Teamdoelmatigheidsmodel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Doublet deel 1 – de basis.
Door goede gesprekken groeien
De Drama Driehoek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Fair Play Eerlijk spelen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Presenteren voor starters
Oplossingsgericht coachen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
8 dec Zoetermeer 1. 1 Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze eigen ogen, hetgeen wij aanschouwd.
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1. Levensbeschouwing en communicatie
Doelstellingen formuleren
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.

Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
Met handen en voeten geloven 1
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoe brei een team?.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
CanDo Coaching.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Visie & Strategie.
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Om soms eens dieper over na te denken
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Verschillende rollen en stijlen
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Nee Zeggen!.
Beter denken om beter te vergaderen
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Transcript van de presentatie:

Teamdoelmatigheidsmodel MISSIE DOELEN TAKEN & ROLLEN WERKAFSPRAKEN & PROCEDURES ONDERLINGE VERHOUDINGEN ARBO-006

Toelichting over het model en het spel.

MISSIE/VISIE Wat is onze bijdrage aan een groter geheel?

MISSIE/VISIE Bespreek de vraag: aan welk groter geheel levert ons team een bijdrage? Wat maakt de medezeggenschap zinvol? Bedenk in subteams zoveel mogelijk redenen om enthousiast te raken voor deze OR. Bedenk in subteams een metafoor voor deze OR (bijvoorbeeld onze OR is als een EHBO-post in een ziekenhuis; dag en nacht bereikbaar). Laat vervolgens de hele OR besluiten welke metafoor het beste bij hen past.

Doelen Maak met de gehele OR een tekening van een vruchtenboom en geef daarin aan welke vruchten er van dit werk te plukken zullen zijn. Beantwoord daarna de volgende vragen: Wanneer is het oogsttijd? Wat voor vruchten hangen er aan een boom? Worden alle vruchten rijp? In welke vruchten zitten wormen? Zijn er rotte appels bij?

Doelen Weet iedereen waar we naar toe gaan? Weet iedereen wat we daar gaan halen? Weet iedereen waarom? Weet iedereen wanneer?

SMART

SMART Specifiek (weet iedereen waar we het over hebben? Meetbaar (kunnen we na de tijd meten of het gelukt is) Acceptabel (zijn we het met elkaar eens) Realistisch (lucht- of echte kastelen) Tijdgebonden (wanneer moet het af zijn)

Maar hoe zit het met de Van inspirerend? Word je er blij van? Krijg je er energie van? Vind je het leuk om er over te vertellen

Oefening ‘in je eigen huis’ Formuleer een SMARTi doelstelling over iets wat je thuis wilt bereiken. Ga vervolgens met een collega over en weer bekijken of SMARTi is gelukt. Koppel terug waar je blij van wordt

Tot slot, de tips: Gebruik zeker in het begin het meetbalkje SMARTi Laat iemand in de OR de SMARTi- hoed opzetten Als je twijfelt over je doelstelling laat een ander vanuit SMARTi vragen stellen Geef niet op; na inspanning tijd voor ontspanning!

Taken & rollen Welke taken zijn er te onderscheiden? Wie doet wat? Laat iedereen kort vertellen uit welke hobby of ervaring uit zijn privé-leven hij/zij goed kan putten voor zijn/haar taak binnen het team. Om beurten gaat een persoon met zijn rug naar het team staan en plakken de anderen een post-it met de rol die ze het meest bij hem vinden passen, op zijn rug. We onderscheiden de volgende rollen: denker, voeler, willer en doener. De persoon zelf raadt: Welke rol staat op mijn rug?

Taken & rollen Geef antwoord op de volgende vragen: Subgroep 1: Wie is sterk in het aangeven van, of vragen naar feiten? Wie is sterk in het verwoorden van gevoelens en emoties? Subgroep 2: Wie is sterk in het benoemen van kansen? Wie is sterk in het benoemen van mogelijke risico’s en problemen? Subgroep 3: Welke besproken manier van denken overheerst in dit team? Welke zou meer ontwikkeld kunnen worden? Vrij naar Edward de Bono

Edward de BONO

De 6 hoeden samengevat Witte hoed kale feiten en cijfers Je gaat uit van objectieve informatie Rode hoed gevoel en intuïtie Je reageert emotioneel (zonder een reden te hoeven geven) Zwarte hoed negatief / pessimistisch Je bent advocaat van de duivel, je geeft aan waarom iets niet zal of kan lukken Gele hoed positief / optimistisch Je bekijkt het van de zonnige kant en zoekt naar de voordelen Groene hoed creatief Je mag freewheelen in je manier van denken (vrij associëren, alternatieven bedenken) Blauwe hoed beschouwend, controlerend Je focust je denken, overkoepelende en sturende invloed, de regie over het denken

Werkafspraken & procedures Wat zijn de spelregels Werkafspraken & procedures Wat zijn de spelregels? Hoe nemen we hier besluiten? Teams kunnen op verschillende manieren besluiten nemen. Noem voor jullie team steeds een voorbeeld van een besluit: Dat de voorzitter/het DB zelfstandig kan nemen, zonder inspraak van het team Waarbij consensus is vereist Waarbij censent (niemand heeft bezwaar) is vereist Waarbij een meerderheid kan besluiten Waarbij een minderheid (bijv. een expert) kan besluiten Dat u als team niet zelfstandig kunt/mag nemen

Werkafspraken & procedures Bespreek in subteams of duo’s: Wat was je mooiste teamervaring? Welke (ongeschreven) regels lagen aan deze samenwerking ten grondslag? Welke regels wil je voorstellen aan dit team? Bespreek met het gehele team: Hoe gaan we om met laatkomers? Wat doen we met teamleden die wel zaken beloven, maar afspraken niet nakomen en anderen daarover niet tijdig inlichten. Wat verstaan jullie onder ‘tijdig’?

Onderlinge verhoudingen Hoe zien wij elkaar? Hoe verloopt de interactie? Maak met het hele team een gedicht of kort verhaaltje waarin alle leden van de groep voorkomen. OF Ga in 2 subgroepen uiteen en beeld de andere subgroep uit als een standbeeld. Laat de uitgebeelde groep raden wie wie voorstelt en waarom.

Onderlinge verhoudingen Ga in tweetallen tegenover elkaar zitten en observeer elkaar gedurende 2 minuten zonder te spreken. Noem een paar punten die je opvallen en die mogelijkerwijs iets zeggen over de uitstraling of karaktereigenschappen van die persoon. 2 minuten observeren, 5 minuten in duo’s waarnemingen uitwisselen…. Ieder schrijft op met wie in dit team hij of zij enkele persoonlijke eigenschappen gemeen denkt te hebben, en met wie vermoedelijke weinig. 5 minuten nadenken en schrijven, in totaal 15 minuten bespreken in het team.

Tot slot Oefeningen om feedback te geven: Zet de groep op een rij in de volgorde van gerichtheid op onderlinge relaties en samenwerking, en naar gerichtheid op behalen van doelen. Kijk naar je team: wie spreken veel, wie spreken weinig? Zijn er vaste patronen waarin mensen op elkaar reageren? En belemmeren die patronen de samenwerking?

Feedback Stel, je zou de OR een magisch hulpmiddel geven om de teameffectiviteit van de samenwerking te bevorderen. Wat zou dit hulpmiddel dan doen? (bijvoorbeeld een toverdrankje of een antenne om te zorgen dat de teamleden elkaar ineens goed begrijpen.) Kijk naar je team door de ogen van een nieuwe medewerker die net in de OR is aangetreden, wat ziet deze persoon? Wat spreekt aan, wat zou deze persoon mogelijk missen?

Een team is meer dan een optelsom van individuen TEAMEFFECTIVITEIT Een team is meer dan een optelsom van individuen

Vooraf Een OR die niet alleen nú sterk wil zijn, maar ook continuïteit en ontwikkeling in het OR-werk in de toekomst wil zien, kijkt niet alleen naar de resultaten, maar ook naar de kracht van de groep en de potentie in ieders individuele bijdrage. Resultaat; een OR die alle krachten benut en waar zowel het individu als de groep kunnen groeien.

Randvoorwaarden Jezelf recht in de ogen kijken Veiligheid en vertrouwen Samenwerken Werken aan het team Jezelf recht in de ogen kijken Eerlijk zijn over eigen bijdrage. Neemt de OR verantwoordelijkheid Veiligheid en vertrouwen Samenwerken Werken aan het team

Veiligheid en vertrouwen Wij hebben elkaar nodig en wij worden er gezamenlijk beter van Wij hebben elkaar nodig, maar hebben dermate verschillende belangen dat wij er niet gezamenlijk beter van kunnen worden. Door geven en nemen moeten wij echter proberen iets van onze eigen belangen te realiseren. In feite hebben wij niet veel belang bij samenwerking. Het levert niets op en daardoor steken wij er geen energie in (ontwijken). Wij zijn afhankelijk van elkaar; maar onze belangen zijn tegenstrijdig. Wil ik mijn belangen realiseren, dan moet ik proberen de ander te domineren (conflict).

Samenwerken Slechte samenwerking Goede samenwerking Persoonlijke doelen overhand Gemeenschappelijke groepsdoelen Camouflage Openheid Achterdochtige waakzaamheid Onderling vertrouwen Isolering Gemeenschapszin Straatje schoonvegen Gezamenlijk zoeken naar oplossingen en alternatieven Persoonlijke kritiek Zakelijke kritiek Verborgen conflicten Openlijke conflicten Statisch evenwicht Dynamisch evenwicht Besluitvorming door meerderheid Consensus

Werken aan het team Forming Zoeken naar rol in team, nog geen gemeenschappelijke richting Storming Conflicten over rollen en verantwoordelijkheidsgebieden. Norming Acceptatie van verschillen van mening en inzicht. Groeien Naar gevoel van gedeelde en gezamenlijk verantwoordelijkheid Performing Werken aan groter, meer teamprestaties. Meer openheid. Voortdurend werken aan verbetering. Zelflerend team.

W W W V V V G G G Allerlaatste tip Wat werkt wel?? Veiligheid, Vertrouwen en Verantwoordelijkheid G G G Gehoord, Gezien en Gewaardeerd

Nog vragen?