Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleidingsadviseur Fundeon
Advertisements

Netwerk GGZ Kempen - GTB/VDAB
Communicatie Actieplan Jeugd Werkgelegenheid
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Maatschappelijke Stage. Maatschappelijke Stage 23 september 2010 Zet projectbureau MaS Dymf van Dooren.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
ARBEIDSTRAJECTBEGELEIDING VZW Jong Voorstelling
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Randstad Diversity START TO TALENT
ARBEIDSMARKT Op zoek naar ‘De Steen der Wijzen’ Transitie van student naar medewerker Roel Spaenhoven 22/10/13Hink Stap Sprong.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Samen Inburgeren Welzijnsoverleg Rabot 11 december 2012 Meer info:
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Presentatie Namens de werkgroep: Peter Budel Utrecht
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
P april 2013 Jaarverslag 2012 Planning 2013 Jeugdraad 16 april.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Organisatie(s) van betekenis
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Werving: Ouders in (inter)actie
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Nieuwe EU-burgers 28 april 2015
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
Integratiedienst Gent – Kaprijkestraat 12, Gent – Tel – Voorstelling INTEGRATIEDIENST LOP Intermediairen maandag.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Prof. dr. Nicolette van Gestel Tilburg University, TIAS Business School & Tilburgse School voor Politiek en Bestuur.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
1. Jobkanaal Gezamenlijk project van: UNIZO Verso VKW Voka 2.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Trefdag Alternatieve Gerechtelijke Maatregelen 20/4/2017
LOP Oostende – Middelkerke Secundair
In samenwerking met:.
Jongeren de kracht van zorg & welzijn laten zien!
Progressief universalisme
Jobbeurzen voor jongeren
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Getuigennetwerk.
Infodag onderwijs Welkom!
Beleidsplan vrijwilligersbeleid Mark Borremans - DVP
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)

•Salah-Edine vertelt…

Methodiek •Werkende, geschoolde vrijwilligers van allochtone origine brengen hun persoonlijk verhaal (rolmodel) •Doelgroep: jongeren, ouders, leerkrachten, directies, werkgevers •Doelstelling: werken aan positieve beeldvorming, verbeteren arbeidsmarktpositie allochtone werkzoekenden

Partners - financiering •Partnerschap Gent, Stad in Werking – werkgroep Latent Talent (ABVV-ACV-ACLVB-CDF vzw-El Wahda vzw- FZO-VL vzw-Idara vzw- ING vzw- Job & Co- SERR-Unizo-VDAB-VFU- Vooruitzenden-VOEM vzw-VOKA-vzw JONG-Stad Gent (Dienst Werk, Integratiedienst) •Financiering: Managers van Diversiteit: 1 januari juni 2011 (GSIW) •Vanaf juli 2011: reguliere werking Integratiedienst stad Gent

Werkmethode •Vrijwilligers: -werving, opleiding, try-out + vergoeding -grote diversiteit in profiel -coaching (groepsbijeenkomsten, individueel) •DVD en lespakket > ondersteuning getuigenissen, bredere verspreiding •Jongeren: gadget > website met info over beroepskeuze, studiekeuze…

Promotie project •via partnerorganisaties •folders: scholen / werkgevers-organisaties •website GSIW, ID, Samen Lerend Gent… •infofiche vanuit de Stad Gent naar werkgevers (Eminenta en Ambassadeurs)

Getuigenissen •196 getuigenissen, 145 groepen •Meerderheid: jongeren (scholen) •Vraag en aanbod op elkaar afstemmen •Goeie ‘match’ •Aanvraag > match > voorbereiding > uitvoering > evaluatie

Bevindingen •Gemotiveerde vrijwilligers •Groot bereik, vnl jongeren •Heel wat positieve reacties na getuigenissen! •Dubbel effect: op publiek maar ook op getuige zelf •Belang van een goeie ‘match’

Bevindingen •Nood aan goede afspraken met aanvragers •Effectmeting: -Niet zo evident (klasgroepen wel) -Wanneer is er effect, wanneer meten…? •Moeilijk om werkgevers te bereiken

Succesfactoren •Selectie + opleiding vrijwilligers •Vormingstraject: theorie + oefenen •Diversiteit in groep vrijwilligers •Groepsdynamiek •Individuele motivatie •Dienstvrijstelling, inzet tijdens de werkuren

Knelpunten •Project > reguliere werking: overgangsperiode •Vrijwilligers -Moeilijk inzetbaar overdag in de week -Steeds ‘uitval’ en nood aan ‘instroom’ •Bereik werkgevers > nood aan evenementen > samenwerking met partners

Knelpunten •Nood aan goede afspraken en communicatie vanuit aanvragers •Scholen: getuigenis als ‘alleenstaand feit’ versus ‘deel van een breder traject’

Aanbevelingen naar beleid •Structureel inbedden – niet louter ‘projectmatig’ werken •Nood aan goede ondersteuning en omkadering van vrijwilligers •Vragende partij om getuigenissen in ‘breder kader’ in te bedden (studie- en beroepskeuze)