Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh.
Advertisements

SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Wat is het  Korte berichtjes publiceren (140 tekens).  Combinatie webloggen + instant messaging =microblogging  Opgericht (oktober 2006) door Obvious.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Presentatie aan LE-Synstage 3 september 2010 Training webXpress en Google Analytics.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Vindbaar zijn Wat kan je zelf doen?. ADWORDS -Betalen per klik -Gelijk resultaat -Wekelijks onderhoud -Gecompliceerd geworden Zelf doen: Ja, basis.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
1.Ga naar 2.Kijk rustig rond. 3.Laat een foto van je trekken. 4.Ga naar
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Wauw!!! Google Panda update WAUW !!!!. Google Panda update Plots geen bezoekers en/of omzet meer? In de US had deze update een impact op bijna 12% van.
Hoe werkt een zoekmachine?. In feite als een gewone browser Zoekmachine discrimineert niet; álles wat geïndexeerd mag worden, wordt geïndexeerd Ranking.
Nr 1 met foto’s Video over image tags
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Om willekeurig welke site en welk werk dan ook overzichtelijk te houden, moeten er eerst (sub)directories gemaakt worden: Bijeenkomst 2 online journalistiek.
Tips voor de blogger in spé.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
SEO Basics Elke pagina unieke titel, merk achteraan
Freelancenetwork.be audit. SEO Basics Elke pagina unieke titel, merk achteraan Elke pagina één H1 tag Meta description (inhoud vd pagina) ALT tag op afbeeldingen.
Meer bekendheid via je Website
Bezoekersgerichte teksten
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Inbound Marketing Plan
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Online marketing Expert (in een week)
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Minor Internet Marketing
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
Agenda Wie ben ik? Redkiwi Online marketing In de diepte: SEO.
WebdesignWebdesign, linkbuilding, zoekmachine marketing en het ontwerpen van webshopslinkbuilding zoekmachine marketingwebshops.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Online Marketing Plan Search Engine Optimalisation OW 3.
Hoe maak ik een website?. 4 stappen Analyse Ontwerp.
SEO Hoger in Google.
Zoeken op internet
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Digi(bord)boek project <titel project>
By Dionne, Nadia en Danielle
Online Marketing voor het MBO
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Maak een site en onderscheid
De website.
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 4 Linkbuilding, social media & metatags Een kwaliteitssite Versie 2013 07 04

AUTEURSRECHTELIJKE BESCHERMING De informatie in deze presentatie is auteursrechtelijk beschermd. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. EDUwebsupport © 2013

Opbouw les 4 De leerdoelen van deze les: Het kunnen benoemen van 5 vormen van linkbuilding Het kunnen uitleggen hoe social media en link bait ingezet kunnen worden Het kunnen uitleggen wat de term metadata en metatags inhouden en hierbij een aantal voorbeelden kunnen geven van een metatag. Het kunnen uitleggen wat belangrijk is voor een kwaliteitssite Duur en opbouw van de les: 30 min. directe kennisoverdracht / 60 min. praktijkleren Benodigdheden: Laptop, pen, papier en internettoegang Boek ‘Online marketing voor het MBO’ (deel 2) Werkboek ‘Online marketing voor het MBO’

De mogelijkheden voor linkbuilding Linkbuilding is een activiteit die er op gericht is om sites van anderen te voorzien van een link die naar een van jouw pagina’s ‘linkt’. We onderscheiden de volgende 5 manieren…… Directories + gidsen (bijv. startpagina.nl) Linkuitwisseling (‘reprociviteit’) Vragen (Klanten, leveranciers, communities) Linkbait * Inzet Social Media *

Volg Social Media activiteiten via Social Mention of Hootsuite. Gebruik Link Bait & Social Media Link bait. Het vissen naar links Het weggeven van monsters - Een leuke quiz of raadsels - Resultaten van onderzoek. Een enquête met een beloning als je meedoet. Een prijsvraag. Gratis tools. Podcast, video of whitepaper. Als eerste zijn met…..breaking news! Social Media Bloggen. Maak je eigen blog of sluit je aan. Check Google Blog Search. Twitter Volg, tweet en retweet. YouTube Maak je eigen kanaal aan. Facebook Maak je eigen pagina aan. Flickr Google+ Maak je eigen pagina aan. Pinterest Volg Social Media activiteiten via Social Mention of Hootsuite.

Linkprofiel: De totale beoordeling van je links. Link Building & Trust Rank Vertrouwen op basis van kwaliteit van sites. Eigen site en de te linken site. Reputatie van de site. Spam activiteiten. (ook je eigen geschiedenis.) Verhoog je eigen reputatie. Privacy policy Contact gegevens Accepteer geen links van sites die je niet vertrouwd. Gebruik NoFollow. Linkprofiel: De totale beoordeling van je links.

Aandachtspunten bij linkbuilding Focus op kwaliteit van een link, niet op het aantal Voorkom ‘linkfarms’

Metatags Metadata zijn gegevens die de karakteristieken van bepaalde gegevens beschrijven. De metadata bij een bepaald document (de gegevens) kunnen bijvoorbeeld zijn: de auteur, de datum van schrijven, de uitgever, het aantal pagina's en de taal waarin de gegevens zijn opgesteld. Zo kan men in een zoekmachine die gebruikmaakt van metadata bijvoorbeeld direct zoeken naar documenten geschreven door een bepaalde auteur. Een metatag is een stukje HTML code dat specifieke metadata bevat. Binnen een website zijn er meerdere soorten metatags te gebruiken. Deze metatags zijn onderdeel van het HTML document dat door zoekmachines gelezen wordt. Voorbeeld HTML….. ! De belangrijkste metatags vul je in in je CMS systeem. Je hebt hiervoor géén HTML kennis nodig. <meta name="description" content="De website van Roeivereniging de Spetters. Kom eens langs voor een sportieve en gezonde hobby!"/> <meta name="keywords" content="roeien, roeiboot, skiff, watersport"/>

Metatags Maak voor elke pagina een unieke title tag. Max 64 tekens. Maak voor elke pagina een unieke meta omschrijving. Gebruik maximaal 155 tekens inclusief spaties. Gebruik call to action: zorg dat de hele tekst aanzet tot actie en uitnodigend is. Zorg voor alt tags bij elke afbeelding. Gebruik zoekwoorden. Gebruik de canonical tag als je dubbele content hebt. Gebruik Nofollow als bepaalde links niet door Google mogen worden gevolgd. Gebruikt Meta Robot als een pagina niet mag worden geïndexeerd. Factor Toelichting Beïnvloed SERP Keyword in title tag Plaats keywords vooraan. Ja Description tag Rich Snippet Geen tag maar past bij de description Keyword tag Voor het plaatsen van maximaal 9 keywords Nee Follow/Nofollow Gebruik wanneer nodig. Canonical tag Gebruik bij dubbele content Redirects 301-302 Gebruik wanneer nodig Robot meta en TXT Keywords in Alt tag Voor foto’s en andere afbeeldingen. Metatags met zoekwoorden hebben grote invloed op de SERP positie en de conversion rate

Aan de slag! – check uzelf met 3 opdrachten Opdracht 4.1 – Link building Beschrijf 5 mogelijkheden van link building. Opdracht 4.2 – Link bait Link bait is een vorm van link building. Leg uit wat deze term inhoudt en benoem een aantal vormen om link bait te stimuleren. Opdracht 4.3 – Metatags Wat wordt bedoeld met ‘Canonical tag’, ‘No follow tag’, en ‘Robot tag’? Geef daarbij voor elka ‘tag’ aan of deze de positie in de SERP beïnvloedt.

Wat houdt voor u een goede website in? Wat zijn daar de kenmerken van? Een kwaliteitswebsite – aan de slag! Wat houdt voor u een goede website in? Wat zijn daar de kenmerken van? Opdracht 4.4 – Wat is een kwaliteitssite? Beschrijf in eigen woorden een 5-tal kenmerken waaraan een kwaliteitswebsite volgens jou moet voldoen? (Als gebruiker kun je de vraag stellen ‘Wat vind ik een prettige website?’) De resultaten worden als groep besproken.

óf Kwaliteitssite Contentprofiel Basis content profiel Basisinformatie. Site heeft karakter van een brochure Medium rijke content profiel. Naast basisinformatie uitgebreide informatie over producten en diensten. Rijke content profiel. Duidelijke segmentatie – Verschillende doelgroepen. Trust en autoriteits signalen Je demonstreert expertise/kennis Klantbeoordelingen How-to artikelen Microconversie Nieuwsbrief PDF gebruiksaanwijzing. Video Forum Aanvragen monsters Een rijke content site tip je vrienden en relaties Microconversie leidt tot macroconversie

Rijke content voor webshops 1: Tekst - Zoekwoorden en links 2: Keuzelijstjes 3: Trust - Merken 4: Openingstijden 5: Producten, foto’s, links 6: 7: Social media 8: 9: Klantbeoordelingen. 10: Laatste nieuws

Content- Teksten Teksten schrijven. Kort en bondig Zoekwoorden (max 8%) Belangrijke informatie linksboven Call to action Linkteksten Verse content. Bezoekers lezen niet, maar scannen een pagina en oordelen in een fractie van een seconde! Eyeball tracking

Content-teksten- wat je niet moet doen Laagwaardige inhoud: Content farms Dubbele content. Als het nodig is: Canonical metatag Door inconsequente url structuur. http://www.mijnsite.nl -- http://mijnsite.nl Vertel Google je voorkeur. Teksten van andere sites kopieëren. Canonical metatag Advertenties laten domineren Controleer of jouw teksten worden gekopiëerd.

De websitebouwer heeft vrijwel geen invloed op de SERP. Tot slot …… De websitebouwer heeft vrijwel geen invloed op de SERP.

In de volgende lessen - het stappenplan van een ´SEO website´ 0: Nul meting 1: Doelgroep bepaling 2: Kwantitatieve doelen 3: Zoekwoordonderzoek 4: Navigatie en structuur 5: Grafisch ontwerp 6: Websitebouw en techniek 7: Content 8: Meta content 9: Als de site/shop gereed is 10: Linkbuilding Les 5 Les 6 Les 7 Les 8

Bedankt! Tot de volgende les!