Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Jongeren over politiek
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Gesprekjes….
Het verenigingsleven van Antwerpse en Gentse scholieren Tineke Van de Walle, Dries Cardoen & Lieve Bradt Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Woorden en tijd.....
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
Sarah De Baets Julie Cokelaere
Cijfers die doen nadenken. School, vrije tijd en steun… Tineke Van de Walle, Lieve Bradt & Maria Bouverne-De Bie Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
Loverboys.
Wat is het verschil tussen onze God en een totempaal?
Het is vandaag Girlsday!
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Weemoed. Muziek : Floyd Cramer Hello Darling.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Zomaar een kaartje.
Onderwijs en kinderarbeid
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Jezus houdt van alle dove kinderen
Filip Coussée Referentie:
Een kruiwagen vol bloemen !
Geniet van deze muziek en tekst en stuur hem
Tijd voor wat filosofie Muziek: The Great Pretender (The Platters)
Cultuurparticipatie bij jongeren
Ik ben Bob..
Jongen van twaalf Op de drempel Op de drempel tussen kind en volwassen tussen kind en volwassen ontdekken wie je bent ontdekken wie je bent Jezus van twaalf,
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Gisteren was ik aan het ……. …………………. Gisteren was ik aan het ………………….
Over jeugd, opvoeding en jeugdwerk Filip Coussee Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Uit De Marge 15 december 2011.
Werken met meisjes Trefdag, 30 mei Wie ben ik?
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Interpreteren van data
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Bjorn Lenoir.
De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Voor Aranka... Van Aart.
Vier broers verlieten het ouderlijk huis om te gaan studeren.. Alle vier werden succesvolle, welgestelde dokters en advocaten..
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
14 november 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 9 19 Want hoewel ik vrij sta tegenover allen, heb ik mij allen dienstbaar gemaakt, om er zoveel mogelijk te winnen;
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Woord van Leven Juli 2014.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven." „Ja, en ik vraag me de hele tijd al af, wie met hem gestorven is." „Hoezo met hem?" "Nou, in de annonce stond.
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Het leukste verhaal van cars.. Morgen is het het belangrijkste race van het jaar. Daar moet ik naar toe.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Seizoensthema … GRAPES Gratie Genade GUNST.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Jezus de redder 16/10/2015 Flow david hancart.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
De collecte is voor Red een Kind.
Transcript van de presentatie:

Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt Beleidsrelevant Onderzoek ‘Jeugdonderzoeksplatform’ (JOP)

Reflecties?

Jeugdwerk = Samen jong zijn?  Jeugdbeweging jaren ’50 Dat was mijn lang leven […] Dat was ook de enigste ontspanning. Ofwel naar voetbal. Maar anders was er niets. Omdat die zondagnamiddag opgevuld werd. Wij hadden anders niets in die jaren (behalve dat we soms es gratis met de trein naar de zee konden)... Dat was een stuk om thuis buiten te zijn… (Fragmenten interviews oud-jeugdbewegingsleiders)  Jeugdwerk vandaag  Samen jong zijn kan elders ook  Jeugdwerk is/moet meer zijn dan dat?

[Wat is] dat ietsje meer/anders? 4  Iets doen wat je elders niet doet (of niet kunt doen)  Op ‘eigen’ manier plezierig, mijn ding, sfeer, thuisgevoel  Deelnemers ‘jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare jongeren’: uniek, maar zelden dominant binnen vrije tijd  ‘Meerwaarde’ voorbij ‘redenen om te komen’? ‘Sporten’ ‘Vrienden ontmoeten’ ‘Profielpagina onderhouden of bijwerken’ ‘Naar deze werking gaan’ ‘Feesten of fuiven’ ‘Gamen’ ‘Winkelen’

[Wat is] dat ietsje meer/anders? 5  Door naar deze werking te gaan…  Kan ik zijn wie ik ben  Heb ik ontdekt waar ik goed in ben  Ben ik zelfstandiger geworden  ‘de stem van jongeren laten horen’  ‘de jongeren een eigen plaats geven waar ze steeds terecht kunnen’  Een reden voor deelname/tevredenheid  ‘Ik krijg hier inspraak, men luistert naar mij’  Meer tevredenheid in…  Werkingen die welzijnsgericht werken  Werkingen waar jongeren centraal staan

Jij bent niet ok voor ons…  Minder tevredenheid wanneer  Er een grotere afstand is met begeleiders  Soms uit een heel ander (hooggeschoold) milieu  Er minder wordt vertrokken vanuit de jongere  En meer vanuit maatschappelijke normen  Natuurlijk is tevredenheid ‘hier en nu’ niet het enige dat ertoe doet (cf. leefwereldverbreding, toekomst…)  Maar inderdaad… ‘Gras groeit niet door eraan te trekken’ (Filip Coussée)

Individuele ontplooiing en leren omgaan met verschil = 2 aandachtspunten 7  Niet noodzakelijk…  Samen  Tegelijkertijd  Voor alle verschil (tegelijkertijd)  Binnen het gegeven kader … te realiseren

En de meisjes ?  Dit jeugdwerk geeft aan ‘andere groepen’ specifieke ontplooiingskansen  Maar daarbinnen: minder meisjes (slechts 24%)… en dáárbinnen minder moslims (dan bij de jongens)  Vergelijking met JOP-data  (moslim)meisjes uit laaggeschoolde gezinnen zijn minder aanwezig in verenigingsleven  Ze participeren minder in sportverenigingen en haken sneller af  Aangepast vrijetijdsbeleid t.a.v. MK (moslim)meisjes?  Te moeilijk, te duur, niet mogelijk via bestaande organisaties, te weinig kennis omtrent specifieke vrijetijdsinteresses, reeds voldoende ontplooiingskansen, geen meerwaarde voor hen, te weinig kennis over hoe pedagogische interventies respectvol kunnen aansluiten op hun interesses en leefwereld, …?