Beknopte Commentaar bij: Nut en Doelmatigheid van Begrotingsregels en onafhankelijke Begrotingsinstellingen door Luc Van Meensel (NBB) Paul Van Rompuy.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opiniepeilingen over politiek: enkele vaststellingen Jaak Billiet CeSO.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Lokale financiën in economisch en financieel moeilijke tijden Benego 18/04/2013 Luc Janssens Schepen van financiën gemeente Kapellen.
Kan Wiskunde de beurs kloppen?
Het einde van de citroenloopbaan?
Trends op de Vlaamse arbeidsmarkt 9 februari 2010Slotevent ERSV Limburg Wim Herremans Steunpunt Werk en Sociale Economie
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
05/11/ ETHIAS EN DE DIVERSITEIT 5 november 2007 Diamant Conference & Business Center.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
De Grote Depressie Herman de Jong / Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse
25 maart 2010 Drs. A.G. Romero. Deel 1 Agenda 1. Kredietcrisis en de wereldeconomie; 2. Herstel van de internationale beursen 1 jaar na de crisis;
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Beknopte Commentaar bij: Nut en Doelmatigheid van Begrotingsregels en onafhankelijke Begrotingsinstellingen door Luc Van Meensel (NBB) BIOF-Studiedag “Begroting.
Staatshervorming Wijzigingen in de kieswetgeving.
24/06/ Bliksemafleiders. 24/06/ Mogelijke inbreuken 1.Illegale plaatsing/bezig (inbreuk op art d) KB 20/07/2001 – arbis) en op KB 24/01/2006:
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
Economische groei...  Les 
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
Goederen- en Financiële Markt: IS-LM Model
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
‘Van klachtenbehandeling naar veranderingen’
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Juridische aspecten van invaren in nieuwe pensioencontract
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Belgische Instituut voor Openbare Financiën 5 december 2008
BIOF 27 november John Crombez. Inleiding Opsomming van een aantal gegevens van derde partijen Als reactie op de globale aanpak van de regering.
BIOF studiedag 27 november 2009 Dirk De Smedt Directeur Beleidscel.
Beknopte commentaar bij de uiteenzettingen van C. Valenduc en G. Nicodème BIOF - studiedag 16 september 2011 Luc Van Meensel Research Department DS
AKTIEKOMITEE VOOR EEN VLAAMSE SOCIALE ZEKERHEID Werkgroep van OVV Oktober 2010.
(SLOT)EVENT WIN² 10 OKTOBER 2013 LEUVEN Algemene Inleiding Frank Vandenbroucke.
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Economie een Inleiding 1: “Wereldreis” o Voorbeelden: VS, EU, Japan 2: Overzicht o “Wat is macro-economie” ? o Concepten, variabelen… o Overzicht boek.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
De betaalbaarheid van de gezondheidszorg J. De Cock 23 oktober 2004 (cor.)
1 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming leeftijdsbewust personeelsbeleid.
1 DE CONCURRENTIEPOSITIE VAN DE BELGISCHE ECONOMIE JOHAN VAN OVERTVELDT.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Europees economisch bestuur Europese coördinatie van begrotings- en macro-economisch beleid en.
Presentatie van het advies van het Common Strategic Framework (CSF) over het normatief begrotingstraject in het kader van het stabiliteitsprogramma
H4 Wisselkoers en betalingsbalans
Presentatie - Verslag HRF 2016
International Economics
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
20 jaar Vlaams fiscaal beleid
Groei dossiers/ lokale opleg
Transcript van de presentatie:

Beknopte Commentaar bij: Nut en Doelmatigheid van Begrotingsregels en onafhankelijke Begrotingsinstellingen door Luc Van Meensel (NBB) Paul Van Rompuy (K.U.Leuven) BIOF-Studiedag “Begroting 2009” 5-12-08

1. Rules vs Discretion. -Historiek : Kydland & Prescott (1977; Nobelprijs 2004); Barro (1984)… e.a.. -Rules : a priori engagement ( commitment =bindend contract) evt. geconditioneerd door exogene gebeurtenissen (cyclische en andere schokken..) met evt. sancties. -Discretion : “belofte”… geen engagement en sancties. -Regels ook nuttig voor “ benevolente overheden” en uiteraard in de benadering van de politieke economie van het beleid ( coalitieregeringen-disproportionele macht van kleine partners)=> deficit bias en tijdsinconsistentie van het budgettair beleid=>Kydland & Prescott..

2. Geen ruimte voor discretionair Budgettair Beleid? Regels :geen absolute “must”: bijv.VS in de jaren ’90; Japan sinds 1975: Duitsland door reputatie : 1970-2002; Discretionair beleid : aangewezen voor lange termijn structurele objectieven : sociale zekerheid, fiscaal beleid, intergenerationele rechtvaardigheid , micro-efficiëntie van het overheidsapparaat en van de groeistimulerende uitgaven (infrastructuur, onderwijs , R&D… etc.: vereisen ruim maatschappelijk draagvlak.

3 a.SGP: pro-cyclisch budgettair beleid

3.b. Is het SGP immuun voor electorale cycli?

4. Electorale Budgettaire Cycli voor de Belgische federale Overheid? Aan de zijde van de primaire uitgaven : (zie grafiek 3 p.78): 1999, 2003 en vooral in 2007: reële groei meer dan 4%,BBP groei 3%; Aan de ontvangstenzijde : moeilijker te detecteren ( grafiek 2, p. 77):

5. Begrotingsregels in Federale Staten. 5.a : Algemeen. Disciplinerend effect van financiële markten op deelsten is niet overtuigend : bijv. Berlijn en Thüringen ontleenden in 2006 aan +/- 3.75 % (debt per capita in Berlijn is +/- 2.5 keer groter). Bailing-out kan (grond)wettelijk onmogelijk worden gemaakt (VS: “insolvency wet voor lokale overheden”: Canada : geen federale waarborg voor subfederale leningen)

5. b:Budgettaire Coördinatie – Objectieven- Grondslag- Sancties 5.b:Budgettaire Coördinatie – Objectieven- Grondslag- Sancties. In Federale Landen op het vlak van de deelstaten. . Land % sub-fed. Uitg*. Coördinatie Objectieven Grondslag Sancties Canada 56.5 geen budg. evenw. Wet J. VS 40.0 geen budg. evenw. Grondw. J Duitsland 36.1 Ja , ISP golden rule Grondw. J. België 34.0 Ja, ISP evenwicht (2010) Wet wet Oostenrijk 28.5 Ja, ISP evenwicht of + Wet F. Denemarken 57.8 Ja. Schuldlimiet + Golden rule L.O. Wet F. * jaar 2001; ISP = Intern Stabiliteitspact; J= juridisch verbod/ herstel ; F= financiële sanctie Bron: Kopits,G. 2001,IMF Working Paper, n° 1/45,59-83 en CESifo Dice Report,2004,n°1,p.57

6. Budgettaire Regels in België: a.realisaties (aanvulling) Entiteit I : 1994- 2003: Gemeenschappen en Gewesten : ’94-03

6.b. Budgettaire Regels in België : vragen 1. Beperkingen op de primaire uitgaven niet geloofwaardig (reële groei): ’99 : 1.5 % voor GO 00 : 1.5 % voor FO + SZ 01 : 1.5 % voor FO 03 : 1.2 % voor FO excl. herinvesteringen in overheidsbedrijven SP 08-11: 1.9 % . Grafiek 3: naleving in 2000 en 2002; “overshooting” vooral in jaren met hoge BBP-groei ( 04,06,07)

6.b. Budgettaire Regels in België: vragen 2.Vermits schuldratio>60 % + reservevorming voor vergrijzing : middellange termijn toenemende overschotten1% in2011 ; quid “automatische stabilisatoren” in 08-09…. 3.Toepasselijk op België ? vereist asymmetrie tussen tekorten bij recessie en grotere overschotten bij oplevende conjunctuur (dan strikte uitgavenbeheersing)  recente ervaringen! 4.“golden rule” denkbaar voor Gewesten? (=> Duitsland en kritiek op deze regel).

6.b. Budgettaire Regels in België: vragen 5.Is het niet wenselijk en noodzakelijk in aanvulling van de saldonorm een minimumpeil (conjunctuurgezuiverd en structureel) voor het primair saldo in te voeren voor de GO en specifiek voor Entiteit I vermijdt het volledig gebruik van rentebesparingen en noodzaakt uitgavenbeheersing bij stijgende rentelasten (in % BBP).

6.b.Primair Saldo en Rentelasten 2 4 6 8 10 12 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 % BBP prim.saldo rentlelasten

7. Coördinatie en Monitoring: HRF* *Bezorgdheid voor “nieuwe instellingen” inspireerde blijkbaar de wetgever om de “Afdeling …” in de bestaande HRF te situeren i.p.v. een nieuw wettelijk orgaan te creëren. Logistiek, administratief ( voogdij-instantie) gesitueerd in S.E.D. van FOD Financiën: ideaal qua onafhankelijkheid??? Quasi continue “monitoring” en gegevens-uitwisseling/overleg vereist een permanente kern van hooggekwalificeerd personeel analoog statuut met Rekenhof ondenkbaar??

7. Coördinatie en Monitoring: HRF Consolidatie rekeningen LO en Gewesten reeds aanbevolen door HRF: wenselijk en noodzakelijk. Zoals in andere Eurolanden worden fiscale ontvangsten & BBP- groei gemiddeld te optimistisch ingeschat kan met deze systematische voorspellingsfouten ( if any) in de SP’s rekening worden gehouden i.p.v. de gebruikelijke sensitiviteitsanalyse?