Ringland 2.0 De Totaaloplossing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toelichting Propeller Club Antwerpen Mobiliteit – Antwerpen Gouverneur Cathy Berx 10/12/2013.
Advertisements

Infoavond Kuurne Heraanleg R8 Kortrijk-Kuurne.
Haagse Nota Mobiliteit “Bewust kiezen, slim organiseren” Wethouder Smit in HNM: “Uw reacties, zodat we samen kunnen werken aan een stad die de komende.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1.
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
De verkeers-en vervoersproblematiek van Voorne-Putten
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden.
De Stad Antwerpen Geografisch START.
22 april 2013 Poort Oost – lokale besturen Oosterweelverbinding.
Op- en afrittencomplex Rieme-Noord
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Documenten Verkeerscentrum
IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Meyrem Almaci Wouter Van Besien Dirk Avonts
Ruimte rond de A2 Discussiestuk gemeentelijke nota
Herstructurering Babberspolder-Oost en de menselijke maat
Het project HSL-A16 In West-Brabant wordt de komende jaren: de HSL aangelegd; de A16 verbreed van 2x2 naar 2x3 rijbanen; knooppunt Princeville gerealiseerd;
Klankbordgroep streefbeeldstudie R11 resp
Info en kennis vergaren bij stakeholders,
Gemaakt door Noah en Siddhart
Plan-MER Oosterweelverbinding
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
Spits = tijdelijk zeer druk verkeer
Koolstofdioxide-uitstoot
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
De Republiek in een tijd van vorsten Centralisatie en reformatie § 2.4.
De Republiek in een tijd van vorsten Centralisatie en reformatie § 2.4.
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 3
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Persconferentie stRaten-generaal 6 februari 2014 Waarom de Vlaamse regering op basis van het milieueffectenrapport voor het Meccanotracé moet kiezen Over.
The Alternatives Magnetogo Anne Jon Schoonhoven Eric Kramer
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?
© 2009 stRaten-generaal. BAM-route Linkeroever Gezonken Scheldetunnel Aansluiting R1 Viaduct Noordkasteelk nooppunt © 2009 stRaten-generaal.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Welkom. Terugblik 12,5 jaar BST Oprichting BST in 2002 door Ed de Roos, Karin van der Velde, Peter Vermijs Klankbordgroep, buurtcafé, overleg met gemeente.
A9 en Gaasperdammerpad Fietsersbond illustratie 1 bij onze brief van 16 april 2014.
Stichting van GOL naar Beter
Aanpak N629: één project, twee delen
Rondrit van GOL naar Beter Drunen West. Overzichtskaart rondrit start.
Procedure en planning Rijkswaterstaat Waar staan we nu? 1.Startnotitie 2008/ zienswijze ingediend Richtlijnen MER Trajectnota / MER. Aug 2011/ zienswijze.
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Individuele Opdracht Michaël Heyvaert 2 Mak.  Bouwprobleem Bouwprobleem door schokken en trillingen zijn er barsten in de muren ontstaan.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
Klimaatadaptatie en stedelijk waterbeheer: tegen vervlakking en verstening Hugo Gastkemper directeur Stichting RIONED Dag van de openbare ruimte,
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Thuis in mijn provincie Vlaams-Brabant Waar woon ik ?
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Hasselt Riolerings- en wegeniswerken Albertkanaalstraat en Overdemerstraat Infovergadering inwoners 10 & 17 februari 2016.
DE NOORDERLIJN IN EEN NOTENDOP Tramverbinding tussen centrum, Eilandje en noorden van de stad Nieuwe P+R Havana Heraanleg Noordelijke Leien, Rooseveltplaats.
Varianten wijkverkeers- plan Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark 20 juni 2016 Lars Matthijssen, Jan Vos en Wouter Das.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
19de Horta-infoavond 23 maart 2016
Vergelijking verkeersintensiteiten NRD-alternatief en variant Verlegde toe- en afrit ten opzicht van de situatie referentie Plus in 2030 (bron verkeersrapport.
Infovergadering inwoners
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Werkgroep herindeling 2019
Transcript van de presentatie:

Ringland 2.0 De Totaaloplossing

Ringland is prachtig id Extra (groene) ruimte door overkapping – nodig om 100.000 bewoners tegen 2030 te verwelkomen Doorsneden stadsdistricten terug verbonden Extra capaciteit en veiligheid op zuidelijke ring door scheiding doorgaand en bestemmingsverkeer (ontweving) Geluidssanering en minder vervuiling langs bestaande ring

Ringland is prachtig id, maar… Capaciteitsknelpunt Kennedytunnel wordt niet aangepakt: files blijven Geluidsoverlast in bestaande groen/parkgebieden blijft (Rivierenhof) Knooppunt Antwerpen-Oost wordt nog erger Meest geluidsbelaste woonzone (Tuinwijk) blijft Grote hinder tijdens aanlegfase wegens gevoelige capaciteitsvermindering R1 + eventueel opnieuw noodbruggen op Singel

Nood aan aanvulling met derde Scheldekruising

Flessenhals Kenndytunnel In plan-MER wordt een SRW/DRW (zoals Ringland) zonder bijkomende kruising als volgt beoordeeld: “De ringstructuur functioneert niet significant beter: de Kennedytunnel (I/C 110%) blijft sterk oververzadigd met zware structurele files tot gevolg die gans de ringstructuur blokkeren. Het segment R1 Zuid-Oost wordt minder sterk belast (I/C 92%) met vlotter verkeer tot gevolg dat echter door de structurele file aan de Kennedytunnel terug zal blokkeren.” (Deelrapport 4, p. 57)

Flessenhals Kenndytunnel I/C verhouding avondspitsuur Enkel Ringland I/C verhouding avondspitsuur Ringland + Oosterweel

Aanvulling Ringland met Scheldekruising dus nodig Om én op vlak van mobiliteit én op vlak van leefbaarheid een oplossing te vinden Drie mogelijkheden zijn daarvoor mogelijk: Oosterweelverbinding Oosterweel-Noord Meccano

Aanvulling met Oosterweel heeft voordelen tov Meccano Oosterweelknoop draineert verkeer van nieuwe stedelijke ontwikkelingspolen sneller naar ondergronds snelwegennet. Verkeer van en naar de Cadixwijk, eilandje,… legt nu kilometers in de stad af om via Luchtbal R1Noord te bereiken of via Kaaien of Leien R1zuid. Met Oosterweelknoop kan je Kaaien en Leien perfect knippen. Meccano+Ringland is 1 miljard € duurder dan Oosterweel+Ringland. Meccano op zich is 160 mln € duurder en itt Oosterweel zit de noodzakelijke afbraak van de viaducten (850 mln €) nog niet in de prijs begrepen.

Sluipverkeer vermindert sterk met Oosterweelknoop Wijziging na Oosterweelknoop Sluipverkeer vandaag: Noorderlaan, Groenendaallaan, Waaslandtunnel, Leien, Kaaien

Sluipverkeer vandaag (Groenendaallaan, Waaslandtunnel, Kaaien, Leien)

Sterke vermindering na Oosterweelknoop

Oosterweel moet gezien worden als stedelijke ringweg Doorgaand verkeer wordt via de noordelijke tangenten om de stad heen geleid. Door: de geplande aanleg van de A102 systeem van “routedwang” (waarbij doorgaand vrachtverkeer op de relatie Nederland-Linkeroever verplicht wordt omgeleid langs de Liefkenshoektunnel)  huidige ring met minstens 10.000 vrachtwagens per dag ontlast

Nood aan aanvulling met ingetunnelde E313

Aanvulling met intunneling Antwerpen-Oost en E313 nodig voor geluidssanering Sterkts geluidsbelaste zone wordt met Ringland niet aangepakt Zonder intunneling E313 en knooppunt Antwerpen-Oost blijft tuinwijk Borgerhout, Wouter Haecklaan Deurne en Rivierenhof sterk overbelast Geluidskaart Lden wegverkeer met (boven) en zonder (onder) bijdrage van Ring

Knooppunt Antwerpen-Oost wordt nog erger Omdat bij Ringland een “nieuwe Singel” wordt voorzien midden op het dak over de R1, moet verkeerswisselaar verhoogd worden om over deze nieuwe Singel te lopen (naar niveau +1)

Naar een Ringland 2.0

Ringland 2.0= Ringland + OWV +ingetunnelde knoop en E313 Met verdere ontweving: Doordat A102 reeds relatie Wommelgem-Merksem realiseert, moeten E313 tunnels niet langer aansluiten op Albertkanaaltunnels en moeten ze enkel met Oosterweeltunnels en de DRW-Ringlandtunnels van de R1 Zuid worden verbonden R1 zuid wordt enkel verbonden met de Albertkanaaltunnels Met sterk vereenvoudigde knoop Antwerpen-Oost waarbij op- en afrit naar Turnhoutsebaan wordt geschrapt (functie wordt overgenomen door Hollands Complex en op/afrit Plantin-Moretus) Met Singel die ten noorden van Plantin-Moretus gebundeld blijft met de berm van het ringspoor en geen extra barrière vormt midden de overkapte groene ruimte Met het knooppunt Antwerpen-Oost dat volledig onder de grond gaat en Ringpark Antwerpen-Oost met Park Spoor Oost en met Rivierenhof verbindt Met een nieuwe Scheldekruising die voor alternatieve route zorgt bij aanleg Ringlandtunnels: situatie moet niet eerst slechter worden voor ze beter wordt

Ringland 2.0 Gefaseerde aanpak Eerst Oosterweel + Albertkanaaltunnels: R1Noord wordt klaargemaakt voor overkapping/vertunneling Er ontstaat bijkomende Scheldekruising die alternatief biedt voor R1-KT voor ogenblik dat Ringlandtunnels worden aangelegd Dan A102 Er ontstaat alternatieve verbinding Wommelgem-Merksem zodat aansluiting E313-Albertkanaaltunnels niet langer nodig is Oost-west stromen en noord-zuid stromen worden gescheiden Dan aanleg Ringlandtunnels tussen Kennedy en Antwerpen Oost Dan aanleg vier tunnels in sleuf R1-noord en intunneling E313 tussen R1 en Wommelgem: 2 tunnels verbinden E313 met Oosterweeltunnels 2 tunnels verbinden R1 zuid met Albertkanaaltunnels Hollands Complex voorziet op- en afritmogelijkheden naar de 4 tunnels 2tunnels verbinden E313 met DRW-Ringlandtunnels van R1 zuid Knooppunt Antwerpen-Oost, E313 en R1noord gaan onder de grond

Scheiding oostwest + noordzuid Noordoost via A102 Noordwest via A12-Liefkenshoek

Vereenvoudigd ondergronds knooppunt Antwerpen-Oost (schakeling Ringlandtunnels met E313-tunnels en tunnels Oosterweel en Albertkanaal)

Vereenvoudigd ondergronds knooppunt Antwerpen-Oost

Vertunneling R1-noord en aangepast Hollands Complex

Aansluiting gestapelde SRW/DRW tunnels (>R1 zuid)op Groenendaal

Aansluiting gestapelde E313tunnels op Wommelgem

Voordelen Ringland 2.0 Oplossing leefbaarheid én mobiliteit Meest belast stuk van Ring (knooppunt Antwerpen Oost-E313) ook gesaneerd: Tuinwijk, Deurne-zuid (Wouter Haecklaan) en Rivierenhof Nieuw Ringpark Antwerpen Oost dat niet doorsneden wordt door nieuwe Singel en zorgt voor verbinding Park Spoor Oost en Rivierenhof Turnhoutsebaan niet langer verlengstuk van E313/E34: overbelasting houdt op Nagenoeg heel snelwegennet ondergronds Betere leesbaarheid door minder opties/weven Alternatieve route/Scheldekruising bij aanleg Ringlandtunnels: situatie moet niet eerst slechter worden voor ze beter wordt  Ringland 2.0 = TOTAALOPLOSSING

Aanzet Ringland 2.0 al in beleidsstudies vervat Oosterweeltunnels + Albertkanaaltunnels: beste alternatief uit plan-MER derde Scheldekruising Ringlandtunnels: als alternatief voor R11bis bestudeerd in plan-MER A102-R11bis Ingetunnelde E313: bestudeerd in plan-MER E313 Ringland 2.0 = BESTE ALLE WERELDEN