‘Het middenveld’ Van compromis tot consensus (en terug?)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

Stadsburgerschap en participatie in het lokaal sociaal beleid
Overheid en particulier initiatief:
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Ledenwerfacties Zaterdag 4 mei 2013.
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
D4A en Toegankelijkheid
1. Binnen de zorg kenden we de voorbije decennia een uitbouw van relatief goed gesubsidieerde diensten en organisaties, en dit heeft geleid tot - de uitbouw.
Intro op masterroute Gezondheid en Welzijn 08/09, N. Steverink, Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg m.i.v. studiejaar
Netwerken met Jongeren
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Traditionele Belgische breuklijnen
Assistant Professor Comparative Politics
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom –
Niet meer maar beter Over zelfbeperking in de risicomaatschappij Algemene module 3° Bachelor.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
de tijd van burgers en stoommachines
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Burgerparticipatie op het platteland Ervaringen vanuit het sociaal-cultureel volwassenenwerk 1 31 maart 2011 Hannes Hollebecq.
Publieke ruimten, waarom? Jordi Farrando Sara Mispelter en Karolien Noppen.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
“Het middenveld zal politiek zijn, of zal niet zijn” Over de (de)politisering van het middenveld Lezing 21 november 2013 Bart Van Bouchaute Sociaal werker/politicoloog.
Knelpunten en oplossingen
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
de tijd van burgers en stoommachines
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
De economische democratie veroveren Intersyndicaal Forum: Samen voor het recht op de stad Welke allianties tussen arbeid en milieu in Brussel?
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Workshop christelijke politiek Gegeven door:. Doel van de avond Een objectief beeld van Nederlandse christelijke partijen en hun standpunten. Discussie.
Seminar ‘jonge’ senioren Overzande 8 maart Opbouw ledenbestand provincie Zeeland Peildatum 8 dec [ 50, 59 ] = 63 leden 0,9 % [ 60, 69 ] =
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Burger in vier rollen Burgers als kiezers Burgers als rechtsonderhorige Burgers als klant Burgers als producent van politiek hier situeert zich, onder.
World Understanding and Peace day
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Wat hebben we geleerd van Koen, Caro en Stijn?
de tijd van burgers en stoommachines
Toekomst van de besturen …
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
De Politieke Rol van het Vlaams Middenveld
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

‘Het middenveld’ Van compromis tot consensus (en terug?) Pascal Debruyne Universiteit Gent MENARG ‘Het middenveld’ Van compromis tot consensus (en terug?)

Probleemstelling expertennota Autonomie van het middenveld staat onder druk door de neutralisering binnen het overheidsapparaat en de depolitisering van de vereniging binnen de politieke ruimte

Probleemstelling expertennota “Toch mag je een sociale beweging niet reduceren tot dienstverlening, wederzijdse ondersteuning en gezelligheid. Zeker in de huidige dramademocratie – waar politiek niet langer via sociale organisaties, maar wel via de media met kiezers communiceert – hebben sociale bewegingen meer dan ooit de plicht om zelf aan politiek te doen door in het publieke debat een kritische stem te laten horen, door maatschappelijk problemen op de politieke agenda te plaatsen en door gelijkgezinden te mobiliseren . Kortom, het middenveld is politiek, of zal niet zijn.” Prof. Dr. Jaak Billiet (09/03/2013, De Standaard) Vaststelling in “de expertennota” van de Verenigde Verenigingen: verwijzing naar Jaak Billiet en zijn oproep voor meer politieke houding (maar ook vanuit de oproep meer “politieke ruimte” te geven (van bovenuit).

‘Politiek’ versus ‘het politieke’ Stelling Als het middenveld ‘politiek’ wil zijn- en van daaruit de autonomie wil claimen, moeten we eerst weten wat ‘politiek’ is. Nood aan zelfreflectie voor we vastlopen in een defensieve reactie op ‘gestolen autonomie’ Er is niet zoiets als een zuivere autonomie: Altijd tussen “systeem” en “leefwereld” gestaan (Wildemeersch) “De staat is een sociale relatie” (Gramsci/Poulantzas) Precieze definitie van “middenveld” onmogelijk. Getracht uit een zo breed mogelijke waaier voorbeelden aan te dragen die symbolisch zijn voor een zekere transformatie inzake “het politieke”. Belangrijk niet alleen de oproep voor “meer politieke ruimte” te doen naar boven toe: “geef ons onze autonomie terug”. Een vraag die pertinenter is, om voorbij die defensieve positie te gaan is “wat is politiek voor ons?”

‘Politiek’ versus ‘het politieke’ Doorheen de tijd is er in spreken en handelen van het middenveld zélf een verwarring ontstaan tussen ‘politiek’ (la politique) en ‘het politieke’ (le politique). (Claude Lefort) ‘politiek’ (la politique) : dagelijkse beheer of management van de bestaande samenleving ‘politiek’ als kunst van het mogelijke ‘het politieke’ (le politique): Een politieke daad moet niet kunnen functioneren binnen het kader van de bestaande relaties, maar moet dat kader zelf desgewenst kunnen veranderen. ‘het politieke’ als de kunst van het onmogelijke Basisstelling van de avond: overgang van “het politieke” naar “politiek” (beleidsdenken en consensusdenken)

Op een drafje doorheen de tijd Doorheen de tijd zijn sociale bewegingen (en later ‘middenveld’) deelachtig geworden aan een vorm van ‘politiek’ die de consensus en medebeheer nastreeft: Naoorlogse (verzuilde) ‘middenveld’ deelachtig aan de verstatelijking van het politieke: reguleren van na-oorlogse modernisering en vooruitgangsgeloof. Mei ’68-breuk (overheen ’70 & ‘80)- contestatie van modernisering en vooruitgangsgeloof. Centraal: sociale strijd en nieuwe sociale bewegingen gericht op ‘compromis’ (en ‘pact’) als uitkomst. Europees: Naar einde jaren ‘80, begin ‘90 (val van de muur) en ‘Einde van de geschiedenis’ (-Fukuyama): neoliberalisering en anti-reguleringsdenken. Specifieke Vlaamse context: Opkomst van Vlaams Blok (VB) en ‘zwarte zondagen’, ‘Derde Weg socialisme’ en ‘consensusdenken’: herontdekking van het middenveld als buffer tegen (extreem-)rechts en “integratie van,…” (bvb.: VFIA, SIF, cultuurbeleid,...) Rond de eeuwwisseling: middenveld dat steeds meer consensus als uitgangspositie neemt, het management en-beheersdenken van ‘bovenuit’ interioriseert. Medebeheer en loyaal partnerschap staan centraal in het streven naar “goed bestuur” Dit is basisslide 1 Zowel de jaren ‘70-’80 komt er vanuit links een anti-staatsverhaal en skepsis tegenover de zuilen die verstrengeld zijn met de politiek (de staat) (zeker confrontatie met “reëel bestaande socialisme” vanuit links en orthodoxie van communistische partijen. Als van “rechts”: neoliberalisering en “anti-staat”: daarin ook anti-regulering en betutteling vanuit middenveld.

Uitkomst: depolitisering (X3) Breed: Depolitisering bestaat erin de strijd tussen ideeën zoveel mogelijk als verwaterd af te doen; zelfs als oudbollig. Een dergelijke consensuspolitiek leidt tot het opheffen van dissensus en conflict. 3 niveaus van depolitisering: Van binnenuit: denken van het middenveld zelf depolitiseert Van bovenaf: denken van de overheid over het middenveld depolitiseert Naar onder toe: denken en handelen ten aanzien van achterban depolitiseert. Overgang van ‘het politieke’ als de kunst van het onmogelijke naar ‘politiek’ als kunst van het mogelijke. Anton: Dit is basisslide twee. Belangrijk! Beperk je nadien tot 1 voorbeeld per niveau. Anders wordt het teveel vrees ik… Door de verwatering van onenigheid over de grondslagen van de inrichting van ons maatschappelijk bestel: 3 dubbele depolitisering Van binnenuit: denken van het middenveld zelf depolitiseert Van bovenaf: denken van de overheid over het middenveld depolitiseert Naar onder toe: denken en handelen ten aanzien van achterban depolitiseert. Politiek wordt op die manier gereduceerd tot een ‘beheerskwestie’ waar enkel binnen vooraf bepaalde lijnen over participatie kan worden gesproken.

(1) Depolitisering van binnenuit: Het middenveld als loyale partner Er zijn verschillende dimensies van depolitisering:Loyaal partnerschap & medebeheer van overheidsbeleid als strategie. (1) Verschuiving naar ‘politiek als beleidsbeïnvloeding’= “politiek wordt beleid”; “Le politique” wordt “la politique”.

Consensus wordt het uitgangspunt: Pact sluiten als inzet (tegengesteld aan sociale strijd en compromis) Denken in termen van partnerschappen en “consensus” gaat verder dan de overheid. Ook samenwerken vanuit “allemaal aan hetzelfde touw trekken” in het zogenaamde “transitiedenken” (zie ecologie, natuur en –milieusector). In veel van deze transitiearena’s en processen waar er tussen “gelijkwaardige partners” wordt samengewerkt, komt macht langs de achterdeur weer binnen.

Ook bedrijven zijn op zoek naar loyale partners om hun imago op te poetsen en legitimiteit op te krikken. Een gangbare strategie is “green washing”. Je verandert fundamenteel niks aan de sociale-maatschappelijke of economische positie en strategie van je bedrijf, maar je maakt het allemaal wat mooier met “een groen imago”. Natuurpunt zoekt sponsoring bij Electrabel en vele andere sponsors, maar wat is de implicatie van de legitimering die je dergelijke bedrijven geeft?

(2) Depolitisering van bovenaf: ‘Het middenveld als (beleids)-uitvoerder’ Voorbeeld van de inburgeringssector (lokale en provinciale integratiecentra, onthaalbureaus en tolkendiensten en convenanten met basiseducatiecentra voor NGT2 cursussen Doorheen de tijd verstrenging van het inburgeringsdenken: zogezegd “civiel effect” en “wederkerigheid” maar enkel op papier. De kloof tussen retoriek en realiteit die penaliserend en verhardend is, is groot: boetes worden verhoogd, de targets onhaalbaar, het niveau wordt verhoogd zondermeer. Dat zit allemaal in een “integratie en inburgeringsverhaal” als twee opeenvolgende stappen, maar het zal de facto uitsluitend werken (zie hoorzitting Vlaams Parlement van betrokken werkingen). Verhaal van de 8VZW is daarin sprekend. Diegenen die niet meestappen als “loyale uitvoerders” worden afgedreigd- zie betoging tegen besparingen in Antwerpen.

(3) Depolitisering naar onder toe:‘doelgroepen’ (1) Het middenveld als buffer en apart circuit voor ‘restgroepen’. Ze mogen in zelfbeheer werken en op zichzelf terugplooien (of op hun “kostbare weefsel”) terwijl het grotere plaatje niet in vraag wordt gesteld. Veel bewegingen en organisaties stappen kritiekloos mee in het “zelfbeheer”-verhaal. Al is er zeker iets aan met de kritiek dat niet elkeen zomaar moet opgenomen worden binnen “de staat” (oud integratiemodel) en er meer vrij initiatief van onderuit mag zijn, toch moet de vraag gesteld welke weg dit opgaat? Kortom, de “collectieve emancipatie-idee” doorheen verschillende vormen van collectieve actie en sociale strijd verwordt tot “empowerment” tot zelfsturing en zelfbeheer die de maatschappelijke contouren niet raakt of bedreigt.

(3) Depolitisering naar onder toe: ‘doelgroepen’ (2) Voorbeeld uit de jeugdsector: maak jongeren “marktgevoelige ondernemers”. Jeugdwerk steunt net niet op een bepaalde uitkomst, maar uit het werken vanuit de “vrije tijd” buiten dergelijke marktlogica. Jeugdwerk staat ook onder druk om steeds meer doelstellingen te halen, en jongeren te ‘activeren” in markttermen. Dat marginaliseert het kritische jeugdwerk dat net de contouren van dat marktdenken wil in vraag stellen en ombuigen mét jongeren om ze een eigen plaats te geven in de wereld.

It’s the political, stupid! Dissensus: ‘Het politieke’ en politieke gemeenschap hebben altijd te maken met conflict en angonisme. Politiek gaat altijd gepaard met de formatie van een ‘wij’ versus een ‘zij’ (Zie Chantal Mouffe). Consensus: Wanneer we naar een politiek gaan zonder ‘een politieke daad’, bepaald door ‘consensus’ belanden we in een situatie van ‘postpolitiek’. De postpolitieke consensus zorgt voor een vernauwing van politiek tot een louter technische beheerskwestie. Politiek als beheer en consensus sluit het vraagstuk over de kern van de democratie, die fundamenteel “open” is. (la démocratie à-venir- Derrida) Anton: je eindconclusie = basisslide drie. Opnieuw, beperk je tot één voorbeeld maximum. Anders gaat het te lang worden vrees ik. De filosofe Chantal Mouffe zegt niet dat alle sociale relaties noodzakelijk antagonistisch zijn, maar dat de mogelijkheid van conflict en vijandigheid in elke relatie op elk moment aanwezig is. Kern van democratie is (mogelijkheid tot) ‘dissensus’. In wat volgt geef ik 4 voorbeelden van een politiserend middenveld om aan te tonen dat er een antwoord is op het vraagstuk naar “het politieke” voorbij defensieve positie van aanklacht en autonomie eisen naar boven toe.

Politiserend middenveld Ik geef 4 voorbeelden aan van politiserend middenveld dat zich terug “politiek” opstelt in denken en handelen: Intern via bestaande netwerken met middenveldorganisaties (“de toekomstfabriek”) Nieuwe actievormen en bewegingen die een plaats zoeken en de bestaande milieu en-milieubeweging terug doen bewegen tegen het beleid in (CLIMAXI) Nieuwe netwerken tussen formeel (erkend) middenveld en burgerbewegingen (informeel) (Beweging Recht op Wonen/BROW) Bewegingen los van overheid en formeel middenveld (Straten Generaal & Field Liberation Movement): dwingen de geijkte organisaties door “directe actie”-methodes in standpunt en positie in te nemen in het maatschappelijk debat.

Politiserend middenveld Ik geef 4 voorbeelden aan van politiserend middenveld dat zich terug “politiek” opstelt in denken en handelen: Nieuwe actievormen en bewegingen die een plaats zoeken en de bestaande milieu en-milieubeweging terug doen bewegen tegen het beleid in (CLIMAXI)

Politiserend middenveld Ik geef 4 voorbeelden aan van politiserend middenveld dat zich terug “politiek” opstelt in denken en handelen: Nieuwe netwerken tussen formeel (erkend) middenveld en burgerbewegingen (informeel) (Beweging Recht op Wonen/BROW)

Politiserend middenveld Ik geef 4 voorbeelden aan van politiserend middenveld dat zich terug “politiek” opstelt in denken en handelen: Bewegingen los van overheid en formeel middenveld (Straten Generaal & Field Liberation Movement): dwingen de geijkte organisaties door “directe actie”-methodes in standpunt en positie in te nemen in het maatschappelijk debat.