VRIJDAG 12 OKTOBER 2012. DEEL II SOCIAL MEDIA BEHOEFT GEEN UITLEG? Wat verstaan we onder social media? Welke sites? Of…? Is het een tool? Een kanaal?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Advertisements

Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
“Hoe kom ik aan klanten?”
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Verborgen vormen van pesten
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Saleskit digitale mogelijkheden LINDA.. saleskit digitale mogelijkheden LINDA.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Communicatief gedrag + / -
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
- - - Social Media.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Taak 5a: CRM vs. SCRM Tina Tavernier 3 OFM (AL). Infografiek In welke mate verschilt 'traditionele CRM' van 'SCRM' indien we kijken naar de domeinen van.
Sociale media en integriteit Tim Vanheers / integriteitsdag 10 april 2014.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. Strategie en advies. Uitvoeren middelen, persberichten schrijven,
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Webinar 22 april 2011 start: uur fondsenwervende internet tools Stichting GeefGratis gratis* aangeboden (gedoneerd) en te gebruiken door non-profits.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Inge Jansen – CDM3a. Afbakening op basis van social media concepting  Doelgroep: Nederlandse studenten  Leuke kortingen, acties, aanbiedingen en wedstrijden.
Online filmpjes maken. (
Altijd online!.
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Online filmpjes maken. (
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Training voorbeeld voor
Iedereen gebruikt social media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Operationeel plan DIMAGINI
Maak je website beter vindbaar!
Winkelstraat de Heurne
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Wie is wie? Roze = Ik ben Laura Ophof – Bosch, Marketing- en communicatiemanager NPO Zapp en Zappelin Geel = Ik ben Liesbeth Demmenie – Lergner, Productmanager.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Social media voor statenleden/politici
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

VRIJDAG 12 OKTOBER 2012

DEEL II SOCIAL MEDIA

BEHOEFT GEEN UITLEG? Wat verstaan we onder social media? Welke sites? Of…? Is het een tool? Een kanaal? Of ?

PER DAG….

Wat je zegt en vindtblogs, microblogs Wie je bent en kentsociale netwerken Wat je passies en interesses zijncommunities en fora Wat je wil laten zien en horenplatformen voor delen Wat je van producten en diensten vindtrating en review sites Wat je wil delen en bewarensocial bookmarking TYPES SITES SOCIAL MEDIA

DUS :

NLND

In sociale netwerken kunnen personen: zichzelf laten zien (profileren) hun netwerk opbouwen en uitbreiden (connecten) hun bestaande netwerk onderhouden (networking) informatie en kennis delen (sharen) IK DEEL, DUS IK BESTA

QUIZVRAGEN WAT IS Xt3? a)Een nieuw spel voor de social gamers b)Een aanduiding voor een bestand c)Een netwerk voor katholieken d)Een radioplatform

HALLELUJA!

WAT IS SNABBO.COM? A)Een parodie op HABBO (hotel) met weirdo’s B)Een Sexueel getinte HABBO C)Site voor schnabbelaars (zoals dries roelvink) D)Een netwerk voor BabyBoomers.

JA…DAT DUS

EN …. THESPHERE.COM? a)Een science netwerk b)Een elitair netwerk c)Een sci fi-lovers netwerk d)Een parfumplatform

EXCLUSIVE

WAT IS PINNING?

NOU? a)Een target vastleggen voor een E-marketingplan b)Een nieuwe manier om je interesse te tonen in iemand. c)Je footprint achterlaten online d)Een nieuw werkwoord naar aanleiding van een site waarbij je interesses virtueel & visueel kan vastleggen

PLANKING? a)Een streep zetten onder een deal b)Een volslagen hysterische hype op en via FB c)Een Strategie om in te zetten na een viral d)Gas geven onder een actieplan voor een social media strategie.

JUIST

EN ER WAREN ER NOG MEER: internetfotohypes-van-2011/ ENFIN…..

BACK II BUSINESS SOCIAL MEDIA heeft serieuze aspecten. Wordt nogal over het hoofd gezien of liever gezegd… WERD OVER HET HOOFD GEZIEN.

IEDEREEN OP FB !

KRACHT VAN SOCIAL MEDIA • ZAKENDOEN DRAAIT OP AANBEVELINGEN • ZAKENDOEN DRAAIT OM AANBEVELINGEN • ZAKENDOEN DRAAIT OM RELATIES • ZAKENDOEN DRAAIT OP VERTROUWEN • ZAKENDOEN DRAAIT OM JE NETWERK • ZAKENDOEN DRAAIT OM MENSEN • Niet iedere klant is tevreden • ONLINE IS MEN ZELFS VEEEL HARDER

MENSEN!

CASE KLM KLM kwam er achter in hoeverre SOCIAL MEDIA voor business zorgt en geloofde daarna heilig in SOCIAL BUSINESS. Doel van KLM = veel tickets te verkopen. Eerst via FACEBOOK, geen succes. En toen kwam de aswolk.

EVERY ONE NEEDS AN ‘ASWOLK’ De KLM was een van de eerste luchtvaartmaatschappijen die Facebook en Twitter gebruikten om het klantcontact te herstellen. Ze hadden een aswolk nodig om het fundament te leggen voor hun social-mediastrategie. Hierbij dient te worden opgemerkt, dat rondom de aswolk de sociale media door KLM in eerste instantie werden ingezet als variant op het callcenter en dat er nu ook aandacht is voor sociale media als communicatie-instrument in bredere zin.

WELLCOME 2 MIAMI Eind maart 2011 was het de bedoeling dat de KLM na jaren weer op Miami zou gaan vliegen. Een week eerder begon een groot dj-festival. Een aantal dj’s tweeten in oktober 2010 of KLM de start van hun nieuwe dienstregeling op Miami niet een week wilden vervroegen. De KLM reageerde direct gaf via Twitter aan dat dit niet mogelijk was, maar dat zij met alle plezier een weddenschap wilden aangaan, om te kijken of de dj’s een vliegtuig konden vullen via Twitter. Binnen vijf uur was het toestel gevuld. En het prettige voor de KLM, de actie werd voor een groot gedeelte door zijn klanten zelf uitgevoerd, via De KLM noemde het op haar blog ‘First ever Twitter filled Aircraft’. Het laat weer eens zien, dat het voor merken steeds vaker gaat om de communicatie die klanten onderling met elkaar hebben via internet.blog

KLM SURPRISE

MEET & SEAT en_naast_wie_je_vliegt_het_kan_nu_bij_klm

SOCIAL BUSINESS KLM heeft een groot social media TEAM HUB REDACTIE DRIE DOELEN: REPUTATIEMANAGEMENT SERVICE ACQUISITIE

MEET FLYNT FLYNT V I P

FILMPJE! ons-leuk/

KNOPJE?

JA EEN KNOPJE KOST NIKS MAAKT HET MAKKELIJKER EN HET WERKT : 1 knopje = 20 visits!

DUS ….. ALS IK IETS DEEL MET 400 vrienden dan zou dat toch best iets waard kunnen zijn?

FANS? Steph Parker onderscheidde op Social Media Today vijf soorten fans. Voor de een is dit bekend en voor de ander wellicht een prima check-lijstje.onderscheidde

LET S GO SOCIAL! facebook-online-aankopen-beinvloedt/attachment/how- facebook-drives-online-shopping-infographic1-2/

NUMMER 1 1.De potentiële klant / bezoeker Deze gebruiker is op de hoogte van het bestaan van jouw bedrijf en is geïnteresseerd in jouw diensten of producten. En hij is er klaar voor! Hoe meer relevante berichten, interesses en persoonlijke berichten, hoe meer deze gebruiker geneigd is om op je pagina te blijven, je te volgen en je winkel te bezoeken. NOOT: Zorg voor een goede mix van berichten en laat bijvoorbeeld zien hoe het er in je winkel aan toegaat. Toon je expertise binnen jouw branche.

NUMMER 2 2. De vriend / werknemer Deze gebruiker vind jouw pagina leuk omdat ze je persoonlijk kennen of bij je werken. Deze gebruikers zijn goed voor de kwantiteit, maar niet altijd voor de kwaliteit. Voor velen van hen is het ‘liken’ van je pagina het eindstation. Er zit wel een grote potentie in deze gebruikers als je ze weet te binden door het aangaan van een dialoog en ze te betrekken door ze bijvoorbeeld berichten te laten plaatsen. Betrokken werknemers zijn je ambassadeurs.

NUMMER 3 3. De prijsvraag junks Via prijsvragen kun je nieuwe gebruikers werven en je huidige base betrekken bij je merk. Maar de kans is groot dat deze groep vele pagina’s langsgaat om mee te kunnen doen aan prijsvragen en erna je pagina weer ‘unliken’. Of ze blijven wel fan maar zijn niet echt betrokken bij je merk. Je kunt proberen deze groep te behouden en te betrekken door aanvullende content te bieden naast de prijsvraag zoals exclusieve deals, of acties uit je winkel die je ook via Facebook kenbaar maakt.

NUMMER 4 4. De aanbeveler Deze gebruiker zegt I LOVE YOU! Deze gebruiker komt graag en vaak op je pagina. Ze voelen zich betrokken bij je winkel of merk en hebben daar positieve ervaringen mee. Ze posten zelf berichten en nemen het voor je op als anderen zich negatief uitlaten over jou. Zorg dat ze blijven posten. Bedank ze en reageer op hun postings. Vraag hun meningen over je producten en of diensten, geef ze exclusieve deals, organiseer VIP events en koopavonde.. Betrek ze en behoud ze als ambassadeur. WISSELWERKING!

NUMMER 5 5. De toevalstreffer Deze gebruikers zijn fan, maar zullen het niet van de daken schreeuwen. Ze zijn eerder geneigd negatieve feedback te geven en zijn niet heel erg loyaal. Als ze je berichten, antwoord dan gelijk en wees transparant. Laat de toegevoegde waarde zien van je winkel en je merk, op en buiten Facebook

DE 9 DON’TS 1)Het dupliceren van je TWITTER STRATEGIE 2)Alleen maar PLAIN teksten posten 3)Fans geen content laten ‘sharen’ 4)Geen commentaar leveren op de content van je fans! 5)En deel ook niet HUN content 6)Vergeet gebruik te maken van Facebook Questions! 7)Je profile photo moet echt groot en herkenbaar zijn 8)Laat je facebook pagina NIET op je bedrijfspagina zien 9)Onwtikkel geen (FB) persoonlijkheid.

THA WINNERS ARE :

MEEST SUCCESVOLLE ADVERTEERDERS OP HET GEBIED VAN SOCIAL MEDIA, NUMMER 1 We volgen het hub and spoke-model: dedicated social media-medewerkers die, indien nodig, worden bijgestaan door specialisten van verschillende afdelingen. KPI's zijn helder vastgesteld voor alle platformen en activiteiten, waardoor we ook strenger zijn op wat we wel en niet doen. We begonnen in 2009 met webcare bij ING met drie medewerkers. Nu zitten er zes à zeven FTE’s op, zijn we op meer platformen in de lucht en zijn we ook met andere onderdelen actief in social media. Voorbeelden zijn onze recruiters, maar ook ING Zakelijk met Ondernemerssupport.nl.Ondernemerssupport.nl De laatste jaren hebben we flink gas gegeven. Bij KLM hadden ze een aswolk nodig, bij ons was het de economische crisis die deels heeft bijgedragen aan de ontwikkeling die social media doormaakte. Door de crisis kwam onze reputatie, en het vertrouwen dat mensen in de bancaire sector hadden, onder druk te staan. Nu gaan we intensief de dialoog aan met klanten, ook over de moeilijkere zaken, om de reputatie van ING te verbeteren. Ook dat heeft bijgedragen aan onze nummer 1-positie denk ik.”

SAMENVATTEND: PERSONEEL DIALOOG DOELGERICHT TRANSPARANT EN OMARMEND!

NR 2 : “Het allerbelangrijkste is dat we het op service goed doen. We zijn overal te vinden waar klanten te vinden zijn. Ook ‘s nachts en in het weekend. Dat is een bewuste keuze geweest: we doen, vergeleken met de campagnes die concurrenten optuigen, minder coole dingen. Coole dingen moet je pas doen als de service en het product goed geregeld is. Eerst je zaakjes op orde hebben. Iets anders is dat we social inzetten voor alle diciplines, en niet alleen voor branding en campagnes. Dus ook PR, service en in bepaalde mate crowdsourcing: we hebben op onze corporate blog aan het publiek gevraagd hoe we als telecombedrijf duidelijker moeten communiceren over de snelheid van het mobiele netwerk. We stelden letterlijk de vraag: 'Hoe zou je willen dat we er over te communiceren'. De uitkomsten zijn ook echt gebruikt.

SAMENVATTEND Transparant Toegankelijk De klant staat centraal LUISTEREN ipv alleen maar zenden

NR 3 JA, die kennen we al! K L M KLM: “We luisteren goed naar de klant en proberen steeds in te spelen op datgene waar de klant behoefte aan heeft. Dit gebeurt heel breed, van leuke content (bijvoorbeeld blogs en posts) tot adequaat reageren op service vragen. Daarbij beloven we wat we doen: binnen een uur met een reactie komen en binnen 24 uur met een oplossing voor de vraag of het probleem.

LANGE SLIDESHARE…

WANNEER T BESTE OM TE POSTEN?

NIEUWE BINNENKOMER EN NIET TE ONDERSCHATTEN VISUELER = BETER INSTAGRAM ERG POPULAIR onder jongeren Instagram had in augustus een gemiddelde van 7,3 miljoen dagelijks actieve gebruikers, terwijl op Twitter maar 6,9 miljoen gebruikers dagelijks inlogden. De gemiddelde Instagram-gebruiker besteedde 257 minuten in augustus op de fotodienst. De gemiddelde Twitteraar maar 170 minuten. Als gekeken wordt naar gebruikers die minimaal een keer per maand actief zijn dan ligt Twitter nog wel voor met 29 miljoen bezoekers tegenover 22 miljoen bij Instagram.

PINTEREST fotos.html

SERIOUS

CYCLUS

SOCIAL MEDIA STRATEGIE (CYCLUS) GEBASEERD OP AWARENESS INFLUENCE ENGAGEMENT ACTION

SOCIAL MEDIA DOELGROEPEN Iedere groep (2stepflowtheorie) heeft zijn opinieleiders. Relevante thema’s en beinvloeders moeten met elkaar verbonden worden Dus hoe creeeren we superpromoters? Dat vereis communitymanagement!

CONTENTSTRATEGIE ALLERBELANGRIJKSTE Creeeren content: • Onderzoek doen en resultaten publiceren • Schrijven van artikelen, meedoen met blogs en discussies • Publiceren van White Papers en of e-books • Video’s ter beschikking stellen

KIEZEN VAN MIDDELEN

KEUZE TUSSEN BEREIK MOGELIJKHEDEN CAPACITEIT

VOLGENDE STAPPEN VERBINDEN VERLEIDEN PRIJSVRAAG? ACTIES?

ACTIVEREN DMV ambassadeurs Zorgen dat zij content aandragen en delen middels een weblog Continue reageren

GROEIPLAN Seeding dmv campagnes Retweets Integratie Zorgen dat je gementioned wordt

CONVERSIE Aanvragen Downloads Bestellingen Voorbeelden Bezoekers Inschrijvingen Downloaders Applicatiegebruik Aanvragers Kopers

ANALYSES ROI LISTENING REPUTATIEMANAGEMENT

FACILITEREN ORGANISEREN Maar het geldt dus voor het HELE BEDRIJF! Let wel op Social Intranet -Communitymanager -Contentmanager

SCHAKEL DE JUISTE MENSEN IN • Leidt intern de mensen op • Zorg voor alle investeringen • Lever een protocol • Bedenk dat luisteren vaak meer oplevert dan zenden • En bedenk ook dat Social Media niet een eiland betreft maar een continent die langzaam aan iedereen met elkaar heeft weten te verbinden.

DUS. op-facebook/

BEDANKT!