Intercollegiale communicatietraining met behulp van de Dynamische Patiënt Simulator ® Roel Sijstermans AMC-UvA
Opbouw •Achtergrond •Programma •Probleemstellingen •Metingen •Resultaten •Conclusies •Aanbeveling
Dynamische Patiënt Simulator ® • SURF-project 2001/2002 • LUMC – AMC • 20 Casus
Probleemstellingen •Competentie t.a.v. het schrijven van een overdracht •Beoordelen van onderwijsvorm •Beoordelen van overdracht d.m.v. peer- assessment ?
Onderzoeksgroep •70 co-assistenten LUMC •64 co-assistenten AMC-UvA
Metingen •Voormeting (zelfbeoordeling) •Nameting (zelfbeoordeling & onderwijs) •Enquête na casus (peer-assessment)
Resultaten voormeting - nameting •Opstellen van een lijst met activerende gegevens •Opstellen van een probleemlijst •Opstellen van een differentiaaldiagnose •Opstellen van een behandelplan •Uitvoeren van een behandelplan van een collega Significante verbetering (p<0,05) ten aanzien van het:
Resultaten nameting - onderwijs
Conclusies •Dit onderwijs wordt door co-assistenten zelf als positief en effectief ervaren •Peer-assesment is bruikbare beoordelingsmethode
Aanbeveling Onderwijs in medische curricula
Vragen ?
Resultaten voormeting - onderwijs
Wilcoxon Signed Ranks Test
Resultaten voormeting - onderwijs
Resultaten voormeting – onderwijs