Infoavond 6 februari 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Op stap naar het secundair onderwijs
Op stap naar secundair onderwijs
Starten in het Secundair onderwijs
KA Hoboken Distelvinklaan Hoboken
Het secundair onderwijs
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Infoavond Middelbaar. Welkom.
Op stap naar het secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Welkom!. 1A – studieaanbod 1A LatijnModerne Wetenschappentopsport Basis gedeelte 28u 26u Keuze gedeelte Latijn (4)Wetenschappelijk werk (2)- techniek.
Structuur secundair onderwijs
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Op stap naar het secundair onderwijs VCLB Tienen.
Op stap naar het secundair onderwijs
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
INFOAVOND VOOR OUDERS VAN NIEUWE LEERLINGEN DON BOSCO HAACHT ASO
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
. Ouderavond 2 e klas schooljaar wie wat hoe.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
OUDERINFORMATIEAVOND
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
 Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie  Geen onderscheid tussen A- en B-stroom  Geen examens en selectie (B-
Overgang basis naar secundair
Infoavond 1 ste graad Donderdag12 september 2013.
Welkom op het Vestiging Fabritius VMBO-voorlichting (jan. 01)
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welkom! informatieavond voor ouders Lentiz| Het Groene Lyceum 16 februari 2016.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.. 1.Keuze moet bij de leerling passen Wie ben ik? Waar ben ik goed/slecht in? Waar liggen mijn interesses? 2.Keuze moet.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Experten in de derde graad Proefproject
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
 Jezelf zijn en elkaar respecteren in een veilige omgeving.  Zelf verantwoordelijkheid leren dragen en nemen.  Tegemoet komen aan verschillen.  Gebruik.
De nieuwe onderbouw.
Loopbaan Orientatie en Begeleiding
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Welkom! structuur van onze school
Wie is Meester Cédric ? Mijn ervaring - Ik geef al les sinds 2003.
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

Infoavond 6 februari 2014

Wat kan u verwachten? Structuur van het secundair onderwijs Onze middenscholen Individuele gesprekken met vakleerkrachten Rondleiding

STRUCTUUR VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS

6 schooljaren 3 graden 2 leerjaren

1ste graad: breed oriënterend brede informatieverwerving leerlingen observeren talenten ontdekken leiden naar een goede studiekeuze

2de en 3de graad: 4 onderwijsvormen ASO BSO KSO TSO

Middenschool met 4-jarige structuur 1ste graad 2de graad Optimale leerbegeleiding over 4 jaar

Getuigschrift basisonderwijs ja neen A stroom B stroom

28 uur voor alle leerlingen 4 uur keuze 1 uur extra A stroom: 1A 28 uur voor alle leerlingen 4 uur keuze 1 uur extra

28 uur voor alle leerlingen 1 uur: NW, MO, PO, Ges 2 uur: LBV, Aar, LO, Techniek, Engels 4 uur: Frans 5 uur: Nederlands, Wiskunde

4 uur keuze: 4 uur Latijn 2 uur wetenschappen + 2 uur techniek 2 uur wetenschappen + 2 uur sport 4 uur sport

Welke optie kies je ? Afhankelijk van je interesses. Wie kan je helpen? Je leerkracht van het 6de leerjaar.

Enkele uitspraken van leerlingen: Heb je belangstelling voor taal, geschiedenis, kunst, verhalen … ? Dan zal Latijn je zeker niet teleurstellen. Enkele uitspraken van leerlingen: “Niets was zo nieuw als Latijn, al leek het in het begin nog zo op Frans …” “De eerste drie jaar krijg je veel spraakkunst te verwerken. Ik deed dat ontzettend graag, want spraakkunst is puzzelen en logica. Dat vind ik juist boeiend aan Latijn.”

dan kies je de optie wetenschappen/techniek. Wil je graag: experimenteren? werken in een laboratorium? ontwerpen, onderzoeken en ontdekken? dan kies je de optie wetenschappen/techniek.

dan kies je de optie wetenschappen/sport. Wil je graag: experimenteren? werken in een laboratorium? je conditie op peil houden? dan kies je de optie wetenschappen/sport.

Wil je aan je fitheidattitude werken? Wil je kennis maken met verschillende sporten? Wil je het voetballen echt onder de knie krijgen? Dan kies je de optie sport. 2 x 2 uur sporten op verplaatsing

28 uur voor alle leerlingen 4 uur keuze B stroom: 1B 28 uur voor alle leerlingen 4 uur keuze

28 uur voor alle leerlingen 1 uur: Aar, MO, Ges 2 uur: LBV, Frans, LO, NW, PO, 4 uur: Wiskunde 5 uur: Nederlands 6 uur: Techniek

4 uur keuze 4 uur: Sport 4 uur: Techniek

A stroom Traditioneel Methode ‘t Komp@s

Leerproces meer in eigen handen zelfstandig Leraar wordt coach Methode Leerproces meer in eigen handen zelfstandig Leraar wordt coach 3 kernleerkrachten/7vakken/18 lesuren Blokuren Wisselend rooster Vast lokaal

Leerinhouden, waar mogelijk, verwerkt in thema’s, projecten Methode Leerinhouden, waar mogelijk, verwerkt in thema’s, projecten Vakoverschrijdend: per jaar een aantal projectweken/halve weken Vrije werkruimte Klasoverleg (extra uur)/ Leren leren (traditioneel)

Traditioneel? Methode? De leerkrachten bewaken de leerplandoelen. Alle leerlingen bereiken dezelfde eindtermen.

ACTIEF LEREN

Vaardigheden zijn belangrijk maar er blijft voldoende aandacht voor kennis. Activerende werkvormen Smartboard bordboek Vaklokalen met multimediaprojector

Twee volledig uitgeruste informaticalokalen Laptops Tablets Elektronisch leerplatform

Leerbegeleiding

Handelingsplan bij leerstoornissen Opgesteld door lk. leerbegeleiding Toegepast in alle lessen Leren leren Studiemethode Individuele studieplanning Examenplanning Studiebegeleiding (niet enkel 1ste jaar)

Differentiëren en remediëring Vakleerkracht tijdens de les Vrijwillige basis Opgelegd door de leerkracht Studiebegeleiding na de les Frans Nederlands Wiskunde Wetenschappen

Evaluaties Rapporten

4 rapporten DW 2 rapporten EX Per vak Cijfer Commentaar Remediëring Kennis Vaardigheden Vakattitudes

Attituderapport Per rapport (DW) 2 attitudes: aangeleerd ingeoefend geëvalueerd (rapport DW) geremedieerd (attitudevolgklas)

Elektronische leeromgeving Smartschool

Digitale schoolagenda Ouders en leerlingen Lk. vullen lesonderwerpen in. Lesonderwerp is steeds gekend. Lesonderwerp is steeds correct ingevuld. Taken en toetsen: opgavemoment /spreiding

Skore puntenboekje Ouders en leerlingen kunnen permanent de evaluaties opvolgen.

Leerbegeleiding (socio- emotionele)

4 jaar intensieve begeleiding Elke leerkracht = groene leerkracht 3 leerkrachten: overleggen wekelijks met CLB zijn aanwezig tijdens klassenraden geven onmiddellijk feedback aan collega’s

Ietsje meer …

Innoverende aanpak Kleinschaligheid= individuele aanpak Brede betrokkenheid van het team bij het schoolleven Formeel en informeel overleg tussen de leerkrachten

Vak- en klasoverschrijdende projecten Gezondheidsproject Wetenschapsdag Taaldag Gedichtendag Dikke truiendag Sportprojecten (schooloverstijgend)

Themanamiddag 1ste graad GWP Theateravond 2de graad Themanamiddag 1ste graad GWP 1ste graad Zee/Ardennen 2de graad Parijs/Londen

Onze leerlingen

“Jullie hebben nog een school die met haar leerlingen mag buitenkomen “Jullie hebben nog een school die met haar leerlingen mag buitenkomen! ” Aan de kinderen van De Veerman “Dit gedicht heb ik speciaal voor jullie geschreven omdat jullie vol verwondering keken naar de moed van de leerkrachten die elke dag de moed hebben om met de kinderen door te gaan ondanks hun apenkuren …”

Lieve leerkrachten van De Veerman “Dit gedicht heb ik speciaal voor jullie geschreven omdat jullie vol verwondering keken naar jullie leerlingen, hoe ze uit de hoek kunnen komen, lief en oprecht, zorgzaam …”

22 februari!