Hoe belangrijk is de aarde voor jou?. Hoe belangrijk is de aarde voor jou?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Plaatje vrienden op een bank
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Asymmentrische informatie
Hondenhumor Kattengein Film is voorzien van geluid.
Jong-leren in Kwintelooijen
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Woorden en tijd.....
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Blijf bij mij Jolink.
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Profielwerkstuk maken
Wat maakt het leven zinvol?
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Vaderdag 2013.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Iedereen coach naar Jef Clement.
Interpreteren van data
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Rekenen groep 4.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
CanDo Coaching.
Een onverwacht feest Les 2
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Het opbouwen van een data base
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Ik ben naam, functie Wie zijn jullie? bedrijfsnaam Welkom bij.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Rouw & Verlies Les 3.
“de liefde van God”.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Onderzoeksvaardigheden 3
Welkom ik maak me sterk.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Talent in Ontwikkeling
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Diverse spreuken en gezegde`s
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Duurzame inzetbaarheid
Zichtbaarheid Creëren
Transcript van de presentatie:

Hoe belangrijk is de aarde voor jou?

Op weg naar meer duurzaamheid! Doel van vanmiddag is een mindmap te maken over hoe we samen op weg kunnen gaan naar een duurzamere school door (anders) te kijken naar alle goede initiatieven Door te beseffen wat de mogelijke problemen zijn die de mensen en de aarde bedreigen door samen te werken en dat je aan het eind van de middag bagage hebt om misschien een (andere) keuze te kunnen maken.

Op weg naar meer duurzaamheid! Hoopvolle activiteiten volgens mij: Ik zie steeds meer daken met zonnepanelen: tot nu toe al meer dan 130.000 huishoudens! K zie steeds meer windmolens: in 1990 323 en in 2012 1888 windmolens. Ik hoor geen elektrische auto’s rijden: eind 2013 reden er al meer dan 3.0001. Huizen worden steeds beter geïsoleerd! Led lampen zijn de corebusiness van Philips.

Op weg naar meer duurzaamheid! Er is net door heel veel partijen in Nederland een energieakkoord gesloten: in 2020 moet 14% van de energie duurzaam zijn opgewekt! Urgenda, een vooruitstrevende organisatie op het gebied van duurzaamheid, zegt dat Nederland al in 2030 al 100% op duurzame energie overgaan, als we dat echt willen! Vier provincies verhogen hun aandeel duurzame energie tot 21% in 2020. Er komen steeds meer energie coöperaties, Transitions Towns, repaircafes, etc..

Op weg naar meer duurzaamheid! Afgelopen week hebben buurtbewoners en IVN hard gewerkt om een buurttuin vlakbij zorgcentrum de Geinsche Hof te maken. De tuin heet Cirkeltje Rond. Als hoogtepunt werd afgelopen zaterdag 22 maart in het kader van NL-doet door zo’n 25 vrijwilligers, waaronder een flinke delegatie van GroenLinks, geholpen in de tuin. Er is een moestuin, een belevingstuin, een boogpad met perenbomen, een klein amfitheater, een wilgenhut, een kruidentuin en een gebied voor kleine dieren met hoge bosjes. Ook komt er een vlindertuin dankzij een bijdrage van de Vlinderstichting.  

Op weg naar meer duurzaamheid! Ik ken … een school in Houten, die straks meer dan 100 zonnepanelen heeft, een andere school in Nieuwegein die nu afval vrije school is, een andere school in IJsselstein die werkt aan een groen speelomgeving, een school in IJsselstein werkt aan het thema gezonde voeding, een school in Houten is een Ecoschool is, een school in Nieuwegein is een gezonde school is, etc.. Er is een dag van de duurzaamheid. Als je er op let is er zoveel dat plaatsvindt omtrent duurzaamheid!

Op weg naar meer duurzaamheid!

Op weg naar meer duurzaamheid! Wie kent er nog meer van dit soort initiatieven? Kunnen we er samen 10 noemen? Of bent u moe van al die duurzaamheid?

We weten de richting, maar we weten niet hoe we er moeten komen. Duurzaamheid is zwaar! Is zwwar! Maar hoe kan de kast anders door de gang? We weten de richting, maar we weten niet hoe we er moeten komen.

Op weg naar meer duurzaamheid! Hoe ziet jouw ideale duurzamere school er over tien of twintig jaar uit? Bouw gewoon een nieuwe school! En jij bent de directeur en er is geld genoeg!

Op weg naar meer duurzaamheid! Gemeente = opdrachtgever BuitenWijs = uitvoerende organisatie School = klant en ‘opdrachtgever’

Op weg naar meer duurzaamheid! Maar worden de gestelde BuitenWijs doelen gehaald? BuitenWijs heeft net als de (basis)scholen de kerndoelen omarmd! Samen verwezenlijken we al een aantal doelen. Hoe zit het met duurzaamheidsdoelen? Zijn dat ook jullie doelen? Hoe verkrijgen we samen dezelfde doelen?

Op weg naar meer duurzaamheid! Wat betekent duurzaamheid voor je?

Op weg naar meer duurzaamheid! Wat is het probleem dat mensen en de aarde bedreigt, volgens jou? Deel dit met je rechter buur. Is er dan een probleem? De oplossingen zijn te duur. Voor ons is er toch geen probleem! Ik wil er niets van weten.

Op weg naar meer duurzaamheid!

Op weg naar meer duurzaamheid! Volgens mij grootste problemen: Klimaatprobleem: CO2 en opwarming Steeds minder biodiversiteit: steeds meer dieren en planten verdwijnen Oprakende grondstoffen: volgens berekeningen nog tot 2050. Dit leidt tot onomkeerbare veranderingen! Eigenlijk zijn bijna alle wetenschappers het hier over eens! Onze planeet is enorm. Het is moeilijk om de omvang te begrijpen. Soms stoppen we ook met het willen begrijpen! Want … wat heb je na de boodschap van Al Gore gedaan?

Op weg naar meer duurzaamheid! Wat merken we er misschien nu al van?: El Nino Orkanen op de Filipijnen Watersnoodrampen in Engeland Extreme droogte in Australië Bittere koude in Canada

Op weg naar meer duurzaamheid! Heeft duurzaamheid voor jou prioriteit?

Op weg naar meer duurzaamheid! Stel je komt morgen op school en je vertelt ons verhaal van vanmiddag: hoe denk je dat je ontvangen zult worden? Lekker belangrijk allemaal! Alsof we niets te doen hebben op school! Het is al te druk! Alsof we niets te doen hebben op school!

Op weg naar meer duurzaamheid! Wat ga je doen? Laat het bezinken. En soms komt er iets vanzelf boven drijven.

Op weg naar meer duurzaamheid! BuitenWijs biedt ondersteuning aan. Hoe? Dat kunnen we bespreken: voor een school voor een groepje leerkrachten die coördineren voor een bestuur Laat het weten, als je aan de slag wilt gaan. Laat het weten, als je wat doet! Laten we elkaar informeren!

Op weg naar meer duurzaamheid! Waar kun je gebruik van maken? Checklists van Ecoschools over vele onderwerpen, zodat je kunt aangeven waar je school nu staat en waar je zou willen komen. Je kunt een Ecoschool worden! (Er zijn er al meer dan 20!) Duurzaam onderwijs in BuitenWijs producten en gratis downloadbare lessen (GroenGelinkt)

Op weg naar meer duurzaamheid! De doelen kunnen dan zijn: Ik kan vertellen wie en wat mijn consumentengedrag beïnvloeden. Ik kan uitleggen wat er nodig is om organismen / mijzelf te laten leven. Ik kan uitleggen hoe ik zelf omga met energie en welke keuzes ik daar in kan maken. Ik kan uitleggen dat hergebruik van materialen kan bijdragen aan het verminderen van grondstofgebruik. Ik kan uitleggen waarom het effect van (veel soorten) zorg niet direct zichtbaar is, maar pas op lange termijn. Ik kan uitleggen welke invloed ik (kan) uitoefen(en) op de leefomstandigheden van planten en dieren.  Ik kan uitleggen dat waterkwaliteit bepaald wordt door de situatie. Kinderen hebben de keuze en invloed!

Op weg naar meer duurzaamheid! Thema’s om aan te werken op jouw school Afval (afvalkeuze) Communicatie (consumentenkeuze) Energie (energiekeuze) Gebouw & omgeving (energiekeuze) Groen (ecozorg) Hygiëne (zorgkeuze) Mobiliteit (energiekeuze, afvalkeuze) Veiligheid (zorgkeuze) Voedsel (voedselkeuze) Water (waterkeuze)

Op weg naar meer duurzaamheid! Voorbeelden: Ik kan vertellen wie en wat mijn consumentengedrag beïnvloeden. (consumentenkeuze) Ik kan uitleggen wat er nodig is om organismen / mijzelf te laten leven. (ecokeuze) Ik kan uitleggen hoe ik zelf omga met energie en welke keuzes ik daar in kan maken. (energiekeuze) Ik kan uitleggen dat hergebruik van materialen kan bijdragen aan het verminderen van grondstofgebruik. (afvalkeuze) Ik kan uitleggen waarom het effect van (veel soorten) zorg niet direct zichtbaar is, maar pas op lange termijn. Ik kan uitleggen welke invloed ik (kan) uitoefen(en) op de leefomstandigheden van planten en dieren. (zorgkeuze)  Ik kan uitleggen dat waterkwaliteit bepaald wordt door de situatie. (sloot, drinkwater, zwembadwater). (waterinvloed)

Op weg naar meer duurzaamheid! Voorbeeld van een duurzame les: De appelkoper, de boerin en de appelboom hebben allemaal verschillende belangen. Ik ben een appelboom en ik wil … Ik ben een appelkoper en ik wil … Ik ben een boerin en ik wil … We zoeken een oplossing die voor iedereen goed is.

Op weg naar meer duurzaamheid! Dit bedachten de kinderen: De boerin plant veel appelbomen. Een van de appelbomen veredelt ze niet. Aan deze appelboom groeien houten appels voor de insecten. De andere appelbomen spuit de boerin met biologische middelen. De boerin verzamelt geld voor een beschermingsinstallatie. Wie wil kan geld geven. De beschermingsinstallatie is een camera en een geluidsinstallatie. Wanneer de camera een schadelijk insect ontdekt, maakt de andere installatie geluiden. Het schadelijke insect verdwijnt. Het schadelijke insect kan op de appelboom leven die niet veredeld is.

Op weg naar meer duurzaamheid! Van alle kanten bekeken!

Op weg naar meer duurzaamheid! Een van de belangrijkste liederen die ik graag zing: Blijf niet staren op wat vroeger was, Sta niet stil in het verleden Ik zegt hij ga iets nieuws beginnen, Het is al begonnen Merk je het niet. Huub Oosterhuis Bedankt voor jullie aandacht!

Op weg naar meer duurzaamheid!