Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

NEGEN PRESTATIEVELDEN BEPALEN DE PERFORMANCE VAN UW ORGANISATIE
Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
Marketing voor verkeerskunde
STRATEGISCHE PLANNING
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Management en logistiek
Logical Framework Approach
Facility management en inkoop
Agenda Inkoopprofessionalisering
H3: Koopgedrag van organisaties
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Business Marketing Management
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 8 Implementatie
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
MVO en intern management
Purchasing Excellence”
Het inkoopmanagementproces
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Business Marketing Management
“Grip op uw inkooporganisatie” inkoopdiagnose als tool voor inkoop 2
Het nut van Business Planning
Bedrijfsprocessen en commerciële functies
Strategische Buurt Ontwikkeling
Nike Supply Chain Management
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
4. Online strategie Internet scorecard
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Insights & Essentials Willem van Putten
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Hoofdstuk 6 Prijs- en inkomsten- management. 1Wat zijn de belangrijkste methoden voor prijszetting? 2Waarom is het vaststellen van de kostprijs zo moeilijk.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Dienstenmarketing Week 4.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Aanbesteding Storage, servers en Back up
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Checklist for Savings & Added Value
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën Strategie en planning HOOFDSTUK 10 Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën Hoofdstuk 10

Programma Inkoopbesparingspotentieel: oorzaken en achtergrond Vaststellen van inkoopbesparingspotentieel Aspecten van een sourcingstrategie Category-sourcingplanning Betere resultaten van leveranciers De mythe van partnership Hoofdstuk 10

Inkoopbesparingspotentieel Bedrijfsbrede programma’s gericht op inkoopkostenreductie blijken veelal succesvol Enkele oorzaken: Traditionele inkoopbenadering Mechanistische concurrentiestelling onder vaste kring van leveranciers Overspecificatie Afwentelingsprincipes Kartelvorming in leveranciersmarkten Acquisitiebenadering leveranciers Hoofdstuk 10

Vaststellen van inkoopbesparingspotentieel Analyse van inkoopuitgaven d.m.v. ‘spendcube’ Indeling naar comodity of inkoopsegmenten: Groepen homogene ingekochte producten of diensten die in de organisatie worden gebruikt uit behoeften van interne of externe klanten Inschatten van besparingspotentieel per segment adhv: Klantspecifieke vs. standaardoplossing Modulair vs. op componentniveau inkopen Afhankelijkheid inkoper vs. leverancier Aantal leveranciers betrokken in de laatste tender Scope van laatste tender Type contract en ouderdom contract Verschillen tussen marktprijs en kostprijs Mate van betrokkenheid inkopers Instellen van category-sourcingteam Hoofdstuk 10

Aspecten van een sourcingstrategie Leveranciersreductie Betere condities en verminderde transactiekosten Single vs. multiple sourcing Afhankelijkheid van leverancier Global vs. local sourcing Flexibiliteit, communicatie, prijsverschillen Partnership dan wel concurrentiestelling Tenders of samenwerking met leverancier Contractaankopen vs. aankopen op ‘spot’-basis Tegen vooraf bepaalde prijs of marktprijs Afhankelijk van marktsituatie Prijsovereenkomst vs. prestatiecontract Instandhouding van machines, SLA Hoofdstuk 10

Category-sourcingplanning Inhoud Ondernemingsstrategie en business issues Analyse historische gegevens Interne klanteisen, verwachte inkoopbehoefte en inkoopproces Doelstellingen sourcingstrategie Category-sourcingstrategie Planning van de activiteiten Organisatie en teamsamenstelling Uitkomst zijn concrete prestatieindicatoren voor beoordeling leveranciersprestaties Geeft aan hoe voor de belangrijkste artikel categorieën de onderneming denkt te opereren t.o.v. haar leveranciers Hoofdstuk 10

Category-sourcingplanning Duidelijke relatie met ondernemingsdoelstellingen Goed begrip van markten waar de onderneming actief is noodzakelijk Betrokkenheid van interne stakeholders bij category teams Formulering strategie door category team: Inzicht in positie ten opzichte van leveranciers en vice versa Tevredenheid van interne klanten inventariseren Inventarisatie inkoopbehoeften en vaststellen inkoopspecificaties Regelmatige rapportage aan hoger management Hoofdstuk 10

Category-sourcingplanning Prekwalificatie en selectie van leveranciers Opstellen van longlist potentiële leveranciers Toezenden van RFI Formulering beoordelingscriteria en weegfactoren Reductie tot shortlist Tenderdocumentatie voorbereiden Versturen RFP Versturen RFQ Systematische analyse van voorstellen Onderhandelen en contracteren leverancier Interne onderhandelingen blijken vaak lastig Na contractering moeten alle interne partijen op de hoogte gesteld worden van de inhoud Intranet kan hierbij een goede rol spelen Maandelijks zullen leveranciers beoordeeld moeten worden adhv de prestatie indicatoren Hoofdstuk 10

Betere resultaten van leveranciers Op een snellere manier naar resultaten Contractreview Herziening met als doel: komen tot een prestatiegericht contract. Besparingen 5-10% Brede concurrentiestelling onder bestaande en nieuwe leveranciers Op basis van shortlist 15 a 25 richtoffertes selecteren voor belangrijkste artikelcategorieën; vervolgens input voor verbeteringen in product, kostprijs en kwaliteit. Besparing 5-15% Vereenvoudigen specificaties en verbeteren logistieke en produktieprocessen Concrete doelstellingen mbt te realiseren verbeteringen Supplier Assistance Teams Value chain mapping Reducties in kostprijs 10-25% Hoofdstuk 10

De mythe van partnership Partnership (Ellram et al. 2003) Ongoing buyer-seller relationship Commitment over extended time period Mutual sharing of information Sharing of risks and rewards Slechts 1% van de relaties! Deze kunnen echter 12% van de leveranciersomzet bij de ondernemingen bepalen Functionele structuur vaak een belemmering Bouwen van een partnership jarenlange samenwerking en wederzijdse afstemming Hoofdstuk 10

De mythe van partnership Hoofdstuk 10