Cursistprofielen Laaggeletterdheid In opdracht van Steunpunt Taal en Rekenen VE Jeanne Kurvers Willemijn Stockmann Kaatje Dalderop Zwolle 22 mei 2013 Eindhoven 24 mei 2013
Doel van de workshop Onderzoeken van herkenbaarheid en bruikbaarheid van de cursistprofielen Uitkomsten van de workshop worden gedeeld met Ministerie van OCW
Programma Vragen over het onderzoek Wat meer over de vijf profielen Herkenbaarheid van de profielen Profielen, intake & plaatsing Profielen & onderwijsprogramma’s Andere mogelijkheden, beperkingen, aanbevelingen
Vragen? Naar aanleiding van de plenaire presentatie
De vijf profielen Profiel 1: De gevorderde leerder Lezen: 1F en 2F Schrijven: 1F Mondeling: boven B1/2F Profiel 2: De gemiddelde leerder Lezen: 1F Schrijven: Instroomniveau Mondeling: boven 1F
Profiel 2: De NT2-leerder Lezen 1F Schrijven: onder Instroomniveau Mondeling tussen A1 en B1 Profiel 3: Lees- en schrijfmoeilijkheden Lezen: Instroomniveau Schrijven: Onder Instroomniveau (Alfa A en Alfa B) Mondeling: Boven B1 Profiel 5: Leerproblemen Lezen: divers, overwegend onder Instroomniveau Schrijven: Onder Instroom, 50% onder Alfa A Mondeling: overwegend tussen A2-B1
Discussie: Werkwijze Drie rondes Discussie in subgroepen Conclusies en/of aanbevelingen Plenaire uitwisseling
Herkenbaarheid van de profielen Welke profielen zie je terug in de cursistenpopulatie van je instelling? Welke profielen heb je in je eigen groep(en)? Denk je dat je al je cursisten bij één van de vijf profielen kunt onderbrengen? Beschrijf de cursist(en) die je niet ‘kwijt kunt’ . Papier met profielbeschrijvingen erbij. Liefst alle drie de rondes zo vormgeven, dat we zo concreet mogelijke gegevens krijgen van de deelnemende docenten Werkvorm: de deelnemers in de groepjes noteren globaal het antwoord op de eerste vraag, en bij vraag 2 en 3 stoppen ze hun eigen cursisten in een van de ‘profielmandjes’ en degenen die nergens bij horen, blijven over voor discussie.
Profielen & plaatsing van cursisten Stelling: Het is wenselijk om groepen in te delen volgens de cursistprofielen. O mee eens O niet mee eens Werkvorm: Kaatje, is het een idee om dit te doen in de vorm van stellingen, bijvoorbeeld rood (niet wenselijk) en groen (wel) en vervolgens de onstane groepjes eerst argumenten te laten verzamelen en dan uitwisselen.
Profielen & plaatsing van cursisten Stelling: Het is wenselijk om groepen in te delen volgens de cursistprofielen. Zou dat in de praktijk ook kunnen? Wat is dan nodig?
Profielen & onderwijs Kun je onderwijsprogramma’s afstemmen op de profielen? Indeling van groepen Bepalen van leerdoelen … Is dat wenselijk? Waarom wel of niet? Komen die programma’s dan overeen met je huidige onderwijs? Waarin wel en waarin niet?
Andere mogelijkheden en beperkingen ….
Bedankt voor jullie inbreng! Contact? Jeanne Kurvers: J.J.Kurvers@uvt.nl Willemijn Stockmann: wstockmann@roctilburg.nl Kaatje Dalderop: kdalderop@planet.nl