onderwijs aan anderstalige nieuwkomers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Inschrijven - stroomdiagram
Werken met de BaSO-fiche
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Structuur secundair onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Brede school in Berkenbos
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Workshop programmaties. Procedure programmaties Omzendbrief SO 61: Programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Dinsdag 8 oktober  Toelatingsvoorwaarden Lager Onderwijs  Nu ook geldig : bewijs van genoten Nederlandstalig onderwijs in de wereld.  Taalproef.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
inschrijvingsregisters
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Info Instellingen en leerlingen Wijzigingen Een blik op de toekomst –wijzigingen instellingendatabank –wijzigingen leerlingendatabank Regeerakkoord.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Sint-Niklaas en Beveren
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Flexibele leertrajecten
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

onderwijs aan anderstalige nieuwkomers actualisering Luc Driesmans en Marleen Van den Mooter 27 januari 2012

Inleiding Vooraf Diversiteit in de doelgroep Belang van school voor AN Aandachtspunten regelgeving

Diversiteit in doelgroep Verscheidenheid achtergrond bemoeilijkt aanpak Centrale regelgeving  regionale verschillen Onrealistische verwachtingen externen tav ond Lange termijn aanpak noodzakelijk Gewone kinderen in buitengewone omstandigheden Thuishorend in gewone leeromgevingen Geen OKAN uren in buitengewoon onderwijs

Belang van school Gewone omgeving, structuur en geordend Kind en jongere kunnen zijn Veiligheid en rust ervaren Omgang leeftijdsgenoten Inzicht in omgangsvormen, waarden, normen Nederlands leren Houvast krijgen Vaardigheden en kennis opbouwen om toekomst te bepalen Ervaren dat anderen interesse betonen en mee zorg dragen

Aandachtspunten regelgeving Steeds teruggrijpen naar omzendbrieven Brochures moeilijk actueel te houden, regelgeving wijzigt snel Regelgeving onvoldoende gekend => missen van kansen (onthaaluren) CLB: geen parate kennis wel aandacht geven aan, mogelijkheden signaleren in scholen en weg vinden naar info

basisonderwijs Onthaalonderwijs in het basisonderwijs Doelstelling Onthaaljaar Vervolgjaar asielcentra Doelstelling Instroom voorbereiden en doorstroming bevorderen in de reguliere klaspraktijk = taalvaardigheid Nederlands Sociale integratie in het schoolleven bevorderen = omgaan met sociale en culturele verscheidenheid in de relatie met klasleerkracht én leeftijdsgenoten

Basisonderwijs Onthaalonderwijs in het basisonderwijs Doelstelling Omzendbrief BaO/2006/03 – publicatiedatum 30/06/2006 – laatste wijziging 21/09/2011 Onthaalonderwijs in het basisonderwijs Doelstelling Definitie “anderstalige nieuwkomers” Gewezen “anderstalige nieuwkomers” Organisatie van het onthaaljaar financiering Begeleidende diensten Meest recente regelgeving via http://www.ond.vlaanderen.be/wetwijs/thema.asp?id=92

basisonderwijs Definitie “anderstalige nieuwkomers” 5 jaar of ouder (of 5 jaar worden ten laatste op 31 december van het lopende schooljaar Niet het Nederlands als thuistaal of moedertaal hebben (op eer van ouders) Onvoldoende de onderwijstaal beheersen om met goed gevolg de lessen te kunnen volgen Max. 9 maanden ingeschreven zijn in een school met het Nederlands als onderwijstaal (zonder de vakantiemaanden juli en augustus) (op eer van ouders) Nieuwkomer zijn (= max. één jaar ononderbroken in België verblijven) Uitz.: voor kinderen, officieel in een asielcentrum, geldt enkel de leeftijdsvoorwaarde

basisonderwijs Gewezen anderstalige nieuwkomers Voorafgaande schooljaar anderstalige nieuwkomer +voorafgaande schooljaar onthaalonderwijs genoten Bij schoolverandering vraagt de nieuwe school een verklaring aan de vorige school betreffende beide voorwaarden Teldag voor gewezen anderstalige nieuwkomers = eerste schooldag van oktober 1 aanvullende lestijd, van zodra de school 1 gewezen AN telt en geen extra toelage. De S waar de lln 1 oktober zit, behoudt het uur ook al verandert deze nadien van S. De S mag/kan het uur wel overdragen aan de nieuwe school.

Basisonderwijs Organisatie van het onthaaljaar Voldoende anderstalige nieuwkomers ingeschreven hebben Op niveau van de school (2 aanvullende lestijden per school + 1,5/AN) Autonome KS of autonome LS met 1 vestigingsplaats = 4 AN (= 8lt) Andere scholen = 6 AN (= 11 lestijden) Extra lesuren bij toename met 4 AN (= totaal van 8/10 AN) Stopzetting indien daling onder 2 AN Op niveau van de scholengemeenschap (1,5 aanvullende lestijden/AN) In alle scholen van de SG samen 12 AN (= 18 lestijden) Extra lesuren bij toename met 4 AN (= totaal van 16 AN) Stopzetting indien daling onder 4 AN De school kiest voor een gans schooljaar op welk niveau de telling gebeurt

Basisonderwijs Organisatie van het onthaaljaar Zowel een school als de scholengemeenschap kunnen ook apart onthaalonderwijs organiseren. Indien de school beslist om haar nieuwkomers niet te laten meetellen in de SG en beiden komen toch aan hun aantal nieuwkomers kunnen ze los van elkaar onthaaluren verwerven! Cfr voorbeeld in de omzendbrief.

Basisonderwijs Organisatie van het onthaaljaar Ook al wordt het onthaalonderwijs op niveau SG georganiseerd toch mogen de kinderen in hun eigen school blijven zitten. De uren worden berekend op niveau SG maar verdeeld tussen de scholen met nieuwkomers en kunnen doorheen het schooljaar overgedragen worden.

Basisonderwijs Financiering 2. Individueel werkplan = beschrijven en opvolgen van de onthaalstrategie beginsituatie Leerelementen en leerevolutie evaluatie 3. Verbintenis van de school om leerkrachten te laten deelnemen aan vorming Financiering Toekenning van de uren is steeds per school, maar overdracht is mogelijk in geval van verloop van de leerling Extra toelage per AN = euro 12,50 per volledige maand

Basisonderwijs Begeleidende diensten Steunpunt diversiteit en leren Steunpunt Nederlands 2de taal = centrum voor taal en onderwijs (CTO) Pedagogische begeleiding Niet vermeld: CLB, maar voor de opdrachten vanuit ons decreet en vanuit BVR operationele doelstellingen wordt expliciet verwezen naar begeleiding van anderstalige nieuwkomers Aandacht: Indruk dat er nog uren onbenut worden in het basisonderwijs!!

Secundair onderwijs Doelstelling Voorwaarden organisatorisch Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het gewoon voltijds secundair onderwijs SO 75 – publicatiedatum 30/06/2006 – datum laatste wijziging 11/10/2011 Doelstelling Voorwaarden organisatorisch Toelatingsvoorwaarden voor de AN Inhoudelijke voorwaarden Verdere oriëntering en integratie in het SO Begeleiding door CLB

Secundair onderwijs Doelstelling Praktisch Nederlands leren Integreren in de onderwijsvorm en studierichting die aansluit bij de individuele capaciteiten van de AN Praktisch Onthaaljaar gericht op het verwerven van het Nederlands Ontwikkelingsdoelen “Nederlands voor nieuwkomers in de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers” http://www.anderstaligenieuwkomers.be/doelen Overstap naar het regulier onderwijs, gecoacht door de onthaalleerkracht (vervolgcoach)

Secundair onderwijs Ontwikkelingsdoelen ‘ Nederlands voor nieuwkomers in de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers’ Vroeger de ROTAN doelen genoemd (referentiekader ontwikkelingsdoelen taalvaardigheid anderstalige nieuwkomers) ROTAN werd nu aangevuld met doelen uit vakoverschrijdende eindtermen: Leren leren Gecijferdheid Techniek Gezondheid Sociale vaardigheden Informatie en communicatietechnologie

Secundair onderwijs Voorwaarden (organisatorisch) Specifieke afspraken voor tijdstip van aanvraag onthaalklas Op 1 oktober of daarna minstens 25 AN ingeschreven in de school/SG Onthaalonderwijs blijft, ook al daalt het aantal AN tijdens het schooljaar Slechts 1 contactschool binnen een SG Samenwerking met CLB = expliciet benoemd Nascholing taalvaardigheid en intercultureel onderwijs voorzien

Secundair onderwijs Scholengemeenschappen die nu reeds onthaalscholen hebben, mogen blijven uitbreiden in scholen en uren Scholengemeenschappen zonder onthaalschool, die toch een aanvraag willen doen = in afwachting van veranderingen secundair onderwijs is er een programmastop d.w.z.: Aanvragen OKAN uiterlijk 30 november voorafgaand indienen vb. aanvraag voor 2013-2014 moet uiterlijk 30 november 2012 ingediend Aanvraag gaat dan voor advies naar de Vlor En nadien beslist minister over toestemming oprichting OKAN

Secundair onderwijs Toelatingsvoorwaarden: Op 31/12 volgend op de aanvang van het schooljaar 12 jaar zijn en geen 18 jaar geworden zijn Een nieuwkomer zijn Niet het Nederlands als moedertaal of thuistaal hebben Onvoldoende de onderwijstaal beheersen… Max. 9 maanden ingeschreven zijn in een school met het Nederlands als onderwijstaal (zonder de vakantiemaanden juli en augustus) Uitz.: afwijking kan aangevraagd voor 1, 2 en 5 mits vergezeld van een ondersteunende motivering door CLB. Elk jaar bezorgt het agentschap een dienstschrijven aan scholen met uitleg over de afwijkingen.

Secundair onderwijs Inhoudelijke voorwaarden Ontwikkelingsdoelen “Nederlands voor … Uitwerken van een individueel leertraject + opvolging en bijsturing = samenwerking met CLB Bijhouden van alle informatie over de AN tijdens en na de onthaalklas Relevante informatie laten doorstromen naar het reguliere onderwijs vanuit de vervolgschoolcoördinatie Initiatieven ter ondersteuning van AN tijdens en na het onthaaljaar (vroegere snuffelstages,…) Optioneel: 4 u wekelijks vrij te besteden vb. Frans, wiskunde, LO ==) duidelijk ondersteuningsopdracht zowel voor de school als voor het CLB

Secundair onderwijs Verdere oriëntering en integratie in het secundair onderwijs Belang van de extra uren-leraar onthaalonderwijs Einde schooljaar = attest onthaaljaar Integratie in het regulier onderwijs vnl. op basis van de beslissing van de toelatingsklassenraad en op basis van leeftijd Overschakeling in de loop van het onthaaljaar = regularisatie door de school zelf (gewettigde afwezigheid in het bewuste structuuronderdeel) Reglementaire toelatings- en overgangsvoorwaarden Expliciete opdracht CLB vanuit dit decreet, vanuit het eigen decreet en BVR operationele doelstellingen Omzendbrief SO 64 – voltijds SO en SO/2008/08 – deeltijds SO en SO/2005/04 rubr. 2.2 – gewettigde afwezigheden

Secundair onderwijs Vroegere gelijkwaardigheidsprocedure getuigschriften vervalt Belang van de toelatingsklassenraad! Gunstige beslissing, uiterlijk 25 lesdagen na aanvang regelmatige lesbijwoning Vroegere gelijkswaardigheidsbeslissingen vervallen tenzij gunstiger dan de toelatingsklassenraad beslist Achtergrondinformatie over buitenlands onderwijssysteem via het Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming, NARIC-Vlaanderen – tel. 02/553.89.58

Leren en werken Stelsel van leren werken SO/2008/08 – publicatiedatum 08/08/2008 – laatste wijziging 15/09/2011 Doelstelling = taalvaardigheid, inburgering en zelfredzaamheid =) betere doorstroming naar arbeidsdeelname – individuele aanpak (Vanaf 1 lln krijgt men 1,2 lestijd) Nieuwkomer Nederlands niet als thuistaal of moedertaal Max. 9 maanden ingeschreven Onvoldoende Nederlands voor het deeltijds beroepssecundair onderwijs Op 31 december de leeftijd van 18 jaar niet bereikt Uitz. Afwijking aanvragen voor 1, 3 en 5 met begeleidend schrijven CLB

Recht op onderwijs en AN Recht op onderwijs voor kinderen zonder wettig verblijfsstatuut. GD/2003/03 – Publicatiedatum 24/02/2003 – laatste wijziging 07/12/2009 Ieder kind dat hier verblijft heeft recht op onderwijs Onderworpen aan de leerplicht Afdwingbaar vanaf 60ste dag na inschrijving Het gelijke kansenbeleid voor het basisonderwijs BaO/2006/01 – publicatiedatum 13/06/2006 – datum laatste wijziging 11/10/2011 Uitzonderingsmaatregel voor inschrijving van AN na volverklaring, enkel in het basisonderwijs Scholen mogen AN inschrijven na volverklaring maar moeten niet

Recht op onderwijs en AN Het nieuwe inschrijvingsrecht vanaf 01/09/2012 en van toepassing op inschrijvingen schooljaar 2013-2014 Capaciteitsbepaling voor anderstalige nieuwkomers (basisonderwijs) Voorwaarde: een school op redelijke afstand, die rekening houdt met de vrije schoolkeuze van de ouders Indien capaciteitsbepaling AN: nooit minder dan 8 leerlingen Afspraken binnen het LOP of tussen scholen in dezelfde gemeente indien geen LOP School kan afwijken van de weigeringsgrond capaciteit om AN in te schrijven

LOP en AN LOP maakt afspraken over Decreet betreffende gelijke onderwijskansen I – B.S. 14/09/2002 – laatste publicatiedatum 01/09/2011 LOP maakt afspraken over de opvang, het aanbod en de toeleiding van leerlingen naar het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers de opvolging van gewezen anderstalige nieuwkomers in het gefinancierd of gesubsidieerd onderwijs

CLB en AN AN = benoemd als preferentiegroep Decreet betreffende de CLB – publicatiedatum B.S.10/04/1999 – laatste wijziging 01/09/2011 AN = benoemd als preferentiegroep AN = kunnen ondergebracht worden bij de prioritaire doelgroepen AN worden prioritair begeleid om doorstroming te optimaliseren Omkadering = coëfficiënt 4 voor BaO en voor SO

Clb en An BVR tot vaststelling van de operationele doelstellingen van de CLB – publicatiedatum B.S. 03/09/2009 – datum laatste wijziging 21/04/2011 Kernactiviteiten actief aanbieden aan AN bij de aanpak van zorgvragen binnen het begeleidingsdomein onderwijsloopbaan (onthaal, vraagverheldering, informatie en advies Vaccinaties aanbieden wanneer de vaccinatiestatus niet voldoet aan het vaccinatieschema

Talenconceptnota en AN Conceptnota “Samen taalgrenzen verleggen” Inzetten op taalontwikkeling van het standaardnederlands van jonge kinderen Engagement van ouders Hervorming van het onthaalonderwijs BaO is voorzien Taalbad van 4 weken bij een 1ste inschrijving AN Na screening mogelijk opnieuw taalbad van 4 weken Aansluitend keuze voor inclusie met opvolgtraject Mogelijke verplichting tot lessen Nederlands buiten de school (???)

Talenconceptnota en AN Conceptnota “Samen taalgrenzen verleggen” Onthaalonderwijs SO : flexibele opleidingstrajecten Proefprojecten in Antwerpen, Brussel en Gent = samenwerking tussen inburgering en onderwijs Communicatie met de ouders = vrijheid tot gebruik van andere talen = beperkt in tijd = ouders stimuleren tot het gebruik van het Nederlands = verfijning en implementatie van instrumenten van Huizen van het Nederlands

Informatie en documentatie Wetwijs: www.ond.vlaanderen.be/wetwijs/thema.asp?id=92 www.anderstaligenieuwkomers.be/ www.cteno.be www.kruispuntmi.be www.kruispuntmi.be/toolbox/thema.aspx?id=624 www.steunpuntdiversiteitenleren.be www.meertaligheid.be VCLB-koepel: wordt vernieuwd