LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Visual Knowledge Building
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
BattleBots The school battle.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Logical Framework Approach
Oplossingsgericht coachen
Geletterdheid….. Wat is dat?
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Taalactiverende opdrachten natuurwetenschappen 12 februari 2009 Arteveldehogeschool Gent 14de Congres van Leraars Wetenschappen - UGent
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
Kennis - Intelligentie
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Voorbereid op Stage Les 4.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Wat is belangrijk om te leren?
Samenvatten.
Inzicht in Leerprocessen
Impact bepalen Lezing Ambrassade 7 november 2014 Mieke Berghmans.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Ouderraad 7 december.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Algemene Didactiek Beginsituatie. © artesis 2008 | 2 Inhoudstafel Definiëring Algemene >< specifieke beginsituatie Ordening Uitdieping leerlingkenmerken.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Meervoudige intelligentie
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Psychomotorische taxonomie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Het loopbaangesprek.
Verbanden en signaalwoorden
Communicatie 7e les.
Theorie.
Vragen, wat voor vragen?.
Carla van Boxtel 20 november 2008
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
LOB Waar ben je trots op?.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
De didactiek van ontwerpen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Omgaan met verschillen
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013

Respect Als je respect hebt voor de verschillende kwaliteiten van leerlingen moet je zo flexibel worden dat je ook de leraar van elke leerling kan zijn.

Intelligentie Gardner: Intelligentie is de bekwaamheid om te leren, om problemen op te lossen.

Jan Vermunt De introductie van onderwijsvormen proberen actief, betekenisgericht, toepassingsgericht, zelfstandig en samenwerkend leren van leerlingen te bevorderen. Veronderstelling: de kennis die op die manier wordt verworven beklijft beter, wordt beter begrepen en is bruikbaarder in contexten waarin ze moet worden toegepast. Veronderstelling: dergelijke manieren van leren bereiden beter voor op een leven waarin mensen nooit uitgeleerd mogen raken.

Leerstijlen Kolb Concreet of abstract Actief of passief

Leerstijlen Kolb

Leerstijlen Fleming, Dunn Visueel Auditief Kinestetisch

Leerstijlen Pask Serialistisch: Stap voor stap Holistisch: Globaal

Taxonomie

Inzien van een begrip naam omschrijving (definitie) positieve en negatieve voorbeelden criteria

Inzien van een relatie oorzaak en gevolg reden

Inzien van een structuur welke relaties horen bij elkaar? hoe zijn relaties met elkaar verbonden?

Toepassen kunnen werken met begrippen, verbanden, structuren in een bekende situatie of in een onbekende situatie

Problemen 2

Abstract denken Aandacht Werkgeheugen Voorkennis Analogieën Classificeren Plaatjes

Wat is dat? Basisvormen Basisobjecten Specifieke objecten

Wat zijn dit?

Wat zijn dit?

Wat is dit?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet!

Waarom? Daarom? Een relatie inzien en toepassen oorzaak en gevolg reden Omdat en waarom betreffen de reden Doordat en waardoor betreffen de oorzaak

Top 10 aanpakken Vergelijkingen en analogieën Aantekeningen en samenvatten Oefenen Huiswerk en praktijk Grafische methoden Samenwerkend leren Doel en feedback Wat als Voorkennis activeren Ankerbegrippen