Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Workshop Informatievaardigheden
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Inleiding onderzoek Hoorcollege 2 Theorie en literatuur.
LITERATUUR ONDERZOEK.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
CAT Critical Appraisal of a Topic
Recht zo die gaat: bronnenonderzoek bij HBO-rechten in Amsterdam
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Beoordelen leermiddelen
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Werkstukken en rapporten
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Informatievaardigheden Een eerste uitleg over het belang van informatievaardig zijn……..
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Workshop Informatievaardigheden Mediatheek Eindhoven S3 Ellen Bouckaert.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het onderzoeksverslag
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Bronnen en onderzoeksvragen
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Het maken van een PWS.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Selectie van figuren & tabellen uit Deskresearch: Informatie selecteren, beoordelen en verwerken

Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je: - Het belang van deskresearch aangeven - De rol van informatie in het dagelijks leven beschrijven - De functie van (wetenschappelijke) literatuur in een onderzoek uitleggen - De zes stappen benoemen waarmee de juiste informatie kan worden gevonden

Stap 1: Wat wil je eigenlijk weten? Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je: - Een opdracht vertalen naar geschikte vragen voor deskresearch - Een goede zoekvraag voor deskresearch herkennen - Onderscheid maken tussen probleemstelling, deelvragen, zoekvragen en zoektermen - Verschillende typen vragen onderscheiden en de juiste aanpak erop afstemmen - Het ontstaan van informatiebehoeften verklaren - Een eenvoudige mindmap maken

Stap 2: Welke informatiebronnen zijn geschikt? Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je: - Verschillende soorten bronnen identificeren - Voor- en nadelen van verschillende bronnen aangeven - Een zoekplan maken - De functie van Booleaanse operatoren uitleggen - De functie van gecontroleerde ontsluitingsystemen uitleggen - Uitleggen wat in het ‘free web’ en ‘deep web’ is te vinden - Uitleggen wat de kracht en zwakte van een zoekmachine is - Het verschil aanduiden tussen vakliteratuur en wetenschappelijke literatuur

Stap 3: Waar kun je de juiste informatie vinden? Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je: - De geschikte databank selecteren - De inhoud van diverse bronnen beschrijven - Beschrijven hoe de informatie uit de bron tot stand komt - De (zoek)interface van de informatiebron uitleggen - Relevante informatie in een bron lokaliseren

Stap 4: Hoe gebruik je en beoordeel je de informatie? Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je: - Uitleggen hoe het komt dat zoekmachines informatie filteren - Argumenten geven waarom een webtekst al dan niet betrouwbaar is - Aangeven waarop je moet letten bij het kritisch lezen van een tekst - Eisen benoemen die aan een review worden gesteld - Uitleggen hoe systematisch aantekeningen worden gemaakt

Stap 5: Hoe verwerk je de informatie? Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je: - Onderscheid maken tussen verschillende rapportagevormen - Een verantwoording van het zoekplan schrijven - Correcte verwijzingen en literatuurlijst maken - Rekening houden met enkele juridische aspecten van het verwerken van informatie

Stap 6: Wat is de kwaliteit van je rapportage? Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je aangeven welke aspecten belangrijk zijn voor: - Het formuleren van de vraag - Het zoeken naar informatie - Het beoordelen van de bronnen - Het beoordelen van informatie - Het verwerken van informatie