Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
VAGGA-JEUGD.
Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
ODD en CD, wat is dat?.
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ontwikkelingstraject kinderen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Opvoeden van drukke kinderen
Een actieve benadering door de hulpverlener : aan te raden of af te raden
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Stemmingsstoornissen
Nathalie Heurckmans Vrije Universiteit Brussel
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Jij hebt ook wat te vertellen!
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Gespreksvaardigheden
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Depressie bij ouderen.
Communicatie en dementie
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Alcohol, roken en opvoeding
PESTEN JULIANASCHOOL.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
ALGEMENE VISIE ROND KINDEREN ALS GETUIGE VAN GEWELD VICKY DUYTSCHAEVER 1BATP A3.
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie startbijeenkomst
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PETS! Pesten anders bekeken
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
It takes a village Koinonia open studie dagen René de Boer Hans Groeneboer 2014.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Echtscheiding in de school?!
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren Hilde Genetello

Kind : betrokken in de ruzies Het zorgende kind Het moeilijke kind Het zich terugtrekkende kind Het kind in coalitie met het slachtoffer Het kind in coalitie met de pleger Het kind kan uit zichzelf in deze positie gaan of kan door een ouder in een positie gebracht worden

Kind betrokken in het geweld Ooggetuige Oorgetuige Getuige van de gevolgen Actief betrokken in afschermen van het slachtoffer Actief betrokken in geweld plegen Zelf slachtoffer worden

Gevolgen van geweld Emotionele en gedragsproblemen die qua aard en ernst vergelijkbaar zijn met die van kinderen die zelf slachtoffer zijn geweest van kindermishandeling Bij baby’s : Ontwikkelingsachterstand Lusteloosheid Gespannen lichaamshouding Afweer tegenover contact en intimiteit Angst voor harde geluiden Slaapproblemen eetproblemen

Bij peuters en kleuters Verminderde taalontwikkeling Vertraagd zindelijkheidsproces Somatische klachten Onrust Agressiviteit Minder spelen Angstreacties hechtingsproblemen

Bij lagereschoolkinderen Internaliserende gevolgen Depressie Negatief zelfbeeld Verdriet Verlegenheid Faalangst Externaliserende gevolgen Agressie Vernielzucht Pesten Verzet tegen autoriteit

Bij adolescenten Internaliserend Externaliserend Zich terugtrekken Depressiviteit Negatief zelfbeeld Externaliserend Agressie Verzet tegen autoriteit Drugsproblemen Schoolverzuim

Beïnvloedende factoren Leeftijd van het kind Ernst van de feiten Duur van de feiten De betekenis die het kind geeft aan de feiten Plicht tot geheimhouding Weerbaarheid van het kind

Beschermende factoren Aanwezigheid van goed zorgende volwassenen Een goede school Deelnemen aan goedgeorganiseerde, veilige jeugdactiviteiten Goed contact met leeftijdsgenoten Goede intelligentie Hulp krijgen en steun ervaren vanuit de dichte omgeving Herstel van de veiligheid in het gezin

Het creëren van veiligheid Het geweld stoppen = 1e en belangrijkste taak Durven geweld bespreekbaar stellen met de ouders Slachtoffer en pleger aanspreken op hun hulpvraag Hulpverleningsaanbod rond het geweld aanreiken

Aandacht voor de ki’en in begeleiding van slachtoffer en pleger Psycho-educatie over de effecten van getuige zijn van geweld op kinderen : Verdriet Angst Kwaadheid loyauteitsconflict Ouders laten stilstaan bij de effecten op hun kind(eren) Waar waren de kinderen ? Kwamen zij tussen ? Raken zij zelf slachtoffer ? Worden zij mee pleger ? Gedragen zij zich anders door het geweld ? Kunnen zij de zorg aan ?

Coaching van de ouders zodat zij komen tot : erkenning geven aan de kinderen voor verdriet, kwaadheid, angst, … erkenning geven voor zorg van de kinderen bijsturen van gevoelens, gedachten en gedrag van de kinderen ten gevolge van het geweld Parentificatiepatronen doorbreken Coalitiepatronen doorbreken

Begeleiden van het kind /jongere

Bespreekbaar maken van geweld met het kind Leg uit wie u bent Leg uit hoe u bij hem/haar terecht kwam Leg uit wat de bedoeling is van je gesprek met hem/haar Leg uit hoe de ouders hier tegenover staan Als u maar de toestemming van één ouder hebt, bespreek dit met het kind en bekijk of het angst heeft dit te bespreken zonder toestemming van de andere ouder. Zo ja, zorg dat je eerst de toestemming verkrijgt. Leg de spelregels van het gesprek uit en in het bijzonder die rond doorgeven van informatie naar de ouders (bv.huiswerkblaadje)

Pas uw taal, stijl en methodiek aan aan de ontwikkelingsleeftijd van het kind Hou het gesprek open : laat het kind het ook over andere dingen hebben Luister echt : denk niet te rap dat je het weet, begrijpt Gebruik spel, verhalen, knutselmateriaal, … en doe actief mee Bij spel : blijf in het spel

Wat bespreek je met het kind Wat is er gebeurd ? Beleving van het kind Gedachten van het kind Hanteringsgedrag Behoeftes

Enkele methodieken Gedichtje bv. vechten, angst Kort verhaal bv. problemen Langer verhaal bv. boos als een draak, Kamil Tekenen, knutselen van gevoelens Reconstructie van verhaal (playmobil) Invulblaadje bv. gevoelensblad

Uit : Mijn eerste Van Dale, voorleeswoordenboek, 2005, Van Dale

Uit : Ik geef je een zoen, Montse Gisbert, Hillen/De Eenhoorn, 2004