Bert-Jan van den Akker Dijkstra Voermans Advocatuur & Notariaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Formule vindjeklanten.nl Voor het vinden en werven van klanten.
Moeten we af van het Benelux-merkenrecht?
Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
03/04/2017 Juridisch PAO: Basiscursus Kwekersrecht - Rasbenamingen en merken - 7 april 2009 te Leiden Mr H.J. Koenraad.
25 jaar Merkenrecht Zeist 11 maart 2009 Prof. Mr
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Marketing voor ZZP-ers
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
16. Merk- en Modelrecht.
Quiz hoofdstuk 6.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Discipelschap.
Paul Steinhauser Slot Zeist 12 maart 2008 HET VORMMERK DE TECHNIEKRESTRICTIE.
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Veiligheidszorg Den Haag Veiligheidszorgrekeningen; een nieuw statistisch product Frits Bos.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
RASBENAMING EN MERK PLANTUM THEMAMIDDAG: MERKENRECHT 23 JANUARI 2007
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
OpMaat Zoeken algemeen Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Klas MEV1A Lokaal E0.01 Mr. Eppo van Koldam
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Pensioenverzekeren over de grens
Nodeloos verwarringsgevaar ook bekend als slaafse navolging
INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN:
Lagere maandlasten door een hypotheek met NHG! Wat veel mensen wellicht wel weten, maar diverse potentiele huizenbezitters ook nog niet, is dat een hypotheek.
StepStone Product Presentatie
De werkwijze van de Commissie Keurmerk
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
Wet op de handelspraktijken
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Prof. dr. Martin Senftleben Vrije Universiteit Amsterdam
1 April April April 2015Hogeschool Rotterdam1 INDUSTRIËLE EIGENDOMSRECHTEN MERK
Toezicht CE-markering Bouwproducten R. Baaten Sr. Inspecteur Den Haag, 11 december 2014.
Communicatie, Innovatie & Complicaties Wat is innovatie in communicatie? Voorbeeld: Van Speijk Innovatie Prijs 2007 – 2012 Gesneuveld Voorbeelden: Dwarsligger.
Sirius Legal Fedipro PowerEvent - 29 oktober 2015.
Marketing Coen van Wetering
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
De keyword-uitspraken van het Europese Hof van Justitie… Hoe gaat de Nederlandse rechter daar mee om? Netlaw bijeenkomst 31 maart 2011 mr. Floor de Roos.
THE ROLE OF TRADEMARKS AND DESIGNS IN BRANDING Mr. Paulus Clifton (jurist)
Waarde van de auto: bepaal het gratis via auto verkoop site ikwilvanmijnautoaf.nl Waarde autoWaarde auto bepalen ikwilvanmijnautoaf.nl.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Op een virtuele marktplaats verkoop je je auto sneller Auto marktplaats ikwilvanmijnautoaf.nl.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
Harmonisatie arbeidsvoorwaarden bij outsourcing
Software en het Weens Koopverdrag
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Maarten Peeters 6Handel
De weg van idee naar product of dienst
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Verleiding of misleiding?
Transcript van de presentatie:

Bert-Jan van den Akker Dijkstra Voermans Advocatuur & Notariaat Google Adwords Bert-Jan van den Akker Dijkstra Voermans Advocatuur & Notariaat

Opzet 1. Wat zijn adwords 2. Winstmodel 3. Juridische Problemen 4. Juridisch Kader 5. Handelsnaamrecht 6. Merkenrecht 7. Vergelijkende Reclame 8. Status Quo 9. Hoe nu verder

1. Wat zijn Adwords?

1. Wat zijn Adwords? Uw advertentie wanneer & waar u maar wilt;

“Vinden of gevonden worden”

1. Wat zijn Adwords? Uw advertentie wanneer & waar u maar wilt; Alleen mensen die actief op zoek zijn naar uw product;

1. Wat zijn Adwords? Uw advertentie wanneer & waar u maar wilt; Alleen mensen die actief op zoek zijn naar uw product; Generieke woorden;

1. Wat zijn Adwords? Uw advertentie wanneer & waar u maar wilt; Alleen mensen die actief op zoek zijn naar uw product; Generieke woorden; U betaalt per klik;

2. Winstmodel Positie van de advertentie is afhankelijk van: Het geboden bedrag per klik; Het aantal kliks;

2. Winstmodel Bouquet betaalt 20 cent per klik; Eurflorist betaalt 10 cent per klik; Bouquet Euroflorist

2. Winstmodel Zodra de verhouding van het aantal kliks op Euroflorist ten opzichte van Bouquet groter wordt dan 2/1, komt Euroflorist bovenaan te staan Eurflorist Bouquet

2. Winstmodel

3. Juridische Problemen Gebruik van merken en/of handelsnamen als adwords: Namaakproducten Concurrerende diensten/producten Wederverkoop

3. Juridische Problemen Wie kun je aanspreken - Google - Adverteerder (Tussen)handelaar Directe concurrent

3. Juridische Problemen Welke rechtsgronden kun je aanvoeren bij adwords - Handelsnaamrecht - Merkenrecht - Vergelijkende Reclamerecht - Onrechtmatige Daad

4. Juridisch Kader Europese en Nationale Rechtspraak Wetgeving: Handelsnaamwetgeving Merkenwetgeving Onrechtmatige Daad (Vergelijkende Reclame)

5. Handelsnaamrecht Artikel 5 Handelsnaamwet Handelsnamen die In geringe mate afwijken, waardoor Verwarring is te duchten Bij het publiek

5. Handelsnaamrecht Handelsnaamrechtconclusie: Het handelsnaamrecht kan een goede basis zijn om actie te ondernemen. Het gaat echter vaak mis op de vraag of de ander een onderneming onder het gebruikte adword drijft.

6. Merkenrecht De wet erkent 4 merkinbreuk situaties: A: Identiek merk & Identieke waren en diensten B: Overeenstemmend merk & Soortgelijke Waren en Diensten + Verwarringsgevaar C: Bekend merk & Kielzog varen D: Gebruik anders dan ter onderscheiding & Kielzog varen

Situatie A Identiek merk voor identieke waren of diensten (inclusief typo’s);

Situatie A Adword gebruik moet worden verboden als: “De advertentie het de (…) internetgebruiker onmogelijk of moeilijk maakt om te weten of de waren of diensten (…), afkomstig zijn van de merkhouder of een economisch met hem verbonden onderneming dan wel, integendeel, van een derde. (§ 84 Google France)

Situatie A Conclusie: Alleen inbreuk op grond van sub a wanneer het in de advertentie niet helder is wie er achter zit.

6. Merkenrecht De wet erkent 4 merkinbreuk situaties: A: Identiek merk & Identieke waren en diensten B: Overeenstemmend merk & Soortgelijke Waren en diensten + Verwarringsgevaar C: Bekend merk & Kielzog varen D: Gebruik anders dan ter onderscheiding & Kielzog varen

Situatie B Overeenstemmend teken voor soortgelijke waren of diensten + Verwarringsgevaar Extra waarde bestaat uit niet identiek teken Minder relevant voor Adwords

Situatie B “wanneer die reclame het voor de gemiddelde internetgebruiker onmogelijk of moeilijk maakt om te weten of de waren of diensten waarop de advertentie betrekking heeft afkomstig zijn van de merkhouder of een economisch met hem verbonden onderneming, dan wel, integendeel, van een derde.” A=B

Situatie B Conclusie: A en B bieden feitelijk dezelfde bescherming met dezelfde norm namelijk alleen inbreuk wanneer het in de advertentie niet helder is wie achter de advertentie zit;

6. Merkenrecht De wet erkent 4 merkinbreuk situaties: A: Identiek merk & Identieke waren en diensten B: Overeenstemmend merk & Soortgelijke Waren en diensten + Verwarringsgevaar C: Bekend merk & Kielzog varen D: Gebruik anders dan ter onderscheiding & Kielzog varen

Situatie C Nog geen duidelijkheid op Europees Niveau 2 criteria: Bekend merk Kielzog varen Adword wordt altijd gekozen voor kielzog Probleem is bekendheid

Situatie C Tempur/Energy+ (Rb Den Haag) Drukverlagend topmatras www.Energy-Plus.info/Matras Doorslapen tot de ochtend. Mogelijk met drukverlagend kwaliteits matras

Situatie C Conclusie: Sub c is een machtig wapen voor bekende merken omdat bekendheid en kiezlog varen snel zullen worden aangenomen;

6. Merkenrecht De wet erkent 4 merkinbreuk situaties: A: Identiek merk & Identieke waren en diensten B: Overeenstemmend merk & Soortgelijke Waren en diensten + Verwarringsgevaar C: Bekend merk & Kielzog varen D: Gebruik anders dan ter onderscheiding & Kielzog varen

Situatie D Geen bekendheid wel kielzog varen Onbekende uitleg Serieuze optie

Verweermiddelen I Beschrijvend gebruik Aanduiding van bestemming

Verweermiddelen II De merkhouder mag zich niet verzetten tegen het gebruik van het teken ter aanduiding van waren die onder het merk door hem of met zijn toestemming in de EER in het verkeer zijn gebracht, tenzij er gegronde redenen zijn voor dat verzet(2:23 lid 3 BVIE) Portakabin/Primakabin

Verweermiddelen III Gegronde reden: Reputatieschade (§ 79 PK) Indruk van een bijzondere band met merkhouder (§ 80 PK) Geen gegronde reden Louter gebruik (2e hands/gebruikt) + merk (§ 84 PK)

7. Vergelijkende Reclame Vergelijkende reclame ex artikel 6:194a BW; Let op de eisen van lid 2: Niet misleidend Dezelfde goederen of diensten vergelijken Objectieve wijze kenmerken vergelijken Geen verwarring Niet de goede naam schaden Geen oneerlijk voordeel Vergelijkende reclame sluit een beroep op merkinbreuk uit (O2-arrest);

7. Vergelijkende Reclame Tempur Uitspraken

7. Vergelijkende Reclame Tempur 1: Het gebruik van merken als adwords is noodzakelijk voor een doeltreffende vergelijkende reclame op internet; Advertenties zorgden echter niet voor een duidelijk onderscheid tussen de producten; -Geen vergelijkende reclame

7. Vergelijkende Reclame Drukverlagend topmatras www.Energy-Plus.info/Matras Doorslapen tot de ochtend. Mogelijk met drukverlagend kwaliteits matras Drukverlagend matras Wakker worden zonder rugpijn? Gratis 14 dagen Thuis Proefslapen www.Medi-Active.nl/Matrassen Tempoer www.Energy-Plus.info/Matras Hoogste Kwaliteit, Laagste Prijs! Vanaf € 199 Bestel Nu Online

7. Vergelijkende Reclame Tempur 2: Tempur/Medicomfort

7. Vergelijkende Reclame Dit is wél vergelijkende reclame Geen oneerlijk voordeel Nu wél duidelijk onderscheid Ook aan de overige voorwaarden van 6:194a BW is voldaan Aan merkinbreuk kom je niet meer toe

8. Status Quo Adwordgebruikers: Een adword advertentie opgesteld als vergelijkende reclame is toegestaan; Rechthebbenden: Merkrechten bieden genoeg munitie om op te treden zeker in het geval van een bekend merk. Zorg wel dat je je merkenportefeuille op orde hebt; Wees alert op adword lifters en pak ze aan als het kan

Partners & preferred suppliers

Bert-Jan van den Akker bert-jan. van. den. akker@dvan Bert-Jan van den Akker bert-jan.van.den.akker@dvan.nl Presentatie morgen op www.clcvecta.nl Verder praten over Google Adwords? 18.30 uur netwerkborrel mede mogelijk gemaakt door: 75