Werknemers van de 21ste eeuw: een bijdrage vanuit onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Hoe ontstond dit initiatief ?
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
L&B in het MBO.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Integraal onderwijs met ict
‘t Schrijverke Zoetermeer
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Voorlichting keuzes klas 2
Valorisatie Programma Rotterdam
VTB Technasium Vakcollege
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
De waarde van cultuureducatie
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Workshop ‘Competenties’
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Leren, loopbaan en burgerschap
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Overzicht bespreekpunten
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
5 april 2012 Brugklas naar MAVO
Ondernemen(d) in het onderwijs
moderniseren van het curriculum.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Cultuurprofieldoelen;
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Alfons ten Brummelhuis
Honoursonderwijs in HBO
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
Instroom klas 3 vmbo.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Morgen is groen bij AOC Oost!
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
ECONOMIE en IT (A stroom)
Transcript van de presentatie:

Werknemers van de 21ste eeuw: een bijdrage vanuit onderwijs Theo van Geffen Directeur Personeel en ontwikkeling Landstede

Onderwijs vormt

Onderwijs vormt Zo schrijft de Onderwijsraad (2001, p. 7) in ‘Onderwijs vormt’ over het belang van vorming: “Niet alleen omdat het een wettelijke taak is van scholen in alle sectoren, maar ook omdat de huidige sociale culturele context erom vraagt”. Die wettelijke taak en het appèl in het hier en nu, zijn uiteindelijk verankerd in de overtuiging dat onderwijs de basisactiviteit is waardoor beschavingen hun voortbestaan verzekeren. Leerlingen en studenten zijn deelnemers aan de cultuur (Terwel, 2006). Naast aanreiken van traditie is toerusten van de student op een tijd vol onzekerheid evenzeer een vormende taak. Het gaat dan om het ontwikkelen van denkvermogen, om het omzetten van nieuwsgierigheid in methodisch handelen, om creativiteit en probleemoplossen, om helder redeneren, om goed waarnemen, om leren abstraheren en conceptualiseren, om het omzetten van verbeelding in methodisch ontwerpen en om samen die ontwerpen te leren bouwen en uit te voeren (Kok, 2011).

“Er toe doen”

“Er toe doen” Hoge leerprestaties in absolute zin zijn niet voor alle leerlingen haalbaar. Maar de ervaring zelf van betekenis te kunnen zijn, ligt binnen het bereik van alle leerlingen, of ze nu worden opgeleid tot ambachtsman of academica. In zijn beroemde studie uit 1984 over schoonmakers beschreef Engeström al de rijkdom van zogenaamd simpel werk.

“Je kunt iets en weet waarom” Wat is bekwaamheid of competentie? “Je kunt iets en weet waarom”

Onderwijs pijlers van Landstede Talentvol ontwikkelen Competentiegericht leren Leren in landschappen Leren in, aan en van de praktijk

Wat is leren? Leren is een persoonlijk en subjectief proces van kennisconstructie, het hechten van persoonlijke betekenis aan opgedane ervaringen en het in interactie met relevante anderen creëren van een eigen ‘werkelijkheid’.

Zeven aspecten van competentie

Zeven vragen voor reflectie

Probleemverkenning (1): Over 20 jaar zal 50% van de banen volledig nieuw zijn. Oude banen vallen weg. Er is geen zinnig woord te zeggen over welke banen blijven en welke banen zullen wegvallen, wie het weet mag het zeggen. Willem Vermeend, 2014 Het beroepsonderwijs legt zich te veel vast in dichtgetimmerde kwalificatiedossiers en curricula, die bovendien zijn vastgesteld op basis van informatie uit het verleden. Loek Nieuwenhuis, 2014 Het mbo kent ruim 600 verschillende diploma’s, en een veelvoud aan uitstroomprofielen. Al die verschillende opleidingen suggereren dat elke opleiding heel specifiek is. En het suggereert dat er na het examen banen zijn die naadloos aansluiten bij die specifieke opleiding.

Probleemverkenning (2): Langs welke maat dan ook gemeten – absoluut, relatief, per capita – het onderwijs lijkt maar niet in kwaliteit te kunnen toenemen. Robbert Dijkgraaf, 2013 Wij hebben last van 'de ziekte van Baumol': de productie in de private sector wordt steeds efficiënter: we produceren steeds meer met minder mensen. Dat is in de publieke sector niet het geval. Onderwijs, zorg en veiligheid is mensenwerk en we slagen er niet in deze mensen productiever te maken met techniek. De diensten in de publieke sector wordt dus in relatie tot de private sector steeds duurder. Frank Kalshoven, 2011

Probleemverkenning (3): Iemand die niet leert, is iemand die zich ontkoppelt van het arbeidsproces. Masschelein & Simons, 2007 Knowledge does not keep any better than fish. Alfred North Whitehead,1929 In een kennissamenleving kunnen de school en het leven niet langer gescheiden blijven. Peter Drucker, 1969 Vakmanschap leren moet je in context doen: leren en werken vallen daar samen (werkend leren): de noodzaak om te leren in de praktijk, dat wil zeggen in bedrijven en instellingen. Jan Geurts, 2006 Was Menschen lernen, ist zunächst einmal nicht so wichtig; viel bedeutender ist die Tatsache, dass sie in ein Klima eintreten, in dem das Lernenkönnen als solches als die beste Chance ihres Lebens bewusst wird. Peter Sloterdijk, 2011 De stekker van de schoolvakken past maar slecht op het stopcontact van de maatschappelijke problemen. Robbert Dijkgraaf, 2014

Probleemverkenning (4): Het onderwijs moet zelf onderwijs bedenken maar wel met een goed gevoel voor wat de samenleving vraagt en waar jonge mensen voor te boeien zijn. Dat laatste is de opgave van elke school: bedenk een programma dat de deelnemers spannend, twinkelend en motiverend vinden. Rust niet totdat je dat hebt…..Het is een vraag aan de professionaliteit van het onderwijs, niet aan de bedrijven. Ferdinand Mertens, 1997 In afwijking van wat gangbaar is pleit ik hier voor een sterke oriëntatie op 'inputs' en 'proces'-grootheden. Die komen samen in programma’s welke duidelijk zijn over welke activiteiten en inspanningen door de onderwijsinstellingen worden geleverd en worden uitgelokt. Heel belangrijk daarbij is welke docenten in zo’n programma een verantwoordelijkheid dragen. Ferdinand Mertens, 1997

Probleemverkenning (5): Glück schlägt Geld. Das Gehalt macht nicht unglücklich, es macht aber auch nicht glücklich. Was hingegen Glück stiftet, kostet nicht einmal Geld: Herr über die eigene Zeit sein. Selbstbestimmung ist das Statussymbol meiner Generation. Kerstin Bund, 2014

 extrapolation exploration backcasting past present future Loek Nieuwenhuis, 22 april 2014

21st Century Skills Voogt & Pareja Roblin. 21st Century Skills (2010) Alle modellen Vermeld in P21, EnGauge, ATCS and NETS/ISTE Vermeld in twee modellen Vermeld in een model - Samenwerking - Communicatie - ICT geletterdheid - Sociaal en/of culturele vaardigheden; Burgerschap - Creativiteit - Kritisch denken - Probleemoplosvaardigheden - Ontwikkelen van hoogwaardige producten / Productiviteit (behalve in ATCS) - Leren om te leren (ATCS, EU) - Zelfsturing (P21, EnGauge, OESO) - Plannen (EnGauge, OESO) - Flexibiliteit en aanpassingsvermogen (P21, EnGauge)   - Kernvakken: wiskunde, communicatie in de moedertaal; communicatie in vreemde talen; natuurwetenschappen en technologie (EU, P21) - Risico’s nemen (EnGauge) - Metacognitie(ATCS) - Beheersen en oplossen van problemen (OESO) - Gevoel voor initiatief en ondernemerschap (EU) - Interdisciplinaire thema’s (P21) - Kernvakken: Kunst, economie, aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer (P21) Voogt & Pareja Roblin. 21st Century Skills (2010)

Co-creatie curriculumontwikkeling Mixed method aanpak: werkveld, experts, technology assessment, trend watching, extrapolatie Lang termijn voorspellen is risky: gebruik adaptieve beleidsstrategieën Post initieel als experimenteerkamer voor initieel Interactief debat: curriculumconferentie (studenten!) Future’s literacy is the discipline of anticipation (Miller 2013, UNESCO)

Bedankt voor uw aandacht. Graag zie ik u in een van mijn workshops. Theo van Geffen Directeur Personeel en ontwikkeling Landstede tvangeffen@landstede.nl