Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
LOB ????.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Reflectievaardigheden en instrumenten
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Diederik Schönau Cultuurdag voor onderwijs 8 november 2012
BattleBots The school battle.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Zelfsturing en executieve functies.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Een goed loopbaangesprek, hoe doe je dat?
Leren voor en door het werk
De HR-Businesspartner als servant-leader
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Van, voor én door het onderwijs.
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Resultaten BPV-evaluatie
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
moderniseren van het curriculum.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
met studievaardigheden
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Praktijkervaring en reflectie
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
LOB in het PTA van het VMBO
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Pedagogisch werk KD 2016.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten Kariene Mittendorff 23 november 2011 Congres ‘Wiens verhaal telt?’

Zin en Onzin van reflectie ‘Er is sprake van reflectiemoeheid’ (Luken, 2010) ‘Studenten hebben een hekel hebben aan reflecteren en voeren het slechts uit omdat het moet’ (Zijlstra & Meijers, 2006) ‘Reflectie kan leiden tot negatieve gevolgen als piekeren en depressie’ (Luken, 2010) ‘Veel studenten leggen bij reflecteren niet de verbinding met zichzelf en reflectie wordt ervaren als een verplicht nummer. Er sprake is van ‘reflectiemoeheid’ (Kinkhorst, 2010) ‘Kunnen studenten al wel reflecteren op die leeftijd?’ (Luken, 2010)

De werkelijke vraag is… ‘Wat is reflectie precies?’ ‘Wanneer is reflectie effectief? (of wanneer vinden we het effectief?) ‘Hoe kunnen we kwalitatief goede reflectie meten?’ ‘Hoe kunnen we een dergelijk reflectieproces stimuleren?’ ‘Welke leeromgevingen zijn van belang?’

Onderwerp van reflectie Voor reflectie binnen (studie)loopbaanbegeleiding kijken we (ook!) naar het persoonlijke niveau… (Hattie & Timperley, 2007)

Proces van loopbaanreflectie

STIMULERENDE Leeromgeving

Resultaten onderzoek hbo Onderzoek uitgevoerd binnen 5 HBO opleidingen van Saxion Onderzocht:  Hoe de SLB programma’s in elkaar zitten (praktijkgerichtheid, vraaggerichtheid, loopbaandialoog, organisatie reflectie)  Hoe de studenten reflecteren (eigen beleving en m.b.v. instrumenten: op papier)

Resultaten onderzoek HBO Wat vaak wordt gemist: Ingaan op echte betekenisvolle ervaringen (uit de praktijk) Interne ÉN externe dialoog gebruiken voor verwerkingsproces Het reflectieproces ‘netjes’ afmaken met toepasselijke doelen of actiepunten Geen enkele opleiding baseert het reflectieproces precies op alle vier belangrijke elementen (beginnen met betekenisvolle ervaring, verwerking, inzicht opdoen, dat verwerken tot acties) en voert dat gestructureerd uit

Resultaten onderzoek hbo De opleidingen waar het meeste met die vier elementen (in logische volgorde) wordt gedaan, vertonen ook de meeste kenmerken van: praktijkgerichtheid vraaggerichtheid loopbaandialoog (verwerking door externe dialoog) organisatie reflectie (goede doelstellingen, goede instrumenten voor verwerking door interne dialoog)

Resultaten onderzoek MBO

Opdracht Bespreek met je buurvrouw/ buurman jouw eigen ‘SLB-praktijk’ Kijk op welke punten jouw SLB-praktijk (of jouw opleiding) waarschijnlijk positief of negatief zal scoren als het gaat om het reflectieproces van studenten

Reflectieproces van studenten

Opdracht Bedenk voor elk punt uit de leeromgeving in hoeverre deze een extra stimulans zou kunnen gebruiken, en welke verbeteringen mogelijk zouden zijn.

Leeromgeving

Opdracht Welke creatieve ideeën of suggesties kunnen we met elkaar delen ?  Workshop Peter den Boer vanmiddag: Welk docentgedrag is bevorderlijk voor reflectie, tijdens reflectiegesprekken met leerlingen?

Voor vragen, publicaties of informatie: Voor vragen, publicaties of informatie: kariene@mittendorffonderwijsadvies.nl of www.mittendorffonderwijsadvies.nl