INFOMOMENT MASTEROPLEIDINGEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Het secundair onderwijs
Keuze van het examenpakket
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Faculteit Economische en Toegepaste Economische Wetenschappen
Management & Organisatie
Structuur presentatie
Huidige pagina.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Structuur secundair onderwijs
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Welkom op de ouderavond van klas 3
Faculteit Sociale Wetenschappen
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Bedrijfspsychologie en Personeelsbeleid
Naar een taalbeleid in het OCMW?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Keuze van het examenpakket
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
Maatschappijwetenschappen
Economie in de bovenbouw
Curriculumhervorming Bachelor TT Paul Pauwels – vicedecaan onderwijs.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
“In Vlaanderen werken mensen in de verschillende onderdelen van de zorgsector. Tegen 2014 zijn werkkrachten nodig. Als er niets verandert.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Structuur presentatie  Inleiding  Master MPC  Nieuwe website  Structuur  Inhoud  Lay-out  Conclusie.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Ouderavond profielkeuze
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Communicatie- en Informatiewetenschappen november 2007.
Theater-, Film- en Televisiewetenschap november 2007.
VWO 3 Profielkeuze 6 januari 2015.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Pourquoi apprendre le français?
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
10 februari Redactie van arbeidsprofielen voor EU-databank.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Wat staat er dit jaar op het programma?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Voorlichting: Management & Organisatie
Master in de Geschiedenis
Programma van deze avond
Transcript van de presentatie:

INFOMOMENT MASTEROPLEIDINGEN 2010 - 2011

MASTER VERTALEN 27 april 2010

VERTALEN = DOEN Praktijkgerichte opleiding aan de hand van “vertaalateliers” (18 credits) Met technisch-ondersteunende vakken (vertaaltechnologie = 9 credits) Met kritisch-ondersteunende vakken (vertaalwetenschap en tekstanalyse = 9 credits) Masterproef (18 credits)

Persoonlijk accent MA vertalen in 1 of 2 vreemde talen Keuzemodule (6 credits)

(Aanbod afhankelijk van de gekozen taal.) Praktijkgericht Ateliers (3 x 6 credits): Vertaling van Wetenschappelijke en technische teksten Beschouwende en literaire teksten Financiële en economische teksten Juridische en administratieve teksten (Aanbod afhankelijk van de gekozen taal.)

Technisch-ondersteunende vakken Vertaaltechnologie (6 credits) met o.a. “virtueel vertaalbureau” Lokalisatie en internationalisering (3 credits)

Kritisch-ondersteunende vakken Tekst & Taal (3 credits) Vertaalwetenschap (6 credits) Problematiek van de vertaling (historisch) Vertaaldossiers (thematisch)

2 x 3 credits te kiezen uit: Keuzevakken 2 x 3 credits te kiezen uit: Interculturele communicatie Jeugdliteratuur en vertaling Ondertitelen Taalfilosofie Variatielinguïstiek Methodologie van de bedrijfscommunicatie enz…

Masterproef Domeinen (niet exhaustief): Vertaaltechnologie Terminologie Beschrijvende vertaalstudies Vertaling van jeugdliteratuur Receptiestudie van een buitenlands auteur in Nederlandse vertaling

Toekomstperspectieven Vertaler Zelfstandig vertaler Vertaalbureau Media Uitgeverijen Overheidsinstellingen, gerecht Culturele centra Bedrijfswereld i.h.b. taal-, vertaal- en communicatieopdrachten Onderwijs volwassenenopleiding (CVO) of secundair onderwijs (via lerarenopleiding of GPB)

Master en Postgraduaat Opleiding tot tolk Master en Postgraduaat

Master tolken

Master tolken Doelstellingen: - theoretisch kader meegeven : tolkwetenschap en interculturele communicatie + participeren aan wetenschappelijk onderzoek (Masterproef) - sterk ontwikkelen van luister- en spreekvaardigheid - tolktechniek aanleren en opleiden tot gesprekstolk - voorbereiden op voortgezette opleiding (consecutief / simultaan) - schriftelijk vertalen van gespecialiseerde teksten

Programma Master tolk WETENSCHAPPELIJKE VORMING (27 STP) Theorie van het tolken en methodologie van het onderzoek (6 stpt) Interculturele communicatie (3stp) Masterproef tolken (18 stp) TAALBEHEERSING VREEMDE TAAL (3 STP) Taal en Tekst voor één vreemde taal (3 stpt) VERTAALATELIER (6 STP) Vertaling van fin./economische of van juridische teksten (6 stpt) TOLKTECHNIEK EN TOLKATELIER (24 STP) Notitietechnieken en spreektechnieken voor tolken (5 stpt) Consecutief tolken en gesprekstolken taal A en B (10 stpt) Vertalen van het blad en inleiding tot het simultaan tolken taal A en B (6 stpt) Portfolio tolken (3 stp)

Consecutief tolken met notitietechniek

Gesprekstolken en sociaal tolken Gesprekstolk zorgt ervoor dat twee mensen met elkaar kunnen communiceren Samenwerking met COC (overkoepelend orgaan voor sociaal tolken in Vlaanderen) Examen gesprekstolken  Certificaat Sociaal tolk > register waarmee je het beroep sociale tolk kunt uitoefenen

Van het blad vertalen en inleiding tot simultaan tolken (= in cabine) Portfolio = extra oefeningen en stages

Masterproef: vb. Tolken voor het Belgische leger (case-studies Kosovo & Libanon) Interactie tussen tolken in cabine Geheugen en notitietechniek, een evenwichtsoefening Tolken in het verleden (coloniale tijdperk) Neutraliteit bij tolken Omgaan met niet standaardtaal

Op de arbeidsmarkt met je diploma Master tolk gesprekstolk voor het bedrijfsleven, de openbare sector sociaal tolk (ziekenhuizen,asielaanvragen, politie, OCMW’s…) vertaalwerk communicatiegerichte functies (spreekvaardigheid centraal) onderwijs

Postgraduaat conferentietolken: voor wie ? Masterdiploma (alle disciplines) Perfect Nederlands (standaardtaal) Luister- en spreekvaardigheid (2 vreemde talen) op hoog niveau Communicatieve vaardigheden Synthesevermogen, geheugen, stressbestendigheid Ruime belangstelling en algemene kennis Slagen voor de toelatingsproef

Profiel Conferentietolken HUB Praktische opleiding door ervaren beroepstolken Tolken naar de moedertaal en sterke retour Digitale tolklabo’s: meer oefenmogelijkheden vanop je eigen computer ! Stages: observatiestages, werken in stomme cabine, actieve stages: Brussel als ideale locatie ! Master classes met externe beroepstolken (Europa, Navo, vrije markt…)

Happy…

Master in de journalistiek Praktijklessen Stage Wetenschappelijke blik Taal, communicatie, media Meesterproef

Master in de journalistiek Nieuwseffecten: doeltreffende infoverstrekking Angstaanjagende beelden gebruiken of net niet? Preventietips? Volgorde cruciaal voor herinnering van nieuws

Master in de journalistiek Onderzoeksmethoden Onderzoeksjournalistiek ‘Onderzoek toont aan..’ ‘Uit een studie is gebleken dat..’ ‘Cijfer van de dag’ ‘Vraag van de dag’

Master in de journalistiek Taal en ideologie in de media Terrorist of vrijheidsstrijder? Journalist of persmuskiet/paparazzo? Werkloze of werkzoekende? 65-plusser of gepensioneerde? Gehandicapte of mindervalide? Allochtone afkomst of vreemdeling?

Master in de journalistiek Internationale en nieuwe media Internationale journalistiek Comparatief perspectief Global journalism Public diplomacy Nieuwe media en mediaconvergentie Computer assisted reporting Verschuivingen journalistiek

Master in de journalistiek Juridisch luik: regelgeving en ethiek Recht op afbeelding Statuut van de journalist Persvrijheid vs recht op privacy Bronnengeheim, …

Master in de journalistiek Atelier

Master in de journalistiek Atelier Nederlandse taalbeheersing Iedereen een basis in print, radio, televisie, én internet Vervolgens kiezen tussen OF print (en online) OF audiovisueel (en videojournalistiek) Thematische berichtgeving: politiek, buitenland, sport, lifestyle, cultuur, gerecht - woordvoerderschap => door lesgevers uit de praktijk; zelf aan de slag Stage => verplicht vier weken op einde academiejaar

Master in de journalistiek Meesterproef Videojournalistiek: zorg of zegen? Citizen journalists: de drijfveren? Hiërarchie binnen de redactie Aandacht voor criminaliteit in kranten Berichtgeving over China, Rusland,.. Terrorisme en de media Het beeld van de journalist in de film Het beeld van de journalist bij het publiek …

Master in de journalistiek Wetenschappelijke vorming (21 studiepunten) Journalistieke theorie en methoden (6 stpt) Nieuws en nieuwseffecten (3 stpt) Journalistieke onderzoeksmethoden (3 stpt) Taal en ideologie in de media (6 stpt) Internationale en nieuwe media (6 stpt) Internationale journalistiek (3 stpt) Nieuwe media en mediaconvergentie (3 stpt) Journalistieke regelgeving en ethiek (3 stpt) Atelier Journalistiek Nederlandse taalbeheersing voor journalisten (3 stpt) Mediaopleiding A: kennismaking met print, radio, tv (3 stpt) Mediaopleiding B: verdieping: één kiezen uit: audiovisuele pers (6 stpt) schrijvende pers (6 stpt) Thematische journalistieke berichtgeving (3 stpt): 3 keuzes (telkens 1 stpt) uit gerecht, sport, cultuur, buitenland, politiek, life style, woordvoerderschap Stage (6 stpt) Meesterproef (18 studiepunten)

Master in de journalistiek Doelstelling van deze opleiding: Na de opleiding ben je in staat tot kritische analyse en reflectie over media, nieuwsproducten, en journalistiek ken je de mogelijkheden en beperkingen van het journalistieke beroep: wat kan/kan niet? kan je aan de slag op een redactie als kwaliteitsvol journalist

Toekomstperspectieven Journalist audiovisuele pers (radio, tv) Researcher actualiteitsprogramma Journalist/medewerker productiehuis Journalist krantenredactie, magazines, internet Redacteur bedrijfs- of vakblad Copywriter Persdienst Woordvoerder Onderzoek

Toekomstperspectieven … en voorbereid op veranderingen …

Master in de Meertalige Communicatie 2010-2011

Master in de MC: modeltraject +

Master in de MC: keuzevakken TT E-communicatie Variatielinguïstiek Taalfilosofie Derde vreemde taal Engels, Frans, Duits Jeugdliteratuur in vertaling

Master in de MC: keuzevakken Econ. & Manag. Marketing Inleiding HRM Management Sociaal recht Economische wereldgeschiedenis Mens en organisatie Economische sociologie …

Master in de MC: contacten met het werkveld Geen verplichte stage, maar wel …

Master in de MC: contacten met het werkveld het meertalig communicatieforum Wanneer? 3 dagen in oktober en in november Wat? gastlezingen (met praktijkcases) bedrijfsbezoek improvisatie-oefeningen in de vreemde taal

Master in de MC: contacten met het werkveld het meertalig communicatieforum Wie? Dirk Sas (hoofd interne communicatie KBC) interne communicatie + praktijkopdracht William Fenton (Managing Director) sponsoring + praktijkopdracht Lucas Tavernier (acteur en Managing Director) improvisatietechnieken Hermien Raedts (Key Account Manager Addemar) E-marketing

Master in de MC: masterproef Enquêtes waardering advertenties vreemdetalenonderwijs … Interviews meertaligheid op de werkvloer meertalige opvoeding Observaties taalontwikkeling meertalige kinderen (meertalige) communicatie op de werkvloer

Master in de MC: masterproef Experimenten taalverwerving tekstmanipulaties in reclame … Inhoudsanalyses websites reclamespots advertenties partijprogramma’s teksten van NGO’s

Master in de MC: masterproef Doelgroepenonderzoek brochures websites …

Master in de MC: masterproef & werkvloer

Master in de MC: toekomstperspectieven Breed scala aan functies op academisch niveau waarin expertise vereist is op het gebied van taal en communicatie.

Master in de MC: toekomstperspectieven analyseren en verbeteren taalgebruik reclamewereld overheid communicatie met (anderstalige) burgers voorlichting (bv. overheidscampagnes) uitgeverijen organisaties en bedrijven interne communicatie (bv. intranet, bedrijfsblad) externe communicatie (bv. medewerker PR) …

Master in de MC: toekomstperspectieven analyseren en verbeteren communicatieprocessen problemen rond beeldvorming oplossen trainen van medewerkers in: schriftelijke communicatie mondelinge communicatie

Master in de MC: nog vragen? mariet.raedts@hubrussel.be lokaal 228