Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Advertisements

Wegvervoer en veiligheid Rob Aarse Secretaris Beleid en Deelmarkten NHTV, 12 maart 2010.
Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Grote daling verkeersdoden in 2008 Jan Latten Hoogleraar demografie CBS 22 april 2009 Toelichting bij persbericht.
WIA Wet Werk en Inkomen naar arbeidvermogen
Het einde van de citroenloopbaan?
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Cijfers Zorg en Gezondheid Sterftecijfers 2005.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
40 jaar geschiedenis van het IPB met beelden van 1970 tot 2010.
dy dx De afgeleide is de snelheid waarmee y verandert voor x = xA
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
SOM 2 REMMENDE HARDLOPER
Duurzaam beheer Provinciale lanen Presentatie voor de Commissie MEZ 20 juni 2007 Naar aanleiding van vragen in de Commissie MEZ van 13 juni 2007.
Atrium Brussel de Handelskerncontracten Erik Baptist ATRIUM BRUSSEL CENTRUM Mechelen 22 November 2007.
© 2011 Graydon Nederland.
Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Deskundigen dag Arbouw
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 De werkzaamheden van het NEHAP Catherine Bouland Themaochtend.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Hoofdstuk 2: § 2.1: Procenten
Tielkemeijer & Partners Vermogensbeheer BV. Rotterdam, 2 november 2000 ten behoeve van: Opties in de praktijk door: Hans Tielkemeijer.
REKENEN.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Spits = tijdelijk zeer druk verkeer
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
NoVo Track record. Aantal telewerkers 91% van de populatie mag telewerken Populatie –FOD = 1250 p –Finance Tower Brussel = 1000 p Effectief aantal telewerkers.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Verkeersongevallen en verkeersovertredingen. Enkele cijfers (België) Verkeersongevallen in 2010: Verkeersongevallen in 2011: ______ Dodelijke verkeersongevallen.
Formules en de GR Met de GR kun je bijzonderheden van formules te weten komen. Eerst plot je de grafiek. Gebruik eventueel de optie ZoomFit (TI) of Auto.
Personeelspraktijk 2005 MOVI 25 november 2005
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Demografische ontwikkelingen als vertrekpunt voor lokaal afvalbeleid Edith Lodewijckx Studiedienst van de Vlaamse Regering Studiedag “Afval gaat ondergronds”,
 (het is niet zo moeilijk…)
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
CRUISE-SCHEPEN IN ROTTERDAM Oude kantoor van Holland Amerika Lijn.
Nationaal congres Palliatieve zorg
28/11/2006 – R. Cools R. Cools – Algemeen Secretaris Vegebe INTERPOM – PRIMEUR 28 november 2006 Marktsituatie van verwerkte groenten in Europa.
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
Cijfers Zorg en Gezondheid
Cijfers Zorg en Gezondheid
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Overleg Logo's - EDPBW's 7 oktober Indicatorenbevraging 2003 Tabaks- en voedingsbeleid in bedrijven.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Studiedag Verkeershandhaving, 19 februari 2009, Brussel
Datagestuurde handhaving :
Verkeersveiligheidsbarometer Het jaar 2013 Conférence de presse 20/02/2013.
Pogosian Vatchagan Bachelor in het Sociaal Werk
E(mergency)-call Een call voor verzekeraars?. juni 2014Smart reports2.
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Opgaan, blinken en verzinken?
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Nieuwe gezinnen scheidingen en de vorming van stiefgezinnen
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
UNIVERSELE WETTEN en BELGISCHE WETTEN: Een wereld van verschil…
« Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid.
MANTELZORGQUIZ.
De tafel van 4.
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Transcript van de presentatie:

Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid Evolutie van de verkeersveiligheid

Tussentijdse balans Beschrijving van de evolutie op basis van de verkeersongevallenstatistieken en andere verkeersveiligheidsindicatoren Diepgaandere analyse nodig

Evolutie van de doden 30 dagen van 2000 tot 2005

Doelstellingen Staten-Generaal 2001 : Daling met 50% van het aantal verkeersdoden, t.o.v. gemiddelde van 1998-2000 (=1500) of minder dan 750 doden op de Belgische wegen in 2010. Tussentijdse doelstelling Regering : -33%

Voortschrijdend jaartotaal december 2006   Voortschrijdend jaartotaal december 2006 Voortschrijdend jaartotaal december 2005 Verschil JT 2006/JT 2005 Evolutie in % Aantal geregistreerde letselongevallen 48983 49128 -145 -0,3% Waarvan dodelijke ongevallen 898 930 -32 -3,4% Aantal geregistreerde gewonden 63368 63333 35 0,1% Aantal geregistreerde doden ter plaatse 963 1014 -51 -5,0%

Daling in % van het aantal doden 30 dagen tussen 2001 en 2005 in Europees perspectief (ETSC)

Doden 30 dagen per 1.000.000 inwoners (2005) - ETSC

Evolutie van het aantal ongevallen en het aantal slachtoffers in België 2000-2005

Evolutie van het aantal doden 30 dagen per 100 Evolutie van het aantal doden 30 dagen per 100.000 inwoners in de Gewesten 2000-2005

Evolutie van het aantal doden 30 dagen per miljard reizigers-km in de Gewesten

Ernst van de geregistreerde ongevallen per Gewest – december 2006   Voortschrijdend jaartotaal van de geregistreerde doden ter plaatse Voortschrijdend jaartotaal van de geregistreerde letselongevallen Ernst (aantal geregistreerde doden ter plaatse / 1000 letselongevallen) Vlaams Gewest 478 31356 15,2 Waals Gewest 468 13658 34,3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest 17 3969 4,3

Aantal doden 30 dagen per type weggebruiker 2000-2005   2000 2001 2002 2003 2004 2005 mindering (absoluut) mindering (percent) Personenwagen* 922 900 809 690 623 624 -298 -32% Vrachtwagen** 20 28 16 15 18 -4 -20% Bestelwagen 52 48 41 27 32 44 -8 -15% Autobus en autocar 2 3 1 -2 Motor*** 118 147 164 124 120 123 +5 +4% Bromfiets**** 66 63 68 45 33 30 -36 -55% Fiets 134 128 108 109 78 71 -63 -47% Voetganger 142 158 132 113 101 -34 -24% Andere 13 11 6 10 -3 Onbekend 85 135 62

Aantal doden 30 dagen per miljard voertuigkilometers

Ernst van de ongevallen per tijdstip in de week

Aantal doden 30 dagen per 100 000 inwoners per leeftijdscategorie

Veiligheidsmonitor 2006 - buurtproblemen

Gordeldracht bij bestuurders van personenwagens

Gordeldracht bij passagiers voorin van personenwagens

Zelfgerapporteerde gordeldracht voor 2003/2004 en 2006 vergeleken met de respectieve gedragsmetingen

Frequentie waarmee men rapporteert kinderen onder de 12 jaar te beveiligen

Evolutie van de gemiddelde snelheid

Evolutie van de V85 ( = maximum gereden snelheid door 85% van de bestuurders)

Evolutie van de proportie van overtreders

Percentage bestuurders die onder invloed rijden volgens het tijdstip van de week – Oktober / November 2005

Gerapporteerde subjectieve pak- en strafkans - 2006

CONCLUSIE