in een netwerksamenleving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Crisiscommunicatie: van reputatie naar relatie Hans Siepel. Haagse Hogeschool, 11 september 2008.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Ouders en Kinderen Centraal
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Stakeholderchart een kaart van belangen…
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
voor de zomervakantie tot
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Een echte win – win situatie Corporate Health
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Beveiligde online polikliniek
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Visie & Strategie.
Word kapitein van je project Doe ook mee !
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Communicatie en Instumenten
Naar een optimaal HR - beleid
Toekomst Financiële Functie
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
 A-94 A-94.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Bezorgen reisdocumenten
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Communicatie is de basis
Reflecteren.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Frauke Ricklefs & Afi de Haan. C. CONCEPTEN C. COMMITMENT C. CAPACITEIT C. COMPETENTIE C. COMMUNICATIE C. CONTINUITEIT 9/06/20142.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Intranet en dan… Hoe beheer en ontwikkel je een intranet in een complexe organisatie als de Universiteit Utrecht?
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Noodzaak strategisch niveau communicatieadviseur ?
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

in een netwerksamenleving Communicatie in een netwerksamenleving

1850/1930/1955: Hoe het vak begon… Voorlichting Reclame Public Relations: waar plaatsen we dat??? En waar de IC / bedrijfs-journalistiek? ©2014 Betteke van Ruler

De crisis van jaren tachtig verandert alles Lezing Kortom 26 november 2010 De crisis van jaren tachtig verandert alles Belang organisatie komt voorop Alle formele uitingen moeten op elkaar worden afgestemd en die moeten leiden tot gerichte verandering in k/h/g Komst van het communicatieplan! ©2014 Betteke van Ruler

Het bijbehorende communicatiemodel is een lineair effectmodel Org=Zender Boodschap Doelgroep Doelgroep+ ©2014 Betteke van Ruler

Vanaf 1995: It takes two to tango….. Communicatie is pas communicatie als het interactie is dialoog wordt belangrijk en afstemming tussen partijen ©2014 Betteke van Ruler

Schoorvoetend zoeken we naar een ander communicatiemodel, dat wordt een interactiemodel Boodschap / relatie organisatie Interne en externe publieken Boodschap / relatie ©2014 Betteke van Ruler

Drie trends Ondertussen veranderen de eisen aan goede communicatie opnieuw.. ©Monique Juffermans, 2012

Trend 1: Digitalisering Control? Vergeet het maar! En dat zet het vak op z’n kop ©Maaike Hartjes, 2012

Trend 2: De vertrouwenskwestie Verant-woording afleggen wordt steeds belangrijker: over wat, hoe en waarom

Wij willen communicatieve organisaties! Trend 3: Ego communicatie Het maat-schappelijk humeur pikt het niet meer! Wij willen communicatieve organisaties! ©2014 Betteke van Ruler

Dit is wat wij bedoelen met een communicatieve organisatie Bron: De agile overheid, PWC, 2013

De communicatieve organisatie Van 90% zenden naar 80% luisteren… Verantwoordelijkheid van alle medewerkers ©2014 Betteke van Ruler

Vakgebied gaat over het management van de communicatie van anderen Niet het communiceren zelf staat centraal maar het sturen, faciliteren, afremmen, aanjagen, redigeren en begeleiden van al het gecommuniceer in en om de organisatie, om vertrouwen te winnen en daarmee licence to operate; ook gedrag is communicatief, het gaat dus om de impact van alle handelen van de organisatie! Ik noem het vak daarom liever communicatiemanagement ©2014 Betteke van Ruler

identiteits-management Dat is extra moeilijk, want je ondeugden ontploffen in je gezicht tegenwoordig Een organisatie in bonis heeft haar ondeugden onder controle! Dus: identiteits-management ©2014 Betteke van Ruler

Het communicatievak vandaag morgen Focus Orkestratie van uitingen Ondersteuning van gecommuniceer Typering Imagomanagement Identiteitsmanagement Kernvraag Hoe bereik ik doelgroep Wat vinden mensen echt Wat is belangrijk? Huisstijlgebruik Stijl van het huis Essentie van com Overdracht info/cues Betekenis constructie Meerwaarde Economische realiteit Maatschappelijke realiteit Wat doe je vooral? Bereiken en beïnvloeden Signaleren, agenderen, converseren, bijsturen Rol Dirigent / uitvoerder Procesbegeleider / frame-doctor Opdrachtgeversrelatie Slaafs dienstbaar Professioneel dienstbaar Herkomst acties Communicatieplan Ontwikkelingen in de samenleving ©2014 Betteke van Ruler

Zijn effect- en interactiemodellen nog wel toereikend? issues issue issue Z Z issue Z Z Z Z Org Z Z Z Z Doelgroep Z Z Z issue issue issue Z issue issue issue issue ©2014 Betteke van Ruler

Communicatie is een dynamisch proces van ontwikkeling van meanings (meervoud!) Tribute to prof.dr. James Stappers die hier al in de jaren tachtig mee kwam en onlangs werd begraven ©2014 Betteke van Ruler

Daarom 7 adviezen om up to date te blijven! Het communicatievak heeft een prima toekomst, maar de eisen worden steeds hoger. Daarom 7 adviezen om up to date te blijven! ©2014 Betteke van Ruler

1. Gooi het communicatieplan maar in de sloot Te lineair en te statisch Past ook niet bij de agile organi-satie Diagnose Doelstellingen Doelgroep Uitwerking Evaluatie ©2014 Betteke van Ruler

A. Scrum is een alternatieve planningsmethode voor projecten

Kern van Reflectieve Communicatie Scrum Niet aan einde maar tussentijds evalueren Opdrachtgever committeert zich aan project Co-creatie met stakeholders voor resultaat Interventies programmeren in korte sprints Op vaste momenten reflecteren in scrums Validatie aan einde van iedere sprint Werken met bijstelbare acties Scrum is bedacht door Nonaka & Takeuchi (HBR, 1986), groot geworden in de IT in USA, sinds 2005 in NL, steeds verder verbreid ©2014 Betteke van Ruler

Strategisch Communicatie Frame Methode om een goede strategie te ontwikkelen Interne Situatie Interne Situatie Stakeholders Visie Visie Ambitie Ambitie Accountability Strategisch Plan van Aanpak Externe Situatie Resources

Strategisch Communicatie Frame Methode om een goede strategie te ontwikkelen Interne Situatie Stakeholders Visie Strategisch Plan van Aanpak Ambitie Accountability Ambitie Externe Situatie Resources

2. Samenwerken met anderen

3.Naar buiten toe loyaal maar intern kritisch zijn Een organisatie in bonis heeft haar ondeugden onder controle! Dus: Continue reflectie op eigen gedrag van (leden van) de organisatie ©2014 Betteke van Ruler

4. Interne en externe communicatie lopen steeds meer door elkaar en in elkaar over Is er nog verschil? ©2014 Betteke van Ruler

5. Accountability: je kunt niet zonder Professional Een heldere visie op je vak en de benodigde prioriteiten Social Zullen je interventies ook als legitiem worden ervaren? Decisional Verantwoording van je keuzes: uitleggen waarom je doet wat je doet, je acties onderbouwen Perfor-mative Verant-woording van je resul-taten ©2014 Betteke van Ruler

6. Communicatie profs moeten slim, creatief en oplossingsgericht zijn www.omdenken.nl ©2014 Betteke van Ruler

7.Van vakkennis naar vakhouding? * Kennen & kunnen zijn dis-satisfiers aan het worden; willen & zijn de echte satisfiers ©2014 Betteke van Ruler

Kerncompetenties van de nieuwe com prof Van leuk voor erbij naar on-mis-baar Snappen hoe communicatie werkt, wat goede communicatie is en hoe je dat doet Snappen wat organisatie echt nodig heeft Sparring partner voor opdrachtgevers zijn Kunnen samenwerken met andere disciplines Accounta-bility = je ROI uitleggen Flexibel, slim en conceptueel creatief Eigen-wijs en dienstbaar Meer met min-der ©2014 Betteke van Ruler