Automatische diapresentatie met muziek. Ontmoeting met de ‘pompiers van de hemel’ In het leger zegt men vaak dat motivatie, opleiding en investering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over honden en over mensen….
Advertisements

Diverse vogels en spreuken Niet klikken.
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Themaweek Water Sectie Techniek.
Trailer Deepsea challenger
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
ONTSPAN JE..., LUISTER ..., EN BEWONDER
De beroemdste persoon die er is …
“Een reis naar Licht”.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Psalm 104:1-31 NBV.
Beelden storm.
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Globale planning Les 1: namen en eigenschappen van de planeten (1 t/m 6) Les 2: eigenschappen van de planeten (7 t/m 10) Les 3: maten in ons zonnestelsel.
die niet om jou zou huilen.
WAT IS DE RODE DRAAD IN JOUW LEVEN ?
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Automatische diapresentatie met muziek. Ontmoeting met de ‘pompiers van de hemel’ In het leger zegt men vaak dat motivatie, opleiding en investering.
Levensvragen Over geluk…..
Pastoraal op school.
Temperatuur en volume Uitzetten of krimpen
Discipelschap.
nadat je dit gelezen hebt!!!
Vrienden zijn er om je te steunen
CHINA Sfeerbeelden met 32 Chinese wijsheden MUZIEK uit THAILAND.
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
Euripides Medea 1e epeisodion
Ik had een droom verleden nacht,
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Interpreteren van data
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Welkom op TOV!.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Verlangen naar licht.
Met handen en voeten geloven 1
FIETSENSTALLING GEBRUIKSAANWIJZING
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Kindertehuis in Ghana.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
De Roos.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
Hoe gaat het verder na Bethel?
Om de schoonheid van het leven...
Seizoenen van het leven Het seizoen van wachten.
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Om de schoonheid van het leven...
WAT BETEKEND ARM ZIJN Klik om verder te gaan – muziek gaat aan.
Exodus 4 13 Exodus 4 13 Maar Mozes zei: ‘U moet het me niet kwalijk nemen, Heer, maar kunt u niet iemand anders sturen?
Stage: Basisschool de Klingerberg
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
( ) Beste vriend in Muziek: The Flower Of Schotland.
Beste vriend(in) Muziek : Francis Goya “Blue Moon”
Hoe kan je kracht worden vernieuwd… op weg naar een hoger doel.
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Optimale final glide Baer Selen, 28 oktober 2006.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Transcript van de presentatie:

Automatische diapresentatie met muziek.

Ontmoeting met de ‘pompiers van de hemel’ In het leger zegt men vaak dat motivatie, opleiding en investering niet volstaan om van iemand een echte ‘jager’ te maken. Het instinct maakt het verschil. Het instinct, dat is de natuurlijke aanleg ( of een natuurlijk geworden aanleg) om zich efficiënt aan elke situatie aan te passen. Het beroep van piloot van een ‘waterbommenwerper’ van de Civiele Bescherming laat veel ruimte voor dat instinct maar hangt er niet uitsluitend van af. Ontmoeting met de ‘pompiers van de hemel’ In het leger zegt men vaak dat motivatie, opleiding en investering niet volstaan om van iemand een echte ‘jager’ te maken. Het instinct maakt het verschil. Het instinct, dat is de natuurlijke aanleg ( of een natuurlijk geworden aanleg) om zich efficiënt aan elke situatie aan te passen. Het beroep van piloot van een ‘waterbommenwerper’ van de Civiele Bescherming laat veel ruimte voor dat instinct maar hangt er niet uitsluitend van af.

De bekendste vliegtuigen van de luchtvloot van de Civiele Bescherming worden de ‘Canadairs’ genoemd. zo genoemde ‘Gele pelikanen’ Weinigen weten dat ‘Canadair’ de naam van de vliegtuigbouwer is, een filiaal van de Canadese vliegtuigfabriek Bombardier, die onder andere lijnvliegtuigen bouwt. Die verwarring is het bewijs van het succes van die toestellen en van het nobele en efficiënte imago dat ze in ons hart hebben ingenomen.

Het vliegtuig is bijna 20 m lang en heeft een vleugelbreedte van 30 m. Is uitgerust met een bootromp en hoge motoren die de propellors buiten het bereik van het water houden

De bijzondere missie van de bemanningen van de waterbommenwerpers vereist een ietwat speciale aanwerving. Vroeger, toen de vloot nog watervliegtuigen had, waren de voor brandbestrijding met Catalina’s geselecteerde piloten met burger vliegtuigen. Thans wordt voor deze opleiding gezocht gewezen jachtpiloten van de zeemacht.

Tegenwoordig komen de meeste piloten uit de luchtmacht. De aanwerving geschiedt op basis van minstens vlieguren ervaring. De piloten zijn zeker ervaren, maar vooral betrouwbaar, d.w.z. aandachtig, gewetensvol en gemotiveerd. Enkelen onder hen komen van de Patrouille de France en dat is geen toeval.

Hun missie: het bos beschermen Tijdens het seizoen van bosbranden zijn de bemanningen van zonsopgang tot zonsondergang paraat. Wanneer ze voor hulp worden opgeroepen gebeurt het frequent dat ze pas ‘s nachts naar hun basis terugkeren: De brandbestrijding duurt zolang het zicht het toelaat. Hun beroep bestaat uit wachten en onzekerheid. Op elk moment kan het alarm weerklinken in hun lokaal. Buiten het seizoen van bosbranden zijn er weinig vluchten (enkel voor minimale training – maar nooit genoeg volgens de piloten), maar in de zomer zijn de dagen zeer gevuld.

De Canadairs worden ingezet bij grote branden. Daarom vliegen ze altijd per vier. Een groep is al na tien minuten in de lucht. Op het moment van het alarm is de locatie van de brand dikwijls onzeker, dus de voorbereiding van de vlucht is kort. Een voorlopige route wordt uitgestippeld. Ter plaatse leidt een ‘brandmeester’ de gecombineerde acties in de lucht en op de grond, steeds met de nodige zorg voor de veiligheid.

Let op de nabijheid van de hoogspanningskabels ! Ook bij de bemanningen is de zorg voor de veiligheid bij elke actie aanwezig. Eerst en vooral wat betreft de prioriteit van de doelen. Vanzelfsprekend denkt men allereerst aan het redden van door het vuur omringde brandweerlui of aan de beveiliging van geïsoleerde woningen, en aan bedreigde steden. Soms heeft men daardoor beschermde natuurgebieden moeten overlaten aan de vlammen en zo de kritiek van de media over zich heen gekregen.

Vier Canadairs kunnen snel na elkaar overvliegen en zo de brand efficiënt bestrijden, hierdoor heeft het vuur geen tijd om terug op te laaien. Zou men met minder toestellen vliegen, dan zou het onbegonnen werk zijn en veel tijdverlies betekenen.

In Corsica liggen de zones met hoog brandrisico nooit ver van de kust. Bepaalde circuits (watertanken - blussen - water tanken) kunnen in vier minuten tijd worden afgelegd. Stel u voor: vier vliegtuigen, elke minuut 6 ton water beschikbaar gedurende vele uren. In Corsica liggen de zones met hoog brandrisico nooit ver van de kust. Bepaalde circuits (watertanken - blussen - water tanken) kunnen in vier minuten tijd worden afgelegd. Stel u voor: vier vliegtuigen, elke minuut 6 ton water beschikbaar gedurende vele uren.

Als in een rij gaan ze water tanken Als in een rij gaan ze water tanken LEADER 35 Pélican 39 Pélican 44 Pélican 34 Pelican 31

Het water binnenslurpen Het water binnenslurpen Een pracht ontwerp de CL-215 en 415 Het toestel maakt contact met het water en slorpt in een tiental seconden over een afstand van iets meer dan 600 m 6 ton water op. Tussen het aanvliegen en het opstijgen volstaat een afstand van m.

Deze kleppen, scheppen het water naar binnen…

Branden ontstaan zelden bij kalm weer. De piloten hebben te maken met golven…

Het water tanken is de fase waarbij de watertanks van het vliegtuig worden gevuld op een wateroppervlak terwijl het toestel een rechtlijnige vlucht aanhoudt. In 12 seconden zijn de tanks gevuld: de twee tanks bevatten liter water onder een druk van bijna 7 bar. Dan worden de vulkleppen ingetrokken en de piloot geeft vol gas om zijn toestel uit het weter te lichten. Na het loskomen van het wateroppervlak tegen 78 km/u blijft de piloot op geringe hoogte vliegen om aan de veilige snelheid van 96 km/u te komen, alvorens op te stijgen.

De Canadairs opereren meestal in bergachtig gebied waar de wind de vlammen opjagen

De plaatselijke condities maken van het lossen soms een ‘spectaculair’ gedoe. U moet begrijpen dat de piloot kennis van het terrein nodig heeft om in alle veiligheid te kunnen werken. Het lossen geschiedt op zo’n 30 m boven de grond.

De inslagkracht is zo groot, dat het water alles op zijn weg zou kunnen vernielen. Er zijn al Brandweerlui die het leven hebben gelaten. We bewonderen hun moed en toewijding in deze ongelijke strijd. Vanaf grotere hoogte, zou met het gecombineerde effect van de wind en het wakkerende vuur, het water de grond niet eens bereiken.

L’ENTRETIENT Na het lossen volstaat het trekken aan de stuurknuppel niet om het naar de bergflank toegezogen toestel te doen stijgen. Het toestel moet snelheid winnen om aan de aanzuiging van de grond te ontsnappen…

BEZOEK AAN HET VLIEGTUIG

De cockpit De tanks Interieur De loskleppen

Ervaring... Ook al zitten de gewezen jachtpiloten aan het stuur van grote en trage toestellen, die meer lijken op boten dan op vliegtuigen, toch maken zij deel uit van een belangrijke Civiele Bescherming. Wijsheid…

Geselecteerd uit de besten moeten zij alles nog leren over een vak dat ze niet kennen. Het is voor hen een tweede kans… met de belofte van intense momenten beleven bij het vliegen onder moeilijke omstandigheden. Wij groeten die mannen die houden van vliegen. Maar het zijn vooral hun bescheidenheid, hun nederigheid, hun wijsheid die van hen (samen met de mannen op het terrein) de hoeders maken van de zo broze veiligheid van onze bossen en bezittingen. Toch is het beroep van Canadairpiloot een voorzichtig beroep waarin iedereen wijs genoeg moet zijn om zichzelf niet te willen overtreffen en waarbij het instinct en de door ervaring met vuur opgedane praktijk een garantie zijn voor efficiëntie.

leur métier, simple au premier abord puisqu'il consiste à éteindre des feux avec un avion, requiert des compétences spécifiques qui en font des pilotes très particuliers.

Teksten:Foto’s: Ontwerp en montage: A.RABEYRIN - yahoo.fr Bewerkt door Freddy Lamanon – Augustus 2009 Muziek : Céline Dion – My heart will go on