Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
03/04/2017 Competenties beoordelen met GP Hoe doe ik het en hoe borg ik kwaliteit? Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Praktijkworkshop: Een PvB in 50 minuten ‘een jaar’ rond.
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
1.
Redactioneel schrijven Les 2
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Stel 1 minuut lang ALLEEN maar open vragen aan je buurman.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Reflectie.
Kinderen en hun sociale talenten
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
Vakantie Wie gaat er op vakantie? Waar ga je heen? Met wie ga je?
Onze doelen en visie in beeld
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Gespreksvaardig-heden
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Artis.
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Praktijkervaring & Reflectie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Kijken naar Kinderen Week 4
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Reflecteren even pas op de plaats
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Coachtraining DOEN?! DAG 2
BOM-model PV 25/03/2014.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Transcript van de presentatie:

Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?

Ochtend Presentatie - docenten Wat: We gaan elkaars filmfragmenten van de uitvoering van de proeve van de leerling bekijken. Hoe:  Herhaling stappen in GP  Herhaling WAKKER  Filmmateriaal van elkaar bekijken in groepjes  Per team 25 min de tijd, inclusief het bekijken van de 2 filmfragmentjes van max 5 minuten

Beoogde leeropbrengsten ochtend  Verdieping en versterking van de observerende competentie  Herkennen van competenties bij de leerling  Reflecteren op eigen competentie als observator: hoe objectief observeer ik eigenlijk (WAKKER)  Leerpunten als observator

Beoordeling binnen GP Groen Proeven Voorbereiden - Organisatie - Werkplanning - rolwisseling Observeren - WAKKER - proeve Reflectie- gesprek - STAR Eindgesprek - Feedback

W akker Waarnemen Kijken en luisteren Wanneer: tijdens de proeve

w A kker Aantekeningen maken Opschrijven van feiten, waargenomen gedrag: objectief zonder oordeel Wanneer: tijdens de proeve

wa k ker Klassificeren Informatie uit de aantekeningen toewijzen aan de competenties Ofwel Koppelen van wat de leerling heeft laten zien in de PvB en product mbt de 4 competenties Wanneer: direct na de proeve

wak k er Kwalificeren Vraag stellen: Welke competenties heeft de leerling al aangetoond in de proeve en welke aanvullende vragen moet ik stellen in het reflectiegesprek?. Wanneer: direct na de proeve

Doel - observatieopdracht Het versterken van en reflecteren op je observerende competentie. We bekijken elkaars filmfragmenten aan de hand van vragen. Leidend zijn: 1.Inbrengers: Wat wilde je zien (zie observatieformulier beoordelingscriteria) en wat heb je gezien? 2.Kijkers: zien jullie dit ook? 3.Inbrengers (en kijkers): Hoe objectief en bewust (?) kijk ik eigenlijk 4.Wat zijn mijn leerpunten als observator?

Aanpak observatieopdracht met gespreksleidraad PvB  Gespreksleidraad PvB erbij pakken  Samen doornemen  Vragen of onduidelijkheden?

Korte terugblik  Hoe ging het bekijken wat de praktijksituaties?  Wie wil iets delen of meegeven aan de anderen, bijvoorbeeld iets wat je hebt geleerd of iets wat nuttig is voor iedereen?

Lunch Na de lunch weer zelfde teams/groepjes bij elkaar (start 13.15). 2 van de 3 teams zullen 1 RG filmpje inbrengen. In de lunch bepalen welk RG je als team je wil inbrengen. Er kunnen vragen geschreven worden op de vraagmuur in de boerenlandzaal, plak je visitekaartje erbij, zodat we contact met je kunnen opnemen. We starten om in de plenaire zaal: Boerenlandzaal! Na die presentatie komt iedereen weer terug in deze zaal.