Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Verantwoordelijke Leni.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Stages en praktijkonderzoek in de sociale economie
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Het opleidingsprofiel:
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
moderniseren van het curriculum.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Administrateur-generaal
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Brede School de Haven. Welke stelling of beeld vind je herkenbaar?
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
“ Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 6 september 2016.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Lerend Netwerk Vlaanderen 9 februari Odisee Brussel
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Gelijke kansen op school: het kan!
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"

het katholiek basisonderwijs
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Startkracht! in de lerarenopleiding
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers Piet Van Avermaet – Promotor Steunpunt Diversiteit & Leren, Universiteit Gent In opdracht van de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Overheid

Probleemstelling Kleuterleraren: Focus op problemen van kinderen in armoede (ontwikkelingsmoeilijkheden, taalachterstand, integratieproblemen, …) Deficitdenken Lerarenopleidingen kleuteronderwijs: ‘Omgaan met armoede’ in de periferie van het curriculum: Optionele stage Module Projectweek … MAAR: Armoede is een realiteit in élke setting  Nood aan een versterking van de competenties inzake omgaan met armoede & ongelijkheid  Nood aan een verankering van deze competenties in het integrale professionele handelen

Doelstellingen van het onderzoek Ontwikkeling van een set aan competenties voor omgaan met kinderarmoede en sociaal-culturele ongelijkheid in het kleuteronderwijs Verbeterd inzicht in de wijze waarop lerarenopleidingen toekomstige kleuterleraren optimaal kunnen toerusten in het omgaan met kinderarmoede en sociaal-culturele ongelijkheid Aanbevelingen voor de Vlaamse overheid om competenties inzake omgaan met kinderarmoede en sociaal-culturele ongelijkheid een plaats te geven in de kern van het curriculum

Methodologie TOP-DOWN BOTTOM-UP Studie van wetenschappelijke literatuur, onderzoeksrapporten en beleidsdocumenten over kinderarmoede, onderwijs en de raakvlakken tussen beide Studie van bestaande competentiekaders m.b.t. omgaan met diversiteit, omgaan met kansarmoede en kwaliteitsvol kleuteronderwijs  Visie  Set aan competenties  Aanbevelingen voor lerarenopleidingen en de Vlaamse overheid BOTTOM-UP Bevindingen aftoetsen bij diverse actoren uit de praktijk Intervisies & open interviews met: Actoren uit kleuterscholen in grootstedelijke diverse schoolcontexten, lerarenopleiders, vertegenwoordigers van de onderwijskoepels, vertegenwoordigers van armen en (wetenschappelijke) experten in het domein van lerarenopleidingen, onderwijs en jonge kinderen Herwerking van de visie, het competentieprofiel en de aanbevelingen die vervolgens werden afgetoetst in nieuwe reeks bevragingen Opvolging van & wisselwerking met twee praktijkgerichte projecten: ‘Hoe omgaan met kinderarmoede op school – Leerkrachten in het Vlaamse kleuteronderwijs helpen om meer steun te verlenen aan kansarme kinderen’ van de KBS, met ondersteuning van het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (CEGO) Innovatieproject ‘De kloof een beetje dichten…sociale emancipatie via schoolleven’, gefinancierd door het innovatiefonds voor lerarenopleidingen en uitgevoerd door KdG, Arteveldehogeschool en HUB

Welke competenties zijn nodig voor het omgaan met kinderarmoede in kleuteronderwijs? Armoede zien en diversiteit positief benaderen Armoede (h)erkennen Het eigen perspectief verbreden Diversiteit positief benaderen Kritische reflectie Werken aan kwaliteitsvolle interacties Vanuit flexibiliteit, dialoog & samenwerking en leren-van-elkaar Interacties met kinderen: een warme en veilige hechting als basis voor leren Interacties met ouders: vanuit een gedeeld partnerschap Kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interacties Kinderen leren omgaan met verschillen Omgaan-met-diversiteit voorleven Diversiteit integreren in het totale ontwikkelingsproces Via inclusief onderwijs Diversiteit optimaal benutten in de klas Omgaan met meertaligheid Maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen Op basis van kritische reflectie Stappen zetten naar meer gelijke kansen De school verbreden

Implicaties voor de lerarenopleidingen kleuteronderwijs Er is nood aan: Een visie: Die de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de lerarenopleiding centraal stelt Die omgaan met diversiteit en soc.-cult. ongelijkheid een plaats geeft in de kern van het curriculum Een opleidingsdidactiek Die de praktijk als uitgangspunt neemt Die de kloof tussen theorie en praktijk overbrugt via (kritische) reflectie & mini-onderzoeks-cycli tussen praktijk en theorie Die omgaan met diversiteit een plaats geeft in de kern van de stage Een duidelijke plaats voor competenties inzake omgaan met diversiteit bij instroom, doorstroom en uitstroom Lerarenopleiders die congruent opleiden Aandacht voor diversiteit onder de studentenpopulatie Door gelijke onderwijskansen voor kansengroepen in de lerarenopleiding te bieden Door sterke studenten uit te dagen

Implicaties voor het onderwijsbeleid Formulering van aanbevelingen die inhaken op het EVALO-rapport & aansluiten bij 5 van de 6 werkgroepen die naar aanleiding hiervan werden opgesteld door het Departement Onderwijs: Instroom Aanvangsdiagnostiek: breed palet aan competenties in kaart brengen, waarvan ook diversiteitscompetenties deel uitmaken Via coaching & differentiatie een gerichte begeleiding opzetten De effecten van de aanvangsdiagnostiek monitoren Inhouden van de opleiding & uitstroom Competenties inzake omgaan met diversiteit en soc.-cult. ongelijkheid in de kern van het curriculum (en dus ook van de evaluatie!) Stages Professionele leergemeenschappen tussen scholen & lerarenopleidingen Criteria om kwaliteitsvolle stagescholen te onderscheiden inzake omgaan met diversiteit en soc.-cult. ongelijkheid Professionele erkenning van de rol van mentoren en professionaliseringsmogelijkheden voor mentoren (+ lerarenopleidingen nemen hierin een verantwoordelijkheid op) Aanvangsbegeleiding Ontwikkeling van meer uitdagende competenties niet verschuiven naar periode van aanvangsbegeleiding. Elke competentie dient opgevat te worden als een continuüm waarvan de fundering wordt gelegd in de lerarenopleiding Blijvende verantwoordelijkheid van de lerarenopleidingen (bv. coaching on the job of duale leerroutes) Ondersteuning van leraren krijgt ook na de periode van aanvangsbegeleiding een structurele inbedding De lerarenopleiders Competenties inzake omgaan met diversiteit en soc.-cult. ongelijkheid krijgen zowel een plaats op het niveau van de individuele opleiders, als op het niveau van de lerarenopleiding Congruent opleiden als kwaliteitskenmerk