in een netwerksamenleving Communicatie in een netwerksamenleving
1850/1930/1955: Hoe het vak begon… Voorlichting Reclame Public Relations: waar plaatsen we dat??? En waar de IC / bedrijfs-journalistiek? ©2014 Betteke van Ruler
De crisis van jaren tachtig verandert alles Lezing Kortom 26 november 2010 De crisis van jaren tachtig verandert alles Belang organisatie komt voorop Alle formele uitingen moeten op elkaar worden afgestemd en die moeten leiden tot gerichte verandering in k/h/g Komst van het communicatieplan! ©2014 Betteke van Ruler
Het bijbehorende communicatiemodel is een lineair effectmodel Org=Zender Boodschap Doelgroep Doelgroep+ ©2014 Betteke van Ruler
Vanaf 1995: It takes two to tango….. Communicatie is pas communicatie als het interactie is dialoog wordt belangrijk en afstemming tussen partijen ©2014 Betteke van Ruler
Schoorvoetend zoeken we naar een ander communicatiemodel, dat wordt een interactiemodel Boodschap / relatie organisatie Interne en externe publieken Boodschap / relatie ©2014 Betteke van Ruler
Drie trends Ondertussen veranderen de eisen aan goede communicatie opnieuw.. ©Monique Juffermans, 2012
Trend 1: Digitalisering Control? Vergeet het maar! En dat zet het vak op z’n kop ©Maaike Hartjes, 2012
Trend 2: De vertrouwenskwestie Verant-woording afleggen wordt steeds belangrijker: over wat, hoe en waarom
Wij willen communicatieve organisaties! Trend 3: Ego communicatie Het maat-schappelijk humeur pikt het niet meer! Wij willen communicatieve organisaties! ©2014 Betteke van Ruler
Dit is wat wij bedoelen met een communicatieve organisatie Bron: De agile overheid, PWC, 2013
De communicatieve organisatie Van 90% zenden naar 80% luisteren… Verantwoordelijkheid van alle medewerkers ©2014 Betteke van Ruler
Vakgebied gaat over het management van de communicatie van anderen Niet het communiceren zelf staat centraal maar het sturen, faciliteren, afremmen, aanjagen, redigeren en begeleiden van al het gecommuniceer in en om de organisatie, om vertrouwen te winnen en daarmee licence to operate; ook gedrag is communicatief, het gaat dus om de impact van alle handelen van de organisatie! Ik noem het vak daarom liever communicatiemanagement ©2014 Betteke van Ruler
identiteits-management Dat is extra moeilijk, want je ondeugden ontploffen in je gezicht tegenwoordig Een organisatie in bonis heeft haar ondeugden onder controle! Dus: identiteits-management ©2014 Betteke van Ruler
Het communicatievak vandaag morgen Focus Orkestratie van uitingen Ondersteuning van gecommuniceer Typering Imagomanagement Identiteitsmanagement Kernvraag Hoe bereik ik doelgroep Wat vinden mensen echt Wat is belangrijk? Huisstijlgebruik Stijl van het huis Essentie van com Overdracht info/cues Betekenis constructie Meerwaarde Economische realiteit Maatschappelijke realiteit Wat doe je vooral? Bereiken en beïnvloeden Signaleren, agenderen, converseren, bijsturen Rol Dirigent / uitvoerder Procesbegeleider / frame-doctor Opdrachtgeversrelatie Slaafs dienstbaar Professioneel dienstbaar Herkomst acties Communicatieplan Ontwikkelingen in de samenleving ©2014 Betteke van Ruler
Zijn effect- en interactiemodellen nog wel toereikend? issues issue issue Z Z issue Z Z Z Z Org Z Z Z Z Doelgroep Z Z Z issue issue issue Z issue issue issue issue ©2014 Betteke van Ruler
Communicatie is een dynamisch proces van ontwikkeling van meanings (meervoud!) Tribute to prof.dr. James Stappers die hier al in de jaren tachtig mee kwam en onlangs werd begraven ©2014 Betteke van Ruler
Daarom 7 adviezen om up to date te blijven! Het communicatievak heeft een prima toekomst, maar de eisen worden steeds hoger. Daarom 7 adviezen om up to date te blijven! ©2014 Betteke van Ruler
1. Gooi het communicatieplan maar in de sloot Te lineair en te statisch Past ook niet bij de agile organi-satie Diagnose Doelstellingen Doelgroep Uitwerking Evaluatie ©2014 Betteke van Ruler
A. Scrum is een alternatieve planningsmethode voor projecten
Kern van Reflectieve Communicatie Scrum Niet aan einde maar tussentijds evalueren Opdrachtgever committeert zich aan project Co-creatie met stakeholders voor resultaat Interventies programmeren in korte sprints Op vaste momenten reflecteren in scrums Validatie aan einde van iedere sprint Werken met bijstelbare acties Scrum is bedacht door Nonaka & Takeuchi (HBR, 1986), groot geworden in de IT in USA, sinds 2005 in NL, steeds verder verbreid ©2014 Betteke van Ruler
Strategisch Communicatie Frame Methode om een goede strategie te ontwikkelen Interne Situatie Interne Situatie Stakeholders Visie Visie Ambitie Ambitie Accountability Strategisch Plan van Aanpak Externe Situatie Resources
Strategisch Communicatie Frame Methode om een goede strategie te ontwikkelen Interne Situatie Stakeholders Visie Strategisch Plan van Aanpak Ambitie Accountability Ambitie Externe Situatie Resources
2. Samenwerken met anderen
3.Naar buiten toe loyaal maar intern kritisch zijn Een organisatie in bonis heeft haar ondeugden onder controle! Dus: Continue reflectie op eigen gedrag van (leden van) de organisatie ©2014 Betteke van Ruler
4. Interne en externe communicatie lopen steeds meer door elkaar en in elkaar over Is er nog verschil? ©2014 Betteke van Ruler
5. Accountability: je kunt niet zonder Professional Een heldere visie op je vak en de benodigde prioriteiten Social Zullen je interventies ook als legitiem worden ervaren? Decisional Verantwoording van je keuzes: uitleggen waarom je doet wat je doet, je acties onderbouwen Perfor-mative Verant-woording van je resul-taten ©2014 Betteke van Ruler
6. Communicatie profs moeten slim, creatief en oplossingsgericht zijn www.omdenken.nl ©2014 Betteke van Ruler
7.Van vakkennis naar vakhouding? * Kennen & kunnen zijn dis-satisfiers aan het worden; willen & zijn de echte satisfiers ©2014 Betteke van Ruler
Kerncompetenties van de nieuwe com prof Van leuk voor erbij naar on-mis-baar Snappen hoe communicatie werkt, wat goede communicatie is en hoe je dat doet Snappen wat organisatie echt nodig heeft Sparring partner voor opdrachtgevers zijn Kunnen samenwerken met andere disciplines Accounta-bility = je ROI uitleggen Flexibel, slim en conceptueel creatief Eigen-wijs en dienstbaar Meer met min-der ©2014 Betteke van Ruler