Agenda Terugblik al doende leren met life-events Waar staan we nu

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Menno Karres Lead Auditor
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Sociaal – Digitaal – Integraal OP ZOEK NAAR SOCIALE GRONDRECHTEN … de rechtenverkenner als instrument voor burger en hulpverlener provinciale infosessies.
Zaakgericht Werken.
Welzijn op het snijvlak van wonen en zorg
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Ketensamenwerking Wmo in Nijmegen Een eerste start.
Het Kennisplatform Werk en Inkomen
Maatschappelijk Aanbesteden
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
OVERZICHT Wat is de rechtenverkenner Zoekmogelijkheden –van A-Z / trefwoord –doelgroep / thema –persoonlijk profiel Handige tools –algemene rechten verbergen.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.
Karin Sleeking Hoofd beleidsafdeling Werk en Inkomen VNG
ICT in een dynamische context
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Gebruikersmogelijkheden Henk Bakker/Doede de Vries 19 april 2007 Onderwijs Resultaten Praktijk Leningen & Financiering Personen Instellingen Basisregistraties.
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
VraagWijzer Gemeente Wijchen 14 februari Loket(aangepast) Wonen Welzijn Zorg Inkomensondersteuning.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
voor iedere ondernemer
Digitaal mei 2014.
Producten & Werkprocessen
Verdienmodel anno 2014 De gunst om de klant vraagt meer dan alleen het bieden van producten en diensten. Vanuit de visie van de klant leert de ervaring.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Iedereen is context driven!
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Individueel Keuzebudget
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Masterclasses Transitie Jeugd Zuid Oost Brabant 9 en 10 juni 2011.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Raadsinformatieavond PGB
Welkom bij de BelastingTelefoon
Resultaatgericht Samenwerken
Lokaal Sociaal Beleid.
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Agenda Terugblik al doende leren met life-events Waar staan we nu Het kookboek; het wat en waarom! Vervolgactiviteiten 2008 Beheer Kookboek ideeën Dialoog Harrie van Houtum 30-05-2008

Kookboek

“Van Klantvraag naar Klantdienst“ Dagmenu is vandaag ………. of kiest u voor de de kaart? Van Praatplaat naar Doelplaat Werkgroep Dienstverlening Manifestgroep 30 mei 2008

Agenda Historie, waar is het allemaal begonnen Waar staan we nu De kapstok: Praatplaat Van Klantvraag naar Klantdienst Probleemstelling Antwoord op probleemstelling Samenwerken Kookboek Volgende stappen Vragen

Historie, waar is het allemaal begonnen Inventarisatie thema’s & gebeurtenissen Verdiepen en invullen Door doen: Leren De te volgen stappen: Scholier of student met een bijbaan 1-6-2006 Inhoudelijke invulling Inspelen op actualiteit en vraag vanuit de klant Zichtbaar doen, al doende leren Algemene info Persoonlijke info Eenmalige gegevensverstrekking Aanpassen proces (wetswijzigingen)

Waar staan we nu Operationeel vanaf 6 juni 2006, werkgroep Dienstverlening Eindevaluatie MFG sinds 0ktober 2006 beschikbaar Gerealiseerde life-events: Onderwijs en Bijverdienen Vertrek naar het buitenland Overlijden.nl Wordt aan gewerkt: Van Uitkering naar Werk Van uitkering naar eigen bedrijf Beheer Advies.Overheid.nl… al doende leren Attentie Manifestgroep, VNG en ministerie(s)

De kapstok: Praatplaat De vraag van de klant staat centraal Met grote precisie de juiste dienst(en) voor de specifieke klantvraag Schappen: afgestemd op de vraag van de klant i.r.t. de voorwaarden behorend bij deze gebeurtenis Schappen: afgestemd op de vraag van de klant i.r.t. de voorwaarden behorend bij deze gebeurtenis De dialoog in klanttaal, gebaseerd op gesynchroniseerde voorwaarden

Uitdaging vraagsturing VKND Onduidelijkheid vd klant Aanbodgedreven Wetgedreven Versnipperde kanalen Rechtmatig Doelmatig Begrijpbare dienstverlening Van Buiten naar binnen Klantgedreven Ketendiensten Vanuit de Klantvraag Resultaatgericht

Wat hebben we “klantgericht” geleerd Grote waarde voor de klant: het juiste, op maat gesneden antwoord, via alle kanalen, op zijn of haar vraag Er is een verbinding gemaakt tussen de klantvraag en het aanbod (ketendiensten): de juiste diensten worden aan de juiste klantvraag gekoppeld op basis van “uniforme” set voorwaarden Het is mogelijk om gesynchroniseerde (domeinvrije) voorwaarden voor onze diensten te bepalen en hiermee de juiste dialoog met de klant te kunnen starten Klantproces en klantdienst als verbindende schakel Electronisch daar waar het kan, persoonlijk daar waar nodig! De balans tussen E-dienst en M-dienst De Overheid als Dienstverlener in de keten

Wat hebben we “klantgericht” geleerd Randvoorwaarden: Onderscheid in lagen: tussen kennis en presentatie Analyse van de klantvraag als basis voor de inrichting van de processen (meten =weten) Over alle kanalen dezelfde boodschap Klantdiensten vragen een poreuse scheiding - binnen organisaties - over organisaties Ketenbrede dienstverlening vraagt samenwerking - Bestuurlijk en operationeel

Samenwerken Aanbeveling Eindevaluatie O&B Departement: Leereffecten voor wet-en regelgeving Architectuur: Architectuur en verdieping Regie, identiteit en kennisdeling Al doende leren door life-events uit te werken (to do) Toegang, Toeleiding en Transactie Evaluatie vanaf dag 1. Samenhang met andere initiatieven DKD Webloket Zorg en Sociale Zekerheid NORA Vertrouwen: Vanuit de klant In elkaar Met elkaar (we doen het met elkaar en niet voor elkaar) Samen brengt meer dan de afzonderlijke initiatieven

Kookboek geen nut, maar noodzaak Dagmenu is vandaag …….……. of kiest u voor de de kaart? Klantsatisfactie is bepalend! Smaak bepaalt vanuit de persoon Alle ingrediënten in kaart Menu: per seizoen/per klantgroep/per prijsklasse Leren vanuit de klant Meerdere disciplines samen, meerdere organisaties samen

Volgende stappen Volgende ”gebeurtenissen” Van Pragmatiek naar Professionaliseren Van Handarbeid naar Kookboek Van Dagmenu naar Maatwerk Van Portaals naar (Multi)Kanalen Beheermogelijkheden Advies.overheid.nl Van Praatplaat naar Doelplaat Balans tussen vraag en aanbod Balans tussen methode en middelen Al doende blijven leren Van “erbij doen, naar jaarplannen binnen de organisaties” Kookboek van Menu naar *** Van Life-event naar begrijpelijke en effectieve dienstverlening voor burger en bedrijf. Zowel individueleel per organisatie alsmede en in de keten

Vragen

Personaliseren Toeleiden Toewijzen Transactie http://onderwijsenbijverdienen.overheid.nl/Bijverdienen/webapp_bijverdienen Personaliseren Anoniem Toeleiden Vraag- verheldering Toewijzen Informatie/ Dienst(en) Transactie Aanvragen/ Leveren Ik ben* 17 jaar Belasting Dienst Kinderbijslag Ik volg* CWI Middelbaar Beroepsonderwijs Tegemoetkoming ouders Ik woon* CVZ Bij mijn ouders Verzekerd voor tijdelijke inkomen IB-Groep Ik werk* In loondienst(heb een baantje) SVB Recht op teruggaaf Gemeenschappelijke profiel (geldend voor alle betrokken organisaties) Diensten UWV Voor dit profiel van toepassing zijnde informatie/acties Op de juiste ‘plaats’ binnen het Kanaal van de desbetreffende organisaties