TagCloud www.wordle.net Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
Waarom dit verhaal Recruitment is toegankelijke en betaalbare manier om je werkgeversimago te versterken en daarmee mensen aan je te binden. Huidige situatie: 63% van de werkgevers heeft moeite gekwalificeerd personeel aan te trekken 33% van de sollicitanten krijgt geen reactie op sollicitatie oee Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
Recruitment = Marketing het werven & selecteren van personeel Marketing (vermarkten): is het proces van het creëren en leveren van waarde. Employer branding: Employer branding is het sturen van je bedrijfsimago tot een geweldige plek om te werken. Niet alleen voor werknemers maar ook voor elke toekomstige werknemer. oee Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
Plaats: de organisatie (o.a. locatie en sfeer) 5 p’s Marketingmix: Product: de vacature Plaats: de organisatie (o.a. locatie en sfeer) Prijs: het salaris (arbeidsvoorwaarden) Promotie: de uitingen (website, advertenties, nieuwe media) Personeel: recruiters (sollicitatieproces) oee Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
Waarom is Marketing belangrijk in Recruitment CBS: aantal werkenden zal met 20 tot 25 procent zal afnemen. Alleen al tussen 2010 en 2013 verlaat 1 op de 5 Nederlanders de arbeidsmarkt. Werk aan een goede positionering van de organisatie. Employer Branding speelt een voorname rol en vertaalt zich naar: de buitenkant (o.a. website) het interne proces de eigen medewerkers (ambassadeurs) oee Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
Internet is belangrijkste oriëntatiekanaal voor een nieuwe baan 90% van de sollicitanten gebruikt Internet als wervingskanaal. 85% van de sollicitanten gaat vanuit een vacaturesite rechtsreeks naar de website van de werkgever Belangrijk: Mensen dus boeien en binden op je website Identificeer je met je doelgroep Laat zien wat je te bieden hebt Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
TamTam: De beste digitale sollicitatie ervaring 2009 De organisatie is open en transparant en maakt de beleving zeer persoonlijk. De hele ervaring op de site geeft een kandidaat het gevoel dat hij of zij centraal staat. oee TamTam: De beste digitale sollicitatie ervaring 2009 Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
Google is een belangrijk oriëntatiekanaal voor een nieuwe baan 41% van de werkzoekende gebruikt Google als 1ste oriëntatiemiddel 60% van de vacatures van grotere werkgevers is niet optimaal vindbaar in Google (8 miljoen bezoekers op vacature gerelateerde zoekwoorden) 6% van de grotere werkgevers maakt gebruik van Google Adwords 10% van de werkgevers heeft geen fatsoenlijk reactieformulier. 32% v/d sollicitanten vindt het prima dat werkgevers online hen over hen zoeken of de sollicitant benaderen Bron: Nationale Zoekmachine Wervingsmonitor 2009 van Expand Online Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
Beweging in de kandidatenmarkt oee Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
De sollicitatie, en dan ….. 33% van de sollicitanten krijgt geen reactie op sollicitatie Grootste ergernis sollicitant: lang sollicitatieformulier op de website Zet de kandidaat centraal: Kort sollicitatieformulier op de website Snelle terugkoppeling Duidelijkheid en eerlijkheid Professionele gesprekspartner Sollicitatiecode NVP Maak het proces persoonlijk oee Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
oee Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
Betrek de medewerkers in Recruitment: Referral recruitment de meest effectieve manier om betere kwaliteit personeel te werven Lage kosten Bovengemiddeld hoge kwaliteit kandidaten Snelle resultaten Betrouwbare bron (via eigen medewerkers) Minder verloop van personeel oee Alle wervingsmiddelen onder 1 dak
JobLane Arbeidsmarkt Advies Statenlaan 43 2582GC Den Haag 070 322 90 83 www.joblane.nl Jochem van Loon j.vanloon@joblane.nl oee Alle wervingsmiddelen onder 1 dak