Contactpersoon: Claudia Heijink

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Welkom nieuwe leerlingen!
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Informatie over opzet onderbouw
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Realisatie kindcentrum
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Hogere denkvaardigheden
Acadin, ruimte voor talent
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Oog voor slimme kinderen?!
Voorlichtingsavond Micadogroep 1 maart 2010
Informatie- avond groep 6
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Basisschool ‘t Heuvelke
PLUSKLAS.
Welkom! Informatieavond groep
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Presentatie Executieve functies
Ouderavond Groepsorganisatie
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Jeannette van Nieuwkoop
Voorlichtingsbijeenkomst voor
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Psychomotorische taxonomie
Wat is coöperatief leren?
Koningin Julianaschool,
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Informatieavond groepen 8
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Doubleren.
Profiel van een plusleerling
Doubleren.
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Transcript van de presentatie:

Contactpersoon: Claudia Heijink 06-30970931 plusgroepmicado@gmail.com Informatie ouders 2011-2012 Contactpersoon: Claudia Heijink 06-30970931 plusgroepmicado@gmail.com

De doelstelling heeft betrekking op drie niveaus PRO8-beleid passend onderwijs ‘meer- en hoogbegaafden’ PRO8 wil met Slim Beleid optimaal vormgeven aan de ontwikkelings- en ontplooiingsmogelijkheden van de begaafde leerlingen van 4 tot 12 jaar en op een zorgvuldige, adequate wijze omgaan met deze leerlingen. Het beleid is erop gericht om in augustus 2012 op elke school binnen onze stichting Passend Onderwijs aan begaafde leerlingen te bieden. Het project richt zich op de bovenste 15 % van de leerlingen van alle groepen. Er is sprake van adequate didactische, pedagogische en organisatorische antwoorden op de onderwijsbehoeften van deze groep kinderen, op school-, stichtings- en regioniveau. De doelstelling heeft betrekking op drie niveaus schoolniveau: signaleren, diagnosticeren, compacteren, verrijken en versnellen stichtingsniveau: plusgroep MICADO en een expertisecentrum ‘hoogbegaafdheid’ regionaal niveau: plusproject V.O. / Breinbaas

Kenmerken van een hoogbegaafd kind De volgende eigenschappen blijken veel voor te komen bij hoogbegaafde kinderen: Hoge intelligentie (IQ hoger dan 130) Vroege ontwikkeling / ontwikkelingsvoorsprong Uitblinken in meerdere gebieden Gemakkelijk kunnen leren Goed leggen van (causale) verbanden Makkelijk kunnen analyseren van problemen Maken van grote denksprongen Voorkeur voor abstractie Hoge mate van zelfstandigheid Brede of juist specifieke interesse Hoge motivatie Veel energie Creatief Origineel Perfectionistisch Apart gevoel voor humor Hoge mate van concentratie (bron: SLO nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling)

Plusgroep MICADO Plusgroep Micado biedt het hoogbegaafde kind: Een intellectuele uitdaging op zijn of haar niveau. Omgang en samenwerken met gelijkgestemden en ontwikkelingsgelijken. Ruimte voor creativiteit in denken en doen. Begeleiding bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ondersteuning bij het leren leren.

Waar en wanneer is MICADO De Wegwijzer, locatie De Peppel te Doetinchem iedere dinsdag gedurende het schooljaar van 8.30 tot 14.30 uur. St. Martinus te Gaanderen iedere donderdag gedurende het schooljaar van 8.30 tot 14.30 uur.

Wat gaan we doen bij MICADO? 8.30 - 9.00 inloop denk- en ontwikkelingsspelen, coöperatieve spelen 9.00 - 9.45 vergadering mededelingen, krantenartikelen, meegebrachte spullen 9.45 - 10.10 project projectenballade / Pittige Plus Torens 10.10 - 10.15 eten/drinken 10.15 - 10.30 pauze 10.30 – 12.00 project projectenballade / Pittige Plus Torens 12.00 - 12.30 filosofie wekelijks een ander onderwerp 12.30 – 13.00 pauze 13.00 - 13.45 leren leren 13.45 - 14.00 evalueren/ vooruit blikken/ afronden/ opruimen 14.00 - 14.30 coöperatieve opdracht

Regels en afspraken MICADO De schooltijden zijn van 8.30 tot 14.30 uur. De inloop voor ouders is van 8.30 tot 8.45 uur. Leerlingen dienen zelf eten en drinken bij zich te hebben voor de pauzes. Leerlingen dienen hun map, etui, USB-stick en huiswerk bij zich te hebben. Leerlingen krijgen wekelijks een weekoverzicht mee. Ouders en leerkrachten worden verwacht deze wekelijks door te lezen en met de kinderen te bespreken. Leerlingen krijgen extra informatie van de leerkracht per mail of per brief. Er is regelmatig contact tussen de MICADO-leerkracht en de groepsleerkracht van een kind. Ouders informeren de MICADO-leerkracht z.s.m. wanneer een kind niet aanwezig kan zijn. De MICADO-leerkracht brengt de ouders z.s.m. op de hoogte wanneer de plusgroep een keer geen doorgang kan vinden. Indien de plusgroep incidenteel geen doorgang kan vinden gaan de leerlingen naar hun eigen klas op hun eigen school. Communicatie tussen ouders en MICADO-leerkracht verloopt zoveel mogelijk via de mail, telefoon en/of op afspraak. In geval van een wachtlijst wordt bij vrijkomen van een plaats gekeken naar de volgende punten: - urgentie, - volgorde van aanmelding, - leeftijd van het kind, - groepssamenstelling. Er vinden jaarlijks twee evaluatiemomenten met de MICADO-leerkracht en ouders plaats. Er vinden jaarlijks twee evaluatiemomenten met de MICADO-leerkracht en de groepsleerkracht plaats. Na een periode van 20 weken wordt bekeken en beslist door de toelatingscommissie of een kind kan blijven deelnemen aan plusgroep MICADO.

Projecten: Pittige Plus Torens www.pittigeplustorens.nl Multidisciplinair: de onderwerpen variëren van taal tot techniek, van kunst tot organisatie Aantrekkelijke complexe activiteiten Zelfstandig projectmatig werken, alleen of in kleine groepjes Stimuleert de creativiteit, de motivatie en het divergente denken Kinderen werken volgens het TASC-model

TASC-model voor hoogbegaafden TASC is een verzameling van taakgerichte activiteiten in een sociale context met als doel te leren leren. Hoogbegaafde kinderen zijn veelal associatieve denkers en het TASC-model helpt hen in dat denken structuur aan te brengen. Binnen het TASC-model worden hoogbegaafde kinderen gestimuleerd niet alleen hun eigen plannen te uiten, maar ook aandacht te hebben voor de ideeën van anderen. Door het TASC‐model te hanteren er een veilig klassenklimaat wordt geschapen waarin ieder kind zijn plek heeft en naar eigen vermogen een gewaarde inbreng kan leveren en misschien is dat voor hoogbegaafde kinderen wel het grootste winstpunt als zij zo leren leren.

Projecten: TASC-model www.slimeducatief.nl/nl/artikelen/verrijkingsonderwijs

Projecten: Taxonomie van Bloom

Taxonomie van Bloom 6. Creëren Nieuwe ideeën, producten of gezichtspunten genereren Ontwerpen, maken, plannen, produceren, uitvinden, bouwen 5. Evalueren Motiveren of rechtvaardigen van een besluit of gebeurtenis Controleren, hypothetiseren, bekritiseren, experimenteren, beoordelen 4. Analyseren Informatie in stukken opdelen om de verbanden en relaties te onderzoeken Vergelijken, organiseren, uit elkaar halen, ondervragen, vinden ---------------------------------------------------------------------------------------------------- 3. Toepassen Informatie in een andere context gebruiken Bewerkstelligen, uitvoeren, gebruiken, toepassen 2. Begrijpen Ideeën of concepten uitleggen Interpreteren, samenvatten, hernoemen, classificeren, uitleggen 1. Onthouden Informatie herinneren. Herkennen, beschrijven, benoemen

Ondersteuning bij het leren leren Leren is het kunnen verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden (fietsen, lezen, onderhandelen) en ontwikkelen van attitudes (kritische zin, leergierigheid, zelfvertrouwen). Leren Leren is leren hoe je het Leren zo goed mogelijk organiseert en aanpakt en welke houding nodig is. Wetenschappelijk is aangetoond dat een positieve houding tegenover leren een factor is, die de prestaties en ontwikkeling gunstig beïnvloedt 

Leren Leren

Sociaal-emotionele ontwikkeling Coöperatief leren Positieve wederzijdse verantwoordelijkheid Individuele verantwoordelijkheid Directe interactie Aandacht voor samenwerkingsvaardigheden Evaluatie van het samenwerken Filosoferen Leren verwoorden van je eigen wereldbeeld Hoe het komt dat je denkt zoals je denkt Analyseren van je eigen gedachten Ontwikkelen van eigen zienswijze Leren argumenteren