INNOVATIEROUTINE Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs Arnhem, PCT, 24 april 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is innovatie te belangrijk om aan HR managers over te laten? Prof. dr. Frederik Anseel HR.
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Generatief Leiderschap
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Uitstekende organisatie en een doortimmerd marketing concept.
Ondernemen in de praktijk
Praktijkgericht proces en resultaten ‘on-the-job’ implementeert vooraf vastgestelde persoonlijk en zakelijke doelen nieuwe inzichten worden direct in praktijk.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Dany Jacobs 1 Wrijven en botsen prof.dr. Dany Jacobs AMFI.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Welkom bij La Place Lunchbijeenkomst Greenport Holland 8 januari 2014.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Samen innoveren: duurzaam samen
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Organisatie en beheer Week 2.
Innovatieroutine Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren
Cocreatie in de opsporing
BC bijeenkomst 1 september Politie Haaglanden Innovatie 2 Historie: Werkplan BKI  Beter benutten ondersteuningsstructuur  Stimuleren innovatief.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
NV Economische Impuls Zeeland Juniorkamer Bevelanden Dinsdag 12 november 2013 Dick ten Voorde.
Tussentijdse evaluatie
Medialandschap Blok 2, week 3 College #2.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Inhoud van dit college Introductie Doelstelling van dit keuzevak
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
TEKST CULTUUR & ORGANISATIE
Strategische samenwerking
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Ondernemen(d) in het onderwijs
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
1 Datum: 20 maart 2008 Dr. Aad Vijverberg. 2 There will be no real fundamental change, without a change in perception (L. de Brabandere)
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Naar een optimaal HR - beleid
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Arbeid & maatschappij Intro Nieuws van de week Theorie Video? Word een meester in (je) werk! 1.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Innovatieworkshop 21/3/2016 Innovatie?. Wat is innovatie? Spreken we over het zelfde? We bedoelen niet ‘uitvindingen’, die zijn slechts de eerste stap.
Innovatief sociaal werk MO groep, NBC Nieuwegein, 26 november 2014 Jord Neuteboom & Arin van Zee - Viatore.
INNOVATIEROUTINE Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs Groningen, 17 september 2010.
Intranet en dan… Hoe beheer en ontwikkel je een intranet in een complexe organisatie als de Universiteit Utrecht?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
De ideeën van Henry Mintzberg over management
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
Convergeren: keuzes maken


Transcript van de presentatie:

INNOVATIEROUTINE Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs Arnhem, PCT, 24 april 2013

DANY JACOBS  socioloog  proefschrift over 200jr W-EU staalindustrie  TNO-STB: contractonderzoek: + 80 sectorstudies  : HL strat. mgt. Rijksuniv. Groningen  belang culturele aspecten van innovatie  lector Amsterdam Fashion Institute  2007-nu: lector Kunst, Cultuur & Economie ArtEZ & HAN ( → ARCCI) ; HL Ind. Ontwikkeling & Innovatiebeleid Universiteit van Amsterdam

AANLEIDING  vraag SMS: rol managers bij innovatie  idee i.s.m. Hendrik Snijders: herhaald succes bij innovatie onderzoeken  brede selectie 22 cases  simpele, brede definitie van innovatie  toch een soort succesformulie: innovatietienkamp  drie mentale hinderpalen, blokkades RESULTAAT

INNOVATIE iets nieuws (dat gerealiseerd wordt) met (hopelijk) een toegevoegde waarde

productinnovaties van stijlinnovatie tot nieuwe concepten incl. informatieproducten, diensten en belevenissen transactie-innovaties ~ marketing, verkoop ~ marktdoorzichtigheid procesinnovaties ~ nieuwe organisatievormen (re-engineering, sociotechniek, keteninnovatie) SOORTEN INNOVATIE ↗ productiviteit SLIMMERE, MEER PRODUCTIEVE CREATIVITEIT ↗ transacties

‘IETS NIEUWS… MET HOPELIJK TOEGEVOEDE WAARDE…’ IS DAT WEL ‘ECHTE’ INNOVATIE? WAAROM NIET ALLEEN RADICALE INNOVATIE?  99% VAN DE INNOVATIE IS (GELUKKIG) MARGINAAL

HOE RADICALER EN MEER OMVATTEND EEN INNOVATIE, HOE GROTER DE BREUK MET HET BESTAANDE WAARDENSYSTEEM DUS HOE GROTER DE ONZEKERHEID EN HET RISICO

EEN LEUKE PARADOX INNOVATIE MOET ER UITZIEN ALS WAT WE AL KENNEN 1898, Indiana, de eerste hybride auto MAYA = MOST ADVANCED, YET ACCEPTABLE

‘FUZZY’ BENADERING VAN INNOVATIE electrificatie beperkte stylistische innovatie nieuw automodelnieuwe soort auto’snieuw autoconcept internet  hinderpaal 1: verabsoluteren van innovatie

“maak het jezelf niet te moeilijk” de meeste innovatie bouwt voort op iets bekend “maak het jezelf niet te gemakkellijk” af en toe zul je met iets meer vernieuwends moeten komen de ambidextere organisatie

INNOVATIEROUTINE? → ‘POPULATION ECOLOGY’ (HANNAN & FREEMAN)  organisaties zijn zowel sterk als zwak door hun organisatieroutines  adaptatie vindt plaats door geboorte en sterfte van organisatie en bevolkingen  variatie = starten van nieuwe organisatie  selectie = ‘fitness’ van organisaties in hun omgeving  hypothese: sommige organisaties hebben wellicht een innovatieroutine tot stand gebracht

INNOVATIEPIJPLIJNEN  MODE  DAGBLADEN  AUTO’S  FARMACEUTICA  FILM, BOEKEN, MUSIEK  TENTOONSTELLINGEN  SOFTWARE

professionele bureaucratie machine- bureaucratie adhocratie simpele structuur Mintzbergs basis-organisatievormen ~ innovatieroutine [ Mintzbergs favoriet ] eenvoudig complex stabiel dynamisch

professionele bureaucratie machine- bureaucratie simpele structuur eenvoudig complex stabiel dynamisch ambidexter: exploratie én exploitatie Mintzbergs basis-organisatievormen ‘onttovering’ van innovatie adhocratie = de innovatieve organisatie [ Mintzbergs favoriet ]  mentale hinderpaal 2: innovatie en routine zijn onverenigbaar

variatie (interne) selectie realisatie (externe) selectie, overleven vermenigvuldigen, soortvorming strategisch profielimplementatieroutine ambiance, onrust, leercultuur feedback t.a.v. doorontwikkeling DARWINISTISCHE INNOVATIEROUTINE  hinderpaal 3: leider als Deus ex machina

EEN NIEUWE TIENKAMP 1.Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie 2.Maatschappijgerichtheid 3.Klantgerichtheid 4.Ambitie & durf 5.Doorontwikkeling 6.Leren van reële getallen 7.De beste mensen 8.Ambiance, open cultuur 9.Sterke netwerken 10.Focus, commitment

INNOVATIETIENKAMP  discipline 1 = innovatie sterk verbonden met strategisch profiel  kerncompetenties  dieptestrategieën  visuele identiteit, handschrift  groeiplatforms maar ook: noodzakelijke variëtiet Niet alle organisaties hoeven even innovatief te zijn

 discipline 2 = maatschappijgerichtheid  discipline 3 = klantgerichtheid “wees bijziend” “wees verziend” INNOVATIETIENKAMP

 discipline 4: ambitie en durf (van de Dorpsstraat naar Fifth Avenue en Bund) INNOVATIETIENKAMP

 discipline 5 = doorontwikkeling (experimenteer en leer) INNOVATIETIENKAMP

( Bruno Latour, 1987) ‘innovator’ sociogram = sociale omgeving technogram = technische omgeving onderhandelen, ‘vertalen’, herdefiniëren sociale constructie van innovatie ~ co-evolutie o experimenteren, ‘trial and error’ inspelen op veranderingen in de maatschappij PRODUCTIEVE CREATIVITEIT

 discipline 6 = leren van reële getallen (die er toe doen, bijv. Balanced Scorecard)  discipline 7 = de beste mensen  discipline 8 = ambiance, open cultuur  discipline 9 = sterke netwerken INNOVATIETIENKAMP

 discipline 10 = focus, commitment lange adem, maar ook weten op te houden (= helderheid) INNOVATIETIENKAMP

professionele bureaucratie machinebureaucratie adhocratie simpele structuur Intervet Effectory Gron. Museum Kunsthal Achmea HEMA MEXX Amsterdam K&H Siemens NL Rabobank Shell Unilever Efteling Ten Cate ASML Kessels Kramer  simpel  omgeving  complex   stabiel  omgeving  dynamisch  Dordrecht Stage Entertainm. DSM Philips Albert Heijn

goud zilver brons? successen uit het verleden vormen geen waarborg voor de toekomst

1.Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie 2.Maatschappijgerichtheid 3.Klantgerichtheid 4.Ambitie & durf 5.Doorontwikkeling 6.Leren van reële getallen 7.De beste mensen 8.Ambiance, open cultuur 9.Sterke netwerken 10.Focus, commitment INNOVATIETIENKAMP  Dik deze lijst niet verder in!  Concentreer u op wat u nog niet goed genoeg doet! niet bijv: techniek… leiderschap…

OPMERKINGEN? VRAGEN?