Groep 7
De voorbereidingen Er is in tweetallen gewerkt aan een PowerPoint presentatie. De klas is in teams verdeeld met de volgende onderwerpen: (klik op de linken om enkele voorbeelden van PowerPointpresentaties te zien) Windenergie Bio-energie Zonenergie ..\..\powerpoints energy survival\Zonne-energie brent ibo.ppt Fossiele energie ..\..\powerpoints energy survival\daniëlle en gwen.ppt Lichaamsenergie Waterenergie ..\..\powerpoints energy survival\toni menno.ppt
De teams Elk team heeft zich verdiept in het betreffende onderwerp. Er is gebruik gemaakt van de Energy-survival-site. Daarnaast hebben we ook andere informatie opgezocht. Dit was best lastig. Thuis en in de wijk zijn er door enkele kinderen kleine onderzoekjes gedaan en ook daarvan is verslag gedaan.
De nulmeting In het geheim heeft onze conciërge Frans de meterstanden van gas en elektriciteit genoteerd. Dit waren de gegevens: Datum 29-09-09 tijdstip begin dag meterstand begin dag (1) tijdstip einde dag meterstand einde dag (2) gebruik deze dag (2) min (1) Gas in M3* 8.15 uur 04945 m3 15.30 uur 04947 m3 2 m3 Elektriciteit in kWh (I) ** 272221 Kwh 272294 Kwh 73 Kwh Elektriciteit in kWh (II) ** 000002 0 Kwh
De geheime opdracht Na het openen van de envelop en het voorlezen van de brief, konden we bijna niet wachten. Al tijdens het voorlezen kwamen de vingers omhoog voor de ideeën die bovenborrelden. Om iedereen de kans te geven hebben we besloten om steeds twee teams samen te voegen en zo overleg te plegen.
Nadenken en overleggen over ideeën en een plan
Presenteren van plannen aan elkaar
Na de kleine pauze…..aan de slag! Regelbladen en posters maken
Nog even oefenen voor de presentaties aan de andere klassen
Presenteren in andere klassen In de midden- en bovenbouw
Bij de kleuters een beetje aangepast met toneelstukjes en tekeningen
Het regelblad In elke klas hebben we een regelblad opgehangen. Hierop staat waar we ons allemaal aan moeten houden voor besparing van energie op school. Regels voor energy besparen De lichten in de gang uit De computers uit wanneer je hem niet nodig hebt Het licht in de copierhok uit In de pauze alle lichten uit De lichten in de koffiekamer uit In elk lokaal het licht uit behalve als de zon er niet is De lichte uit in de garderobes 1 dag in de week waar we denken aan electriciteit De verwarming uit wanneer het niet koud is Wanneer je het koud hebt moet je de verwarming niet aan maar je vest liever aan Minder papier gebruiken
De geconcentreerde blikken van kinderen
De reacties van kinderen “Een gloeilamp kost toch stroom en geen energie?” “Kun je het thuis ook doen?” “Ik ga met koud water douchen vanavond” “Vonden jullie het leuk? En iedereen riep in koor Jaaaa!” “Twee keer heb ik de hele klas aan het lachen gekregen.”
Eindmeting Wat heeft de energie die we er in gestoken hebben om energie te besparen opgeleverd?? Datum 29-09-09 tijdstip begin dag meterstand begin dag (1) tijdstip einde dag meterstand einde dag (2) gebruik deze dag (2) min (1) Gas in M3* 8.17 uur 04948 m3 15.45 uur 04949 m3 1 m3 Elektriciteit in kWh (I) ** 272432 Kwh 272496 Kwh 64 Kwh Elektriciteit in kWh (II) ** 000002 0 Kwh Een besparing is gelukt !
Wat hebben we gedaan en hoe vonden we de dag? Enkele verslagen van kinderen: ..\..\verslagen energy survival\l verslagje Michenu.doc ..\..\verslagen energy survival\Verslag Branton.doc ..\..\verslagen energy survival\Verslag Danielle.doc ..\..\verslagen energy survival\verslag Eline.doc ..\..\verslagen energy survival\Verslag gwen.doc ..\..\verslagen energy survival\Verslag Menno.doc ..\..\verslagen energy survival\verslag noël.doc ..\..\verslagen energy survival\verslagje toni.doc