Cursistprofielen Laaggeletterdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
BBV-(Programma) Begrotingscyclus versus ? Beleidscyclus
Vervolgbijeenkomst ‘Traject voor de Toekomst’ VSV bijeenkomst 19 juni 2013.
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Taal en rekenen in het mbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Begeleiden van het B-leerproces
Roncalli groepenmodel
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Portfolio
Kwaliteit leerbedrijven Conferentie BTG HTVF 15 mei 2009.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Workshop rekenen 6 december
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Agenda Ontvangst Welkom Veldonderzoek, SPV - toelichting op de thema’s/vragen - individuele beoordeling - groepsgewijze bespreking - Plenaire bespreking.
Rekenen met procenten.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Informatie- avond groep 6
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Oefenen.nl als basis voor trajecten en materialen
Workshop co-creatie met gemeenten
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Het begint bij het jonge kind
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Loverboys ♂ Plaatje.
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
12 maart 2015 Bondgenootschap laaggeletterdheid Nijmegen
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Kunt U Bijdragen? 1.
Verdieping Timemanagement
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Workshop Schulden & Laaggeletterd
Creatief schrijven.
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Passend onderwijs.
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Wikiwijs Somtoday Teamtraining 7 maart 2017
Reflectie op onze KION waarden Module 2
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Cijferloos lesgeven bij talen
Waarden & normen.
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Cursistprofielen Laaggeletterdheid In opdracht van Steunpunt Taal en Rekenen VE Jeanne Kurvers Willemijn Stockmann Kaatje Dalderop Zwolle 22 mei 2013 Eindhoven 24 mei 2013

Doel van de workshop Onderzoeken van herkenbaarheid en bruikbaarheid van de cursistprofielen Uitkomsten van de workshop worden gedeeld met Ministerie van OCW

Programma Vragen over het onderzoek Wat meer over de vijf profielen Herkenbaarheid van de profielen Profielen, intake & plaatsing Profielen & onderwijsprogramma’s Andere mogelijkheden, beperkingen, aanbevelingen

Vragen? Naar aanleiding van de plenaire presentatie

De vijf profielen Profiel 1: De gevorderde leerder Lezen: 1F en 2F Schrijven: 1F Mondeling: boven B1/2F Profiel 2: De gemiddelde leerder Lezen: 1F Schrijven: Instroomniveau Mondeling: boven 1F

Profiel 2: De NT2-leerder Lezen 1F Schrijven: onder Instroomniveau Mondeling tussen A1 en B1 Profiel 3: Lees- en schrijfmoeilijkheden Lezen: Instroomniveau Schrijven: Onder Instroomniveau (Alfa A en Alfa B) Mondeling: Boven B1 Profiel 5: Leerproblemen Lezen: divers, overwegend onder Instroomniveau Schrijven: Onder Instroom, 50% onder Alfa A Mondeling: overwegend tussen A2-B1

Discussie: Werkwijze Drie rondes Discussie in subgroepen Conclusies en/of aanbevelingen Plenaire uitwisseling

Herkenbaarheid van de profielen Welke profielen zie je terug in de cursistenpopulatie van je instelling? Welke profielen heb je in je eigen groep(en)? Denk je dat je al je cursisten bij één van de vijf profielen kunt onderbrengen? Beschrijf de cursist(en) die je niet ‘kwijt kunt’ . Papier met profielbeschrijvingen erbij. Liefst alle drie de rondes zo vormgeven, dat we zo concreet mogelijke gegevens krijgen van de deelnemende docenten Werkvorm: de deelnemers in de groepjes noteren globaal het antwoord op de eerste vraag, en bij vraag 2 en 3 stoppen ze hun eigen cursisten in een van de ‘profielmandjes’ en degenen die nergens bij horen, blijven over voor discussie.

Profielen & plaatsing van cursisten Stelling: Het is wenselijk om groepen in te delen volgens de cursistprofielen. O mee eens O niet mee eens Werkvorm: Kaatje, is het een idee om dit te doen in de vorm van stellingen, bijvoorbeeld rood (niet wenselijk) en groen (wel) en vervolgens de onstane groepjes eerst argumenten te laten verzamelen en dan uitwisselen.

Profielen & plaatsing van cursisten Stelling: Het is wenselijk om groepen in te delen volgens de cursistprofielen. Zou dat in de praktijk ook kunnen? Wat is dan nodig?

Profielen & onderwijs Kun je onderwijsprogramma’s afstemmen op de profielen? Indeling van groepen Bepalen van leerdoelen … Is dat wenselijk? Waarom wel of niet? Komen die programma’s dan overeen met je huidige onderwijs? Waarin wel en waarin niet?

Andere mogelijkheden en beperkingen ….

Bedankt voor jullie inbreng! Contact? Jeanne Kurvers: J.J.Kurvers@uvt.nl Willemijn Stockmann: wstockmann@roctilburg.nl Kaatje Dalderop: kdalderop@planet.nl