1 Opening Presentatie Symposium ZRN 11 juni 2010 mr. N.A. de Leeuw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
Behandelplan PTD -Inleiding (drie smaken) -Richtlijn in vogelvlucht -Wanneer reisorganisator; wanneer ATA?
Werkgeversaansprakelijkheid
2. Onderneming, eenmanszaak maatschap en vof
De nieuwe wetgevingsprocedures
Fiscaliteiten binnen een GGz instelling GGz Dichtbij – Jurgen Teseling
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Aansprakelijk? Reken maar…!.
WELKOM.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Business Economics Handels –en financiële technieken
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Aanbesteding of Subsidie
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Aansprakelijkheid bestuurders
Van Nul naar Drie Normaliseren.
Mogelijke oplossingen vrijwilligersbeleid NSL
Start.
Naar het Jaareinde toe
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
KINDERBIJSLAG-REGLEMENTERING theoretische aspecten
De Patiëntenrichtlijn
Het IVRK in personen-, familie- en jeugdzaken
Arrest Hendrikx - Peters
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Vrijheid van vestiging
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Het ondernemingsbegrip
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris

Is een initiatief van Virtuele kansen in de reisbranche: van ondernemen tot arbeidsmarkt Op weg naar excellente commerciële dienstverlening.
Assistent-scheidsrechter
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Statuut van de vrijwilligers, knelpunten en oplossingen
Utrecht 21 oktober 2009 Symposium Implementatie EU Mediationrichtlijn Slide 1.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Pand-, retentie- en beslagrecht Marijn van Tuijl 11 oktober 2012
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Opvolgend vervoer: een nuttig instrument
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
ZijActief Koningslust
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
Logo klant 1 Var verdwenen, modelovereenkomst verschenen 2 juni 2016 Door: Wouter van Twillert.
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Transcript van de presentatie:

1 Opening Presentatie Symposium ZRN 11 juni 2010 mr. N.A. de Leeuw

2 Even voorstellen: •Afgestudeerd : Jurist Konsumenten Kontakt : Lid Reclame Code Commissie •Advocaat sedert : lid Geschillencommissie Reizen :juridisch adviseur vereniging van ANVR reisagenten heden: huisadvocaat ANVR heden: commissaris Travel Net heden: lid diverse werkgroepen ANVR (bv. Agentuurvoorwaarden, reis- en boekingsvoorwaarden, internet gedragsprotocollen enz.) •Naast reisrecht: - secretaris Arbitrage commissie KNVB - arbeidsrecht/automotive •- lid Vereniging van Arbeidsrecht Advocaten Nederland (VAAN)

4 Onderwerpen  Hoe staat ANVR tegenover de mobiele reisadviseur (MRA)?  Juridische basis uitoefening functie van mobiele reisadviseur  Verhouding MRA t.o.v. reiziger  Verhouding MRA t.o.v. reisagent (franchisegever)  Valkuilen: - Dynamic Packaging - Reclame Code Reisaanbiedingen  Actualiteit  Enkele voorbeelden  Vragen

5 Eisen ANVR Artikel 4 lid 10 ANVR statuten: Activiteiten buiten kantoor: “Leden zullen, wanneer zij buiten hun kantoor commerciële activiteiten ontplooien steeds op duidelijke en niet misleidende wijze aangeven onder wiens verantwoordelijkheid deze activiteiten plaatsvinden.”

6 Uitgangspunten ANVR •MRA is goede ontwikkeling want MRA speelt in op wens van klant; •MRA geeft mogelijkheid om kennis en ervaring voor branche te behouden; •MRA moet professionele uitstraling hebben; •ANVR lidmaatschapseisen te ‘zwaar’ voor MRA; daarom facilitering van MRA onder de hoede van een reisbureau.

7 Uitgangspunten ANVR •MRA werkt op ANVR-nummer van Reisbureau; •Reisbureau kan filiaal met apart ANVR-nr. hebben op naam van Reisbureau op adres van MRA: MRA moet zich als filiaal presenteren; •MRA moet in naam en uitingen duidelijk maken met wie de klant zaken doet; •Alle activiteiten MRA vallen onder verantwoordelijkheid van Reisbureau. Touroperator, SGR, ANVR en consument kan het Reisbureau hierop aanspreken.

8 Juridische basis uitoefening functie mobiele reisadviseur Verschillende mogelijkheden: 1)Arbeidsovereenkomst met een reisbureau (artikel 7:610 e.v. BW) 2)ZZP’er (met VAR verklaring): - overeenkomst van opdracht met een reisbureau - overeenkomst van opdracht met de reiziger/consument Betaling door de consument uitsluitend aan het reisbureau (franchisegever). Geen eigen activiteiten van de MRA.

9 Verhouding MRA t.o.v. reiziger Verschil reisagent versus reisorganisator: -(mobiele) reisagent/boekingskantoor: degene die tussen de reiziger en de reisorganisator bemiddelt bij het sluiten van de reisovereenkomst. -Reisorganisator: degene die in de uitoefening van zijn bedrijf, op eigen naam aan het publiek of aan een groep personen van te voren georganiseerde reizen aanbiedt.

10 Verhouding MRA t.o.v. reiziger De MRA handelt namens de reisagent en niet namens zichzelf of namens de reisorganisator! De MRA sluit dus nooit een reisovereenkomst tussen hem/haar en de reiziger --> reisovereenkomst komt tot stand tussen de reisorganisator en de reiziger. De MRA is bemiddelaar tussen de reiziger en de reisorganisator. Dus: Tussen de MRA en de reiziger bestaat geen reisovereenkomst, maar slechts een bemiddelingsovereenkomst. Let hier op bij communicatie naar reiziger toe (zie ‘valkuilen’).

11 Verhouding MRA t.o.v. reisagent Overeenkomst van opdracht (art. 7:400 Burgerlijk Wetboek): “De overeenkomst waarbij de opdrachtnemer (= MRA) zich jegens de opdrachtgever (reisagent of de reiziger) verbindt anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst werkzaamheden te verrichten”

12 Verhouding MRA t.o.v. reisagent •Wie is opdrachtgever? Reisagent of de klant/reiziger? •Wie betaalt de vergoeding? Reisagent of de klant/reiziger? •Wie sluit met wie een overeenkomst? De reisagent met de klant of de MRA met de klant? Antwoord: •Hangt af van de contracten tussen de MRA en de reisagent (franchisegever).

13 Valkuilen •Dynamic Packaging •Reclame Code Reisaanbiedingen

14 1. Dynamic Packaging Wat is DP? Als een reis op initiatief van de klant wordt samengesteld uit reis- en verblijfselementen van verschillende leveranciers. Risico’s: • Reisagent wordt gezien als reisorganisator; • Risicodragende omzet SGR (dus hogere garanties)

15 Dynamic Packaging Europees Recht: - Richtlijn Pakketreizen; - Europees Hof inzake Garrido. •Nederlands recht: - Wet op de reisovereenkomst; - opgewekte schijn/vertegenwoordiging; - Nederlandse jurisprudentie.

16 Dynamic Packaging Garrido-zaak •Begrip “pakketreis” moet aldus worden uitgelegd dat het ook betrekking heeft op reizen die op verzoek en overeenkomstig de specificaties van de consument worden vastgelegd. •Begrip “van te voren georganiseerd”, omvat de combinatie van toeristische diensten die worden vastgelegd op moment van sluiten van de overeenkomst.

17 Nederlands recht Wet op de reisovereenkomst (art. 7:500 BW) -Reisorganisator is degene die in de uitoefening van zijn bedrijf op eigen naam aan het publiek pakketreizen aanbiedt. -De reisagent die een buitenlandse pakketreis verkoopt wordt krachtens wetsduiding gelijkgesteld met een reisorganisator t.a.v. aansprakelijkheid.

18 Dynamic Packaging Is het eigennaamcriterium nog relevant? •Nee, volgens de Geschillencommissie Reizen (Prof. Jongbloed). •Ja, volgens de Nederlandse rechter, die bindend advies van Geschillencommissie (SGC) vernietigde. •Ja, volgens het Gerechtshof Arnhem in de procedure ANVR/SGR. •Hoge Raad?

19 Dynamic Packaging Nederlandse situatie: •Het “eigennaamcriterium” is geldig en niet in strijd met de Richtlijn Pakketreizen. •Als er meervoudige reisdiensten worden vastgelegd of modulen van twee verschillende touroperators worden verkocht, leidt dat er niet automatisch toe dat de reisagent mede reisorganisator wordt. •Als de reisagent onvoldoende duidelijk heeft gemaakt dat hij de diensten niet zelf – op eigen naam – aanbiedt, mag de reiziger de reisagent als verantwoordelijke reisorganisator aanspreken.

20 DP Beperking risico’s •Geef in het reisaanbod bij iedere component duidelijk aan wie de leverancier is; •Geef duidelijk aan welke voorwaarden van toepassing zijn; •Informeer de klant waar mogelijk over de risico’s.

21 DP beperking risico`s •Volg de advies teksten zoals te vinden op (onder “Op reis” boeken van een reis) •Wees in alle uitingen duidelijk over je hoedanigheid en vermeldt de verantwoordelijke leveranciers duidelijk

22 Reclame Code Reisaanbiedingen •Sedert april 2009 nieuwe code onder de vlag van de Stichting Reclame Code. •Prijs inclusief alle vaste en onvermijdbare kosten. •Op internet: vermelden of de aanbieding inclusief of exclusief boekingskosten is.

23 Reclame Code Reisaanbiedingen Vaste onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld: • Luchthavenbelasting; • Brandstofheffing; • Toeslagen voor gebruik creditcard; • Schoonmaakkosten (mits verplicht). Misleidend = het gebruik van het woord “tax” of “belasting” voor kosten die niet aan de overheid (al dan niet via een derde) moeten worden afgedragen.

24 Code Reisaanbiedingen Bij overtreding mogelijke sancties via Wet Ongeoorloofde Handelspraktijken door de Consumentenautoriteit. Let op: Verordening 1008/2008. Artikel 23 lijkt strenger te zijn dan de Code Reisaanbiedingen.

25 Aswolk schade Uitgangspunt: Het is overmacht (act of god) Bij overmacht draagt ieder der partijen de eigen schade, maar let op: • Ontbinding van de overeenkomst • Wat betaald is, moet terug

26 Aswolk schade (2) Reisovereenkomst: •Reissom moet terug; volledig c.q. voor niet uitgevoerd deel •Geen verdere verplichting tot schadevergoeding •Wel verplichting hulp en bijstand (kosten hulp en bijstand voor reiziger c.q. airline) •Airline verplicht tot vergoeden kosten verzorging. Hoe lang?

27 Aswolk schade (3) Positie reisorganisator: De Reisorganisator zit in een beknelde positie: • Moet klant terug betalen • Moet veelal ook hotellier betalen

28 Voorbeelden

39 Vragen?