Informatieavond 22 april 2013 Handelingsgericht Werken Prins Mauritsschool Delft
Kern van Handelingsgericht werken ‘Wat heeft deze leerling nodig, in deze klas, op deze school, bij deze leerkracht!’
Inhoud presentatie Doel avond Waarom Wat Wie Wanneer Hoe
Doel presentatie Kennismaking met Handelingsgericht werken (HGW) Implementatie van HGW op school Doel van HGW Ouders en HGW
Waarom HGW? (1) 2003 – 2007: GIP Klassenmanagement-model Instructiedoelgroep Vanaf 2009: Nieuwe zorgstructuur 3 Intern Begeleiders Nieuw zorgtraject Verbetering… maar Zorgtraject lineair Cyclisch Doelen stellen Evalueren Nieuwe doelen Opbrengsten verhogen
Waarom HGW (2) Samen werken op dezelfde manier Frisse kijk op je hele groep Bouwt verder op GIP Minder individuele handelingsplannen Onderwijsvernieuwing → kwaliteit van het onderwijs verhogen Relatie met het nieuwe samenwerkingsverband
Wat is HGW? (1) Onderdeel van 1-zorgroute
Wat is HGW? (2) Cyclisch – twee keer per jaar ‘rond’ in vier fasen Gezamenlijke aanpak – in elke groep dezelfde plannen Groepsoverzichten Groepsplannen Evaluatie groepsplannen Groepsoverdracht
Wat is HGW? (3)
Groepsoverzicht
Groepsplan
Evaluatie groepsplan
Groepsoverdracht Pedagogische aanpak Didactisch niveau Organisatie Sfeer in de groep Relatie groep - leerkracht Relatie kinderen onderling Didactisch niveau Algemeen ontwikkelingsniveau Sterke en zwakke vakken Organisatie Zelfstandigheid Instructie Werkplekken Aandachtsleerlingen Didactisch, gedrag, HB Overige Externe instanties
Wie? - De hele groep in beeld Individuele hulp Ouders en kind Zorgtraject Interne zorgcommissie Externe zorgcommissie Speciaal (basis)onderwijs -
Wanneer? Groepsbesprekingen november februari juni Implementatietraject t/m schooljaar 2013-2014
Hoe? Begeleiding door OinO advies (Ondernemers in Onderwijs) Rol van Intern Begeleiders Gestart met één vakgebied: rekenen Spelling – groep 1 en 2: taal Volgend schooljaar: begrijpend lezen
Afsluiting