CAT Critically Appraised Topic

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Copyright Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Medico-legale status van richtlijnen
Een regionaal team een taak
De Huisartsopleiding in Nederland
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Evidence Based Nursing - filosofie -
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Maken van een stagebeschrijving
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Workshop ‘Competenties’
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Een regionaal team een taak
Reflecteren en een knoop
Normal birth: what’s the question?.
Lucie Martijn verloskundige, beleidsmedewerker KNOV
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
M2 Pico-CAT (KDO 17 juni 2010) E.A.van Hell 17 juni 2010.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
CAT Critical Appraisal of a Topic
Welkom bij Maastricht University.
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Kwaliteitsinstrumenten
Studieloopbaanbegeleiding
Evidence-Based Medicine
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
V&VN Kinderverpleegkunde
Evidence-Based Practice
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Verpleegkundig redeneren
Presentatie stand van zaken werkgroep ‘Inhoud’
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Wel of geen antibiotica geven na een hondenbeet Jelle Kolkman Aiosgroep van Alex en Marielle
EBM = Evidence Based Medicine. EBM (1)  Toepassen van een bepaalde methode, werkwijze voor het verzamelen van literatuur  Beoordelen en interpreteren.
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Werkgroep EBP STZ Netwerkgroep Medisch Informatiespecialisten Marijke Mol, medisch informatiespecialist.
“..is het echt geen longembolie?” De diagnostische waarde van de D-dimeer Chiara Messidoro Groep Reinout en Ron, juni 2008 Afdeling huisartsgeneeskunde.
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Critical Appraisal of a Topic of rectale thermometer?
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
MMV flitstraining: Implementatie online course
Evidence Based handelen logopedie
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Transcript van de presentatie:

CAT Critically Appraised Topic Anda Samson Maarten van Aken

Workshop CAT Inleiding Format van een CAT Evaluatie onderdelen van een CAT aan de hand van een voorbeeld Andere aspecten van een CAT: Toetsen van een CAT Differentiatie naar opleidingsjaar Tijdsinvestering

Wat en waarom CATs? Verplicht onderdeel van de opleiding Interne Geneeskunde (2011) 2 CATs per jaar door elke AIOS KNMG: het is een systematische samenvatting van de resultaten van verschillende studies over een scherp omschreven klinisch onderwerp. Met dit instrument kunnen opleiders het wetenschappelijke denken en werken van de aios beoordelen. Een CAT probeert zich toe te spitsen op één duidelijk geformuleerde, liefst enkelvoudige vraag en vervolgens wordt geprobeerd om aan de hand van de literatuur daar een evidencebased antwoord op te vinden.

Competenties? (ook voor toetsing te gebruiken) Kennis en Wetenschap beschouwt medische informatie kritisch bevordert de verbreding en ontwikkeling van wetenschappelijke vakkennis bevordert de deskundigheid van studenten, AIOS, collegae, patiënten, verpleegkundigen en andere betrokkenen in de gezondheidszorg Communicatie: Bespreekt medische informatie met anderen Organisatie: Gebruikt ICT adequaat voor optimale patiëntenzorg en voor het eigen leerproces (incl bij- en nascholing) Reflecteren: - Kan reflecteren op het eigen functioneren - Kan reflecteren met een professional

Doel van een CAT? Competenties ontwikkelen “Quick & dirty” antwoord vinden, dagelijkse praktijk Kritisch ontleden van een artikel Leren omgaan met dilemma: Met de (beperkte) beschikbare gegevens komen tot een zo goed mogelijk beleid onder die specifieke omstandigheden

Format van een CAT?? KNMG: verwijzing naar Huisartsopleiding UMCG: www.huisartsopleidinggroningen.nl Regio Nijmegen/Jeroen Bosch Ziekenhuis: www. Ropin.nl naar format Universiteit Maastricht: www.cat-ebm-um.nl Andere varianten hierop: Centre of evidence basedmedicine, Oxford: www.cebm.net (inclusief “CAT maker “: software ter ondersteuning opstellen CAT) www.bestbets.org : voorbeelden CAT’s “Mini CAT”: ontleden van 1 artikel

Onderdelen van een CAT Patientencasus/aanleiding Klinische vraag Zoekactie literatuur Kritische beoordeling literatuur Samenvatting resultaten zoekactie Interpretatie Gevolg voor patientencasus

Patienten casus/Aanleiding Aanleiding voor een CAT kan voortkomen uit: ochtendrapport grote visite File met CAT-vragen “Grabbelton” met CAT-vragen Opgelegd door opleider “Vraag van de Week”

Klinische vraag Probleem vertalen naar een beantwoordbare vraag Bijvoorbeeld middels PICO format (vooral geschikt voor therapie-domein) P Welke Patient I Welke Interventie C Welk alternatief (Comparison) O Welke uitkomst (Outcome) Overige suggesties Plenair in opleidingsgroep bespreken hoe de klinische vraag wordt geformuleerd Toespitsen klinische vraag

Zoekactie literatuur Domein bepalen: Domein + PI(CO) = zoekstrategie Diagnostiek Etiologie Therapie Prognose “Harm” Domein “Therapie” meest gekozen, ook streven naar klinische vragen binnen andere domeinen Domein + PI(CO) = zoekstrategie (domein-specifieke filters pubmed) Keuze: selectie 1 a 2 artikelen of alle beschikbare “evidence” Ondersteuning door bibliothecaris? EBM in geneeskunde curriculum, dus basiskennis aanwezig

Kritische beoordeling literatuur “De kleine lettertjes” Rapportage van uitkomsten Andere methodologische aspecten

Samenvatting resultaten: CAT tabel Relevante bevindingen van literatuur-search in een tabel Per studie populatie, interventie, belangrijkste uitkomst Methodologische kwaliteit per studie (A1-D)

CAT Tabel: NaBic bij rhabdomyolyse Ref Pts Study type Intervention Comparison Outcomes Results Study weaknes Level Brown et al 382 Observational Nabic + Mannitol n/a NaBic: Trend towards AKI Intervention Expert decision C Homsi et al. 24 Ibid Altintepe et al 9 No comparison

Methodologische kwaliteit van studies A1 Systematische review van tenminste twee onafhankelijkvan elkaaruitgevoerdeonderzoeken van A2-niveau A2 Gerandomiseerddubbelblindver­gelijkendklinischonderzoek van goedekwaliteit van voldoendeomvang B Vergelijkendonderzoek, maarniet met allekenmerkenalsgenoemdonder A2 (hierondervaltookpatiënt-controleonderzoek, cohort-onderzoek) C Niet-vergelijkendonderzoek D Mening van deskundigen

Interpretatie resultaten Weging van bevindingen Validiteit Relevantie van bevindingen voor praktijk Toepasbaarheid

Niveau van bewijskracht CAT 1 Onderzoek van niveau A1 of tenminste 2 onafhankelijk van elkaar uitgevoerde onderzoeken van niveau A2 2 1 onderzoek van niveau A2 of tenminste 2 onafhankelijk van elkaar uitgevoerde onderzoeken van niveau B 3 1 onderzoek van niveau B of C 4 Mening van deskundigen

Gevolg voor patienten-casus Hoe de bevindingen toe te passen in deze specifieke situatie?? Ook met weinig “evidence” komen tot zo goed mogelijk beleid onder die omstandigheden

Toetsing van een CAT Toetsen van competenties Communicatie Wetenschap Organisatie Reflecteren Toets-formulier in digitaal portfolio (zie ook op www.ropin.nl) Uitwerking van de CAT ook op te slaan in portfolio CAT-quizz / CAT-walk

Praktische aspecten CAT Tijdsinvestering voorbereiding: 6-8 uur (afhankelijk van format) Begeleiding: door supervisor (incl voorbespreking) eventueel ervaren AIOS (oa literatuur-search) Centraal CAT’s opslaan ter inzage/naslag Ook CAT door supervisoren en co-assistenten