Edilse Goeloe Marije Stolk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Welkom bij Leefstijl.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.

Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Generatie Y Een presentatie door: Wirjo Hardjono.
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Talentmanagement in de Technische Dienst
Hogescholen in Dialoog
Van probleemstelling naar doelstelling
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Vragen bij leven en dood: aandacht voor levensvragen in de palliatieve zorg Mw. M. Meevis, netwerkcoördinator Mw. J. Teeuwen, coördinator LPZ.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Het werken met portfolio
Communicatie Silke en Mireille.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Competentiegericht leren vmbo
Stagecoördinatie op De Rank
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Vragen 1.2 C.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Volksuniversiteit Zwolle
Eerstejaarsproblemen
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Motivatie & differentiatie
Ouderavond de Bolster..
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Bijeenkomst September 2015
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Beroepshouding en beroepscode
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Een vergadering organiseren
Het puberbrein; werk in uitvoering
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Vergadering Personeelsdienst
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Transcript van de presentatie:

Edilse Goeloe Marije Stolk Waar moeten we als docent / opleiders rekening mee houden, als we kijken naar onze (toekomstige) leerlingen Edilse Goeloe Marije Stolk

Proloog (I) Het maken van een werkstuk. Hoe doen ze dat? I.p.v. er eens goed voor te gaan zitten en zich te verdiepen in het onderwerp, klikken ze wat heen en weer op dat internet, zoeken op steekwoorden met CTRL-F, kopiëren en plakken wat en voila, er rolt zo een werkstuk uit de kleurenprinter. We vinden ze lui. We vinden ze onverschillig en oppervlakkig

Proloog (II) Daar zitten ze dan, in de klas, onderuitgezakt met twee handen onder de tafel. Je ziet ze ja-knikken en braaf naar je kijken alsof wat jij vertelt het interessantst van de wereld is.. Terwijl je weet dat ze aan het sms’en zijn met goed weet wie. Ze luisteren helemaal niet naar je. Ze kunnen niets een 3 minuten hun aandacht bijhouden. Hoe moeten later deze jongeren een baan krijgen, als ze nu niet hard willen werken?

Recente onderzoeken over ontwikkeling van de hersenen (I) De hersenen zijn helemaal nog niet klaar aan het begin van de adolescentie De hersenontwikkeling loopt door tot na het twintigste jaar Jongens zijn nog wat later uitgerijpt dan meisjes Prikkels uit de omgeving blijken bepalend te zijn voor de efficiënte uitgroei van het brein De intellectuele en cognitieve mogelijkheden van een kind liggen niet geheel vast in de genen

Recente onderzoeken over ontwikkeling van de hersenen (II) Structuren in de voorste hersenen zijn pas na de 20ste jaar uitgerijpt Deze hersenstructuren zijn verantwoordelijk voor: het planmatig handelen het prioriteren van deelhandelingen het maken van keuzen het evalueren van het eigen gedrag in relatie tot korte termijn en lange termijn consequenties de evaluatie van wat verwacht de omgeving (mijn ouders, mijn vriendjes, mijn leraar, de politieagent) van me?

Bij een volledig hersenontwikkeling is er sprake van: Plannen Prioriteiten stellen Gedachten ordenen Impulsieve neigingen onderdrukken Emoties in bedwang houden Inleven in anderen Bepaalde doelen halen door zelf initiatieven te nemen Gevolgen overzien van het eigen handelen Keuzes maken op grond van emotionele, rationele en sociale criteria Zingeving aan eigen bestaan geven

Wat willen jongeren van school? Betrokkenheid Persoonlijke aandacht Hoge kwaliteitseisen Anders kunnen leren Serieus kunnen studeren Structuur en kaders Ruimte voor samenwerking Mogelijkheid tot zelfsturing Eigen leerstijl benutten

De ideale docent / opleider Streng/duidelijk/consequent en vakinhoudelijk Rechtvaardigheid Respect Luisterend oor en observerend oog Ondersteunen Sturen Inspireren Motiveren Humor

Andere tijd / andere manier van informatievoorziening Mobiele telefoon MSN Google Profielensites Youtube Delen van kennis en informatie Chatten (lachen en onzin)

Wat moeten we weten van deze generatie jongeren Mediasmart: 24/7 informatiemaatschappij, informatie gaat razendsnel ( eerlijkheid en openheid) Professionele ontvangers:ze snappen hoe communicatie en marketing werkt (Einde kennisautoriteit) Speed of information: continue contact met elkaar Social machine:hechte emotionele waarde aan middelen en media Generatie is gericht op hobby en interesses Direct lezen en reageren Ze verwachten tweerichtingscommunicatie: hyves, msn e.d. Ze hebben respect voor de ware identiteit. Kortom jezelf zijn en niet doen alsof.

Aanknopingspunten, die van belang zijn in de begeleiding van de generatie jongeren voor zowel school –praktijk (I) Onze leerlingen < 20 jaar zijn niet in staat om op verantwoorde wijze hun leerproces te plannen en sturen De leerlingen moeten ervaring krijgen in het aanleren van strategieën en procedures. Het geven van een open opdracht heeft geen zin De ondersteuning van een docent / opleider en/of ouder nodig is om de verschillende consequenties van het handelen aan het lerende kind voor te leggen, om voorbeelden te geven van ‘wat gebeurt er als... Maak gebruik van de media en middelen om hun interesse te krijgen Streven naar echtheid Accepteer dat er sprake is van kennisautoriteit bij deze generatie

Aanknopingspunten, die van belang zijn in de begeleiding van de generatie jongeren voor zowel school –praktijk (II) Ze leven in hun eigen wereld. Zijn nog niet in staat om consequenties van eigen handelen onder ogen te zien. Veel begeleiding! We moeten als motivator fungeren om dit proces te leiden. We moeten niet alleen optreden als bibliothecaris die weet waar de boeken staan, maar we moeten af en toe: actief sturen prikkelende vragen stellen helpen om relevante en verantwoorde keuzen te maken.

Onderzoek: Hoe kijkt deze generatie aan tegenover het werk Generatie X Proces Status Randvoorwaarden moet je verdienen Strikte scheiding tussen privé / werk Individueel werken Op functie Beoordeling op inzet Leven om te werken Keuze bedrijf op status Generatie Einstein Resultaat Zelfontplooiing Randvoorwaarden van zelfsprekend Geen scheiding privé/werk Netwerken Op talent Beoordeling op resultaat Werken om te leven Keuze bedrijf op visie

Aanbevolen bronnen Boek: Groen, I. & Boschma, J. (2006) Generatie Einstein. Slimmer, sneller en socialer. Communicatiebureau Keesie http://www.jellejolles.nl http://www.hersenenenleren.nl/va-adolescenten.php