INNOVATIEROUTINE Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs Arnhem, PCT, 24 april 2013
DANY JACOBS socioloog proefschrift over 200jr W-EU staalindustrie TNO-STB: contractonderzoek: + 80 sectorstudies : HL strat. mgt. Rijksuniv. Groningen belang culturele aspecten van innovatie lector Amsterdam Fashion Institute 2007-nu: lector Kunst, Cultuur & Economie ArtEZ & HAN ( → ARCCI) ; HL Ind. Ontwikkeling & Innovatiebeleid Universiteit van Amsterdam
AANLEIDING vraag SMS: rol managers bij innovatie idee i.s.m. Hendrik Snijders: herhaald succes bij innovatie onderzoeken brede selectie 22 cases simpele, brede definitie van innovatie toch een soort succesformulie: innovatietienkamp drie mentale hinderpalen, blokkades RESULTAAT
INNOVATIE iets nieuws (dat gerealiseerd wordt) met (hopelijk) een toegevoegde waarde
productinnovaties van stijlinnovatie tot nieuwe concepten incl. informatieproducten, diensten en belevenissen transactie-innovaties ~ marketing, verkoop ~ marktdoorzichtigheid procesinnovaties ~ nieuwe organisatievormen (re-engineering, sociotechniek, keteninnovatie) SOORTEN INNOVATIE ↗ productiviteit SLIMMERE, MEER PRODUCTIEVE CREATIVITEIT ↗ transacties
‘IETS NIEUWS… MET HOPELIJK TOEGEVOEDE WAARDE…’ IS DAT WEL ‘ECHTE’ INNOVATIE? WAAROM NIET ALLEEN RADICALE INNOVATIE? 99% VAN DE INNOVATIE IS (GELUKKIG) MARGINAAL
HOE RADICALER EN MEER OMVATTEND EEN INNOVATIE, HOE GROTER DE BREUK MET HET BESTAANDE WAARDENSYSTEEM DUS HOE GROTER DE ONZEKERHEID EN HET RISICO
EEN LEUKE PARADOX INNOVATIE MOET ER UITZIEN ALS WAT WE AL KENNEN 1898, Indiana, de eerste hybride auto MAYA = MOST ADVANCED, YET ACCEPTABLE
‘FUZZY’ BENADERING VAN INNOVATIE electrificatie beperkte stylistische innovatie nieuw automodelnieuwe soort auto’snieuw autoconcept internet hinderpaal 1: verabsoluteren van innovatie
“maak het jezelf niet te moeilijk” de meeste innovatie bouwt voort op iets bekend “maak het jezelf niet te gemakkellijk” af en toe zul je met iets meer vernieuwends moeten komen de ambidextere organisatie
INNOVATIEROUTINE? → ‘POPULATION ECOLOGY’ (HANNAN & FREEMAN) organisaties zijn zowel sterk als zwak door hun organisatieroutines adaptatie vindt plaats door geboorte en sterfte van organisatie en bevolkingen variatie = starten van nieuwe organisatie selectie = ‘fitness’ van organisaties in hun omgeving hypothese: sommige organisaties hebben wellicht een innovatieroutine tot stand gebracht
INNOVATIEPIJPLIJNEN MODE DAGBLADEN AUTO’S FARMACEUTICA FILM, BOEKEN, MUSIEK TENTOONSTELLINGEN SOFTWARE
professionele bureaucratie machine- bureaucratie adhocratie simpele structuur Mintzbergs basis-organisatievormen ~ innovatieroutine [ Mintzbergs favoriet ] eenvoudig complex stabiel dynamisch
professionele bureaucratie machine- bureaucratie simpele structuur eenvoudig complex stabiel dynamisch ambidexter: exploratie én exploitatie Mintzbergs basis-organisatievormen ‘onttovering’ van innovatie adhocratie = de innovatieve organisatie [ Mintzbergs favoriet ] mentale hinderpaal 2: innovatie en routine zijn onverenigbaar
variatie (interne) selectie realisatie (externe) selectie, overleven vermenigvuldigen, soortvorming strategisch profielimplementatieroutine ambiance, onrust, leercultuur feedback t.a.v. doorontwikkeling DARWINISTISCHE INNOVATIEROUTINE hinderpaal 3: leider als Deus ex machina
EEN NIEUWE TIENKAMP 1.Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie 2.Maatschappijgerichtheid 3.Klantgerichtheid 4.Ambitie & durf 5.Doorontwikkeling 6.Leren van reële getallen 7.De beste mensen 8.Ambiance, open cultuur 9.Sterke netwerken 10.Focus, commitment
INNOVATIETIENKAMP discipline 1 = innovatie sterk verbonden met strategisch profiel kerncompetenties dieptestrategieën visuele identiteit, handschrift groeiplatforms maar ook: noodzakelijke variëtiet Niet alle organisaties hoeven even innovatief te zijn
discipline 2 = maatschappijgerichtheid discipline 3 = klantgerichtheid “wees bijziend” “wees verziend” INNOVATIETIENKAMP
discipline 4: ambitie en durf (van de Dorpsstraat naar Fifth Avenue en Bund) INNOVATIETIENKAMP
discipline 5 = doorontwikkeling (experimenteer en leer) INNOVATIETIENKAMP
( Bruno Latour, 1987) ‘innovator’ sociogram = sociale omgeving technogram = technische omgeving onderhandelen, ‘vertalen’, herdefiniëren sociale constructie van innovatie ~ co-evolutie o experimenteren, ‘trial and error’ inspelen op veranderingen in de maatschappij PRODUCTIEVE CREATIVITEIT
discipline 6 = leren van reële getallen (die er toe doen, bijv. Balanced Scorecard) discipline 7 = de beste mensen discipline 8 = ambiance, open cultuur discipline 9 = sterke netwerken INNOVATIETIENKAMP
discipline 10 = focus, commitment lange adem, maar ook weten op te houden (= helderheid) INNOVATIETIENKAMP
professionele bureaucratie machinebureaucratie adhocratie simpele structuur Intervet Effectory Gron. Museum Kunsthal Achmea HEMA MEXX Amsterdam K&H Siemens NL Rabobank Shell Unilever Efteling Ten Cate ASML Kessels Kramer simpel omgeving complex stabiel omgeving dynamisch Dordrecht Stage Entertainm. DSM Philips Albert Heijn
goud zilver brons? successen uit het verleden vormen geen waarborg voor de toekomst
1.Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie 2.Maatschappijgerichtheid 3.Klantgerichtheid 4.Ambitie & durf 5.Doorontwikkeling 6.Leren van reële getallen 7.De beste mensen 8.Ambiance, open cultuur 9.Sterke netwerken 10.Focus, commitment INNOVATIETIENKAMP Dik deze lijst niet verder in! Concentreer u op wat u nog niet goed genoeg doet! niet bijv: techniek… leiderschap…
OPMERKINGEN? VRAGEN?