Oplossingsgericht werken ACT too 6-12-2012 Oplossingsgericht werken Dag 2 30 mei 2013 Welkom Baas zoekt jou
Wat gaat er al beter? Doorvragen: Wat nog meer? 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
Programma Even opfrissen.. Uitgangspunten (bespreken van cases) ACT too 6-12-2012 Programma Even opfrissen.. Uitgangspunten (bespreken van cases) Model van motiverende gespreksvoering / OGW (7 fasen en de 8 stappendans) Sturen ipv coachen film “Classroom Solutions” De oplossingsgerichte organisatie 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
Wordcloud van deze Powerpoint ACT too 6-12-2012 Wordcloud van deze Powerpoint Doorpraat zinnen, wat ik mooi vind aan OGW… wat ik leerzaam vindt aan OGW… een voordeel is…. Een kenmerkende manier van vragen stellen is…. Wat je nooit doet bij OGW is…. 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
Uitgangspunten Cases
We gaan er vanuit dat cliënten: ACT too We gaan er vanuit dat cliënten: 6-12-2012 Onder zeer moeilijke omstandigheden hun uiterste best doen Zich hechten aan de ideeën die ze krijgen Zich moreel juist, welgemanierd, beleefd en eerlijk willen gedragen en hun leven willen verbeteren Goed willen kunnen opschieten met anderen Geaccepteerd willen worden en deel willen uitmaken van een groep Hun leven en dan van hun naasten willen verbeteren Willen zorgen voor mensen die belangrijk voor hen zijn en door hen verzorgd willen worden Een waardevolle erfenis willen achterlaten en een positieve bijdrage aan de wereld willen geven Door anderen gerespecteerd willen worden en anderen willen respecteren. Bijzonder positief mensbeeld. Humanistische manier. Cliënt is expert. Coach is vol vertrouwen dat het gaat lukken. 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
1. In de trein Je hoort een bekende stem vertellen dat ze haar coach mooi voor de gek houdt door te zeggen dat ze zoveel leert van de gesprekken. “Ze tuint er mooi in”, zegt ze. Bij het uitstappen zie je dat het inderdaad jouw cliënt is…... 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
2. Voortgang evalueren Samen met je cliënt heb je een plan van aanpak gemaakt. Nu is je cliënt terug om te vertellen hoe het gegaan is. Al na één minuut is het je duidelijk: de cliënt heeft niets van het plan ten uitvoer gebracht. Wat zeg je? 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
3. Vreemdgaan Je cliënt vertelt je dat hij op zoek is naar een manier om met zijn beste vriend om te gaan nu hij een geheime relatie heeft met diens vrouw…. Ga je akkoord met dit doel? 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
4. Time-management Je cliënte vertelt erg veel tijd kwijt te zijn met het huishouden, de zorg voor de kinderen en allerlei klusjes in huis. Daardoor komt ze er maar niet aan toe om actief naar werk te zoeken. Haar leerdoel is “meer structuur aan te brengen in haar dag”. De situatie komt je bekend voor: moeders besteden veel te veel tijd aan de kinderen en het huishouden. De beste oplossing is dat haar partner ook een deel van de zorg van de kinderen op zich neemt. Hoe ga je haar dat vertellen? 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
5. Verslag Je hebt een verslag van een coachingsgesprek gestuurd aan je cliënt. Die wil graag dat een alinea over haar onzekerheid uit het verslag gaat: andere mensen zouden dat niet begrijpen en haar daar mee pesten. Wat doe je? 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
ACT too 6-12-2012 6. Pestkop Een cliënt vertelt tijdens jullie tweede gesprek dat zijn vrouw erg negatief is. Akelige opmerkingen waar anderen bij zijn, pijnlijke grappen over werkloos zijn, het wordt al erger… Opeens vraagt je cliënt: “Wil jij niet eens met haar gaan praten, dan kan je haar zelf vragen waarom zij dat doet want ik weet het niet meer”. 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
Verschil met ‘traditionele’ benadering? 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
Traditionele (defectgerichte) benadering Oplossingsgerichte benadering ACT too 6-12-2012 Traditionele (defectgerichte) benadering Oplossingsgerichte benadering 1. Analyseren van problemen (symptomen en oorzaken) 2. Diagnose stellen (bepalen type probleem) 3. Aanpak voorschrijven (op basis van algemene kennis) 4. Aanpak uitvoeren 5. Evalueren: zijn de symptomen en oorzaken al verdwenen? 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
Van probleemdenken naar oplossingsgericht denken ACT too 6-12-2012 Van probleemdenken naar oplossingsgericht denken Wanneer is er al eens een hoger punt op de schaal bereikt? De huidige situatie Hoe is dat bruikbaar? De gewenste toestand Begin probleem Wat wil je in plaats van het probleem? Wat is het volgende stapje? De gevreesde toekomst Begin gewenste situatie Wat is er al bereikt en hoe? Coert Visser, gebaseerd op het Albert model van Mark McKergow 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
Traditionele (defectgerichte) benadering Oplossingsgerichte benadering ACT too 6-12-2012 Traditionele (defectgerichte) benadering Oplossingsgerichte benadering 1. Analyseren van problemen (symptomen en oorzaken) 1. Probleemdefinitie en verhelderen van de veranderbehoefte 2. Diagnose stellen (bepalen type probleem) 2. Gewenste toestand definiëren 3. Aanpak voorschrijven (op basis van algemene kennis) 3. Eerder succes analyseren 4. Aanpak uitvoeren 4. Volgende stap(je) vooruit 5. Evalueren: zijn de symptomen en oorzaken al verdwenen? 5. Evalueren: wat gaat er beter? 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
De 7-stappen methode Verhelderen van de veranderbehoefte ACT too 6-12-2012 De 7-stappen methode Verhelderen van de veranderbehoefte Definiëren van gewenste doel Vaststellen van het platform Analyseren van eerder succes, uitzonderingen Eén stapje vooruit zetten Vooruitgang monitoren Vaststellen van de verdere veranderbehoefte 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
ACT too Oplossingsgericht werken Team TP Hanzehogeschool 6-12-2012 De 8 stappendans (http://www.werktgoed.nl/kennisbank/de-acht-stappendans-van-oplossingsgericht-coachen) Complimenteren Context verhelderen 1. Contact leggen Doelen stellen Sterke punten zoeken Uitzonde-ringen Schalen Toekomst gericht-heid 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou Jinke van der Laan en Agnes Schilder 04-11-2010 18
Classroom solutions, de WOWW-approach Bron: http://www.solutions-centre.nl/index.php/2012-05-31-20-39-24/video 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
Drie soorten reacties Type relatie Kenmerken Interventies coaching Bezoekerstypisch De ander ziet geen nut van het gesprek Aard en aanleiding verhelderen Zoeken naar het nut voor de ander Rollen verhelderen Klaagtypisch De ander ziet wel nut, maar gedraagt zich hulpeloos en klaagt Begrip en acceptatie van het perspectief en de perceptie van de ander Verder verhelderen nut voor de ander en de rollen Begin met de eerste stappen van oplossingsgericht coachen Klanttypisch De ander ziet het nut, staat open voor hulp en is bereid tot actie Volg de stappen van oplossingsgericht coachen Bron: www.noam.nu 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
30-05-2013 OGW - NW Fryslan
Transtheoretisch model: fasen van verandering ACT too 6-12-2012 Transtheoretisch model: fasen van verandering 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
Helpen bij veranderen 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
Vier oplossingsgerichte invalshoeken: ACT too Oplossingsgericht werken Team TP Hanzehogeschool 6-12-2012 Vier oplossingsgerichte invalshoeken: Lees meer 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou Jinke van der Laan en Agnes Schilder 04-11-2010 24
Instrueren Wat is er anders dan bij coaching? Voorbeelden? 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
Hersenen kunnen niet ‘negatief’ denken ACT too 6-12-2012 Hersenen kunnen niet ‘negatief’ denken Experimentje En ‘afleren’ bestaat niet! Blauwe paarden.. Geen gummetje. Roddels zijn funest! Hoe kunnen we dan toch veranderen? Omleren! 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
Nadoen: BN-ers, tv-series en reclame ACT too 6-12-2012 Nadoen: BN-ers, tv-series en reclame We willen erbij horen, identificatie Autoriteit, voorbeelden zien, erbij horen en je onderscheiden… 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
Vier oplossingsgerichte invalshoeken: ACT too Oplossingsgericht werken Team TP Hanzehogeschool 6-12-2012 Vier oplossingsgerichte invalshoeken: Lees meer 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou Jinke van der Laan en Agnes Schilder 04-11-2010 28
Sturen ipv helpen De leidinggevende bepaalt het doel (WAT), de ACT too 6-12-2012 Sturen ipv helpen De leidinggevende bepaalt het doel (WAT), de medewerker de realisatie (HOE) Stuur acroniem: S = Start: Ik wil even met je praten over… T = Toestand: Ik heb gemerkt dat… U = Uiten prestatieverwachting: Hoe kun jij.. U = Uiten van waardering: Wat je al hebt… R = Resultaat: We spreken dus af… 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
Vier oplossingsgerichte invalshoeken: ACT too Oplossingsgericht werken Team TP Hanzehogeschool 6-12-2012 Vier oplossingsgerichte invalshoeken: Lees meer 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou Jinke van der Laan en Agnes Schilder 04-11-2010 30
oplossingsgerichte training
Twee voorbeelden van oefeningen voor trainingen ACT too 6-12-2012 Twee voorbeelden van oefeningen voor trainingen Cirkeltechniek Bron: www.NOAM.nu 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
2. Reünie in de toekomst Ga uiteen in drie- of viertallen. Stel, we maken een sprong in de tijd. Het is nu 2 jaar na afloop van deze training en jullie komen elkaar voor het eerst weer tegen. Vertel elkaar hoe je in de tussentijd de oplossingsgerichte methode in je werk en je leven hebt kunnen gebruiken en wat dat je heeft opgeleverd. Vertel hoe het je gelukt is om het voor elkaar te krijgen om voordeel te hebben van deze oplossingsgerichte aanpak. Moedig elkaar aan om levendige en concrete voorbeelden te geven. Tijd: 30 minuten 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
Opdracht Wissel uit welke ideeën jullie hebben over het toepassen van oplossingsgericht werken in jullie organisatie. Zet de schaalvraag in om te onderzoeken waar jullie staan en waar je/jullie naar toe zouden willen. Wat is er anders dan vroeger? Hoe merkt een bezoeker dat jullie werken volgens de oplossingsgerichte aanpak? 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
ACT too 6-12-2012 Een stapje vooruit…. Wat is het eerste kleine stapje dat jij gaat zetten? 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
Evalueren 30-05-2013 OGW - NW Fryslan
ACT too 6-12-2012 Meer lezen G.L. Schlundt Bodien, C. Visser, Oplossingsgericht aan de slag: Grondhouding en techniek, 2008, IJsselstein: Crystallise Books I.K. Berg, P. Szabó, Oplossingsgericht coachen, 2008, Zaltbommel: uitgeverij Thema L. Cauffman, Simpel, oplossingsgerichte positieve psychologie in actie, 2010, Den Haag: Uitgeverij Lemma H. Bannink, Oplossingsgerichte vragen, 2008, Amsterdam: Pearson Assessment and Information Meer boeken op www.oplossingsgericht.nu/methodiek/literatuur 30-05-2013 OGW - NW Fryslan Baas zoekt jou
Graag tot ziens! 30-05-2013 OGW - NW Fryslan