Laaggeletterdheid herkennen en aanpakken
Waar gaat het om? Wat is laaggeletterdheid? Hoe herken je laaggeletterdheid? Hoe kun je laaggeletterdheid bespreekbaar maken? Hoe kun je laaggeletterden op een adequate manier doorverwijzen?
Wat is laaggeletterdheid: de termen Analfabeten Technisch analfabeten Functioneel analfabeten Laaggeletterdheid Laaggecijferdheid Basisvaardigheden
Dan nu een paar vragen! Is meer of minder dan 12% van de bevolking laaggeletterd? Hoeveel % van de werknemers in de sw sector is laaggeletterd? Hoe ligt dat percentage in andere sectoren
Laaggeletterdheid: de antwoorden! 13% van de bevolking (1,5 miljoen laaggeletterden in Nederland) 15 tot 20% Bijvoorbeeld bouwnijverheid, industrie, transport en logistiek 11%
Wanneer is iemand laaggeletterd? Wanneer iemand niet taalvaardig genoeg is om goed: te functioneren in de samenleving te functioneren op de werkplek eigen doelstellingen te realiseren eigen kennis en ontwikkeling te realiseren
Aandacht voor taal op twee manieren: Taalaanbod in SW bedrijf bijvoorbeeld: werkinstructies, berichten van het MT, personeelsblad Taalvaardigheid werknemers
Het bespreekbaar kunnen maken van laaggeletterdheid
Wat zijn de voordelen van het aanpakken van laaggeletterdheid? Beter begrip van bedrijfsinformatie Minder fouten/tijdsverlies in werkprocessen Hogere arbeidsproductiviteit Goed voor de motivatie Hoger rendement van cursussen Bredere inzetbaarheid Vergrote kans op detachering Mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling
Hoe??? Door aan te grijpen op drie niveaus: Het ontwikkelingstraject van de medewerkers De leidinggevenden of relevante anderen die deze medewerkers begeleiden De structuur van de opleidingen (bijvoorbeeld AKA)
herkennen en aanpakken Laaggeletterdheid herkennen en aanpakken Maart 2011 kfuhri@cinop.nl