Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
•Salah-Edine vertelt…
Methodiek •Werkende, geschoolde vrijwilligers van allochtone origine brengen hun persoonlijk verhaal (rolmodel) •Doelgroep: jongeren, ouders, leerkrachten, directies, werkgevers •Doelstelling: werken aan positieve beeldvorming, verbeteren arbeidsmarktpositie allochtone werkzoekenden
Partners - financiering •Partnerschap Gent, Stad in Werking – werkgroep Latent Talent (ABVV-ACV-ACLVB-CDF vzw-El Wahda vzw- FZO-VL vzw-Idara vzw- ING vzw- Job & Co- SERR-Unizo-VDAB-VFU- Vooruitzenden-VOEM vzw-VOKA-vzw JONG-Stad Gent (Dienst Werk, Integratiedienst) •Financiering: Managers van Diversiteit: 1 januari juni 2011 (GSIW) •Vanaf juli 2011: reguliere werking Integratiedienst stad Gent
Werkmethode •Vrijwilligers: -werving, opleiding, try-out + vergoeding -grote diversiteit in profiel -coaching (groepsbijeenkomsten, individueel) •DVD en lespakket > ondersteuning getuigenissen, bredere verspreiding •Jongeren: gadget > website met info over beroepskeuze, studiekeuze…
Promotie project •via partnerorganisaties •folders: scholen / werkgevers-organisaties •website GSIW, ID, Samen Lerend Gent… •infofiche vanuit de Stad Gent naar werkgevers (Eminenta en Ambassadeurs)
Getuigenissen •196 getuigenissen, 145 groepen •Meerderheid: jongeren (scholen) •Vraag en aanbod op elkaar afstemmen •Goeie ‘match’ •Aanvraag > match > voorbereiding > uitvoering > evaluatie
Bevindingen •Gemotiveerde vrijwilligers •Groot bereik, vnl jongeren •Heel wat positieve reacties na getuigenissen! •Dubbel effect: op publiek maar ook op getuige zelf •Belang van een goeie ‘match’
Bevindingen •Nood aan goede afspraken met aanvragers •Effectmeting: -Niet zo evident (klasgroepen wel) -Wanneer is er effect, wanneer meten…? •Moeilijk om werkgevers te bereiken
Succesfactoren •Selectie + opleiding vrijwilligers •Vormingstraject: theorie + oefenen •Diversiteit in groep vrijwilligers •Groepsdynamiek •Individuele motivatie •Dienstvrijstelling, inzet tijdens de werkuren
Knelpunten •Project > reguliere werking: overgangsperiode •Vrijwilligers -Moeilijk inzetbaar overdag in de week -Steeds ‘uitval’ en nood aan ‘instroom’ •Bereik werkgevers > nood aan evenementen > samenwerking met partners
Knelpunten •Nood aan goede afspraken en communicatie vanuit aanvragers •Scholen: getuigenis als ‘alleenstaand feit’ versus ‘deel van een breder traject’
Aanbevelingen naar beleid •Structureel inbedden – niet louter ‘projectmatig’ werken •Nood aan goede ondersteuning en omkadering van vrijwilligers •Vragende partij om getuigenissen in ‘breder kader’ in te bedden (studie- en beroepskeuze)