Dyscalculie Asli PEHLIVAN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Rekenproblemen en Dyscalculie
Welkom op de informatieavond van groep 7!
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Lees- en Taalproblemen
Positieve en Negatieve getallen
De Van Damschool in ontwikkeling
Welkom!.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Dyscalculie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Informatieavond groep H5/6
Rekenproblemen en Dyscalculie
Welkom in groep 3.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Rekenen en Rekenproblemen
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Informatie-avond Groep 3/4
Informatie avond groep 3
Wat gaan we leren in groep 5
Rekenen en Rekenproblemen
Verhoudingstabel Er is een voorraad laxeermiddel. Die oplossing bevat 15% natriumsulfaat. Dit betekent: 15 gram per 100 mL oplossing. Kinderen krijgen.
… de stap naar het eerste leerjaar
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Verlengde Instructie Groepen 3.
Voorlichtingsavond groep 3
Rekenbeleid
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Aanpak problematisch gedrag
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Welkom op de informatieavond van groep 7
Werken met tablets De kinderen maken de verwerking van reken-, taal- en spellingslessen op een eigen tablet. Het programma geeft direct aan of een opdracht.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Workshop hele getallen 1
Informatieavond groep 3/4
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Dyscalculie uit:
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Een dag in groep 5… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen: rekenen lezen Alles in 1 Alles apart.
Informatieavond groep 3
Presentatie ouderbijeenkomst
Bron: raadpleging
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
© UNIEK IN DE KLAS.
Hoofdrekenen 1.
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Groep 6 leerkrachten 6a Mick Coffa en Theo Aurik 6b Marion van Mook
Rekenen met grote getallen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Groeihormoon-stoornis..
Hoofdrekenen 1.
Transcript van de presentatie:

Dyscalculie Asli PEHLIVAN

Definitie Het woord dyscalculie komt uit het Grieks en Latijn, betekent slecht kunnen rekenen. dys komt uit het Grieks en betekent slecht. Calculie komt van het Latijnse calculare, dat rekenen betekent. calculare komt weer van calculus, dat kiezelsteen betekent of steentje op het rekenbord. Dyscalculie is een rekenstoornis die dikwijls samengaat met nog een aantal andere beperkingen, zoals ruimtelijk inzicht, klokkijken, slechter geheugen, spellingsproblemen, gebrek aan inzicht. Uitspraak: d y s c a l cu l i e [DISkalkulie] d y sc a l C Ú l i c i [diskalKUliesie]

OORZAKEN 3) het onderwijs 1) de intelligentie. Het is wel zo dat mensen met een normaal of zelfs een hoog IQ net zo goed dyscalculie kunnen hebben. 2) leerproblemen. De manier van denken. Hoe maakt men zich de stof, de basisbegrippen eigen? - De basisstof kan niet geautomatiseerd worden. (De basisvaardigheden van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en   delen) - Hoe zit het met het begrip van de tekens, zoals +, - , =? 3) het onderwijs - Is de rekenmethode goed? - Instructie probleem: moet de leerkracht meer uitleg geven? 4) het korte termijn geheugen. Als dit geheugen verminderd of gestoord is, is het moeilijk om berekeningen te onthouden en tot een goed resultaat te komen. 5) aangeboren- of erfelijke aandoeningen. Er zijn aanwijzingen hiervoor, maar dit is nog niet echt concreet. 6) combinatie van deze factoren.

Website: http://www.youtube.com/watch?v=KhcqhXeurNk

Kenmerken De volgende kenmerken kun je vaak terugvinden bij kinderen en volwassenen met dyscalculie: Problemen met tellen (cijferreeksen) Problemen met het kortetermijngeheugen. Problemen bij het begrijpen van de basis van de rekenkunde, zoals: breuken, waarde van de getallen, verbanden tussen getallen. Problemen met inzicht: hoofdrekenen en schatten. Problemen met volgorden: recepten lezen, klokkijken. Problemen met ruimtelijke oriëntatie en ruimtelijk inzicht: links-rechts oriëntatie, problemen met het lezen of onthouden van cijferreeksen, lezen en interpreteren van kaarten, tabellen en afmetingen. Problemen met teamsporten op een groot veld (hockey, voetbal). Problemen met het interpreteren van codes, patronen (muzieknoten), steno en talen. Afkeer voor strategie spelletjes en speelgoed. Afkeer voor rekenen. Traagheid

Rekenstoornis Dyscalculie is een rekenstoornis die dikwijls samengaat met nog een aantal andere beperkingen, zoals een zwak ruimtelijk inzicht, moeite met klokkijken, slechter geheugen, spellingsproblemen, gebrek aan inzicht. Er zijn aanwijzingen dat het een aangeboren erfelijke stoornis is, met een neurologische achtergrond. Dyscalculie: een rekenstoornis Dyscalculicus: iemand die dyscalculie heeft Dyscalculici: meerdere mensen die dyscalculie hebben Dyscalculisch: bijvoegelijk naamwoord van dyscalculicus

Wat kan er aan gedaan worden? Oplossingen Wat kan er aan gedaan worden? Allereerst begrip en aandacht voor het kind. Geef het kind een extra compliment als het een som goed heeft opgelost. Niet de hoeveelheid sommen is van belang, wel de manier waarop het kind ze heeft opgelost. Geef het kind zelfvertrouwen. Dyscalculie gaat niet over. Het kan soms wel verbeterd worden door verschillende oefeningen. Laat uw kind testen om een totaalbeeld te krijgen van de rekenproblemen en of het wel dyscalculie is. Geheugen trainen door het doen van geheugenspelletjes. Ontwikkelen van de vereiste vaardigheden: volgorden, ruimtelijke oriëntatie en ruimtelijk inzicht, patroon herkenning, visualiseren, oorzaak / gevolg denken. Dit kan ontwikkeld worden door spelletjes als Mastermind, Rummikub, puzzelen, Lego, Tangram, etc. Ontwikkelen van sleutel-begrippen zoals: waarde van de getallen, cijferreeksen, breuken door o.a. kaartspelletjes, kralenkettingen, etc. Rekenen volgens één bepaalde methode b.v. Maatwerk (voorheen Remelka). Niet creatief laten rekenen. Één oplossingsstrategie is belangrijk. Oefeningen voor het automatiseren, gemaakt door Dhr. Rinze van Rossum, ambulant begeleider. Met een leeswijzer voor leerkrachten en ouders. Klik hier voor de oefeningen. Het gebruik van een rekenmachine aanleren als het rekenen echt niet lukt. Veel structuur aanbrengen. Bied het kind makkelijker, minder complexe sommen aan, met weinig taal. Individuele- en materiële hulp bieden. De som eerst voordoen, dan samen doen en uiteindeljk zelf laten doen.

Publicaties http://www.dyscalculie.org/publicaties-over-dyscalculie.html

Voor Kinderen Voel je je verdrietig omdat je dyscalculie hebt? Praat er dan over met je ouders of de leerkracht of iemand anders die je vertrouwt. Het is belangrijk dat ze weten hoe je je voelt. Zo kunnen ze je helpen.

Voor meer informatie http://www.dyscalculie.org/links-over-dyscalculie.html

Bedankt voor uw aandacht