Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
De Drama Driehoek.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Beroepsgeheim op de SEH
Evalueren is een verzamelnaam van:
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Anorexia en Boulimia Nervosa
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Oplossingsgericht coachen
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Addie Stehouwer substituut ombudsman
Integriteit in de praktijk
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
Kernprocessen van de Act methodiek
Hoe houd ik het leuk? Nu en in de toekomst!
Communicatie met ouders
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Samenvatting Havo 5.
Doel en taak van de hulpverlening
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Perspectief van de cliënt
Guus Schrijvers, directeur/bestuurder a.i. ZorgbelangFryslân 29 oktober 2015 TIEN TIPS OM HET KEUKENTAFELGESPREK TE VERBETEREN: WEL OF NIET OVERNEMEN?
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ECHT OF ONECHT Echtheidskenmerken geld 40! Papier Voelbare inkt Watermerk Inkt met kleuromslag Veiligheidsdraad Hologram Ultraviolet licht.
Terugkoppeling Werkatelier GGZ 8 december 2015 Meetinghouse Dordrecht.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Zelfmanagement Longpunt
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Voorlichting Triade Kaart 4 maart 2010 Welkom. Programma Presentatie Harald Schneider over de achtergrond van de Triadekaart Presentatie Harald Schneider.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Verdieping Timemanagement
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Het opstellen van wilsverklaringen
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
LOB zeven stappen naar succes
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Gesprekstechnieken Les 5.
Nee Zeggen!.
Zorgpad Palliatieve zorg
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Workshop Paniek de Baas
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt Hoe om te gaan met hulpverleners? Hulpverleners en familie: een bont genootschap Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt

Mogelijke ideeën bij hulpverleners die de werkrelatie belemmeren Familieleden zijn patiënt (‘superieure dokters attitude’: ik zal uw probleem oplossen) Familieleden zijn oorzaak (‘ouderwetse systeemtherapeut attitude’: u bent het probleem) Familieleden zijn co-therapeut (‘gelijke attitude’: u moet uw werk beter doen) Familieleden zijn lastige bemoeials (‘individuele behandelattitude’: ‘ik heb alleen met mijn patiënt te maken) Familieleden ‘kijken op de vingers’ (‘angstige attitude’: doe ik het soms niet goed?)

Waarom moet familie betrokken worden bij de behandeling? 1. Voor de patiënt 2. Voor de familie zelf

Voor de patiënt Hulpverlener kan belangrijke informatie van familie krijgen Patiënt heeft ondersteuning (beveiliging en steun) van familie nodig; familie heeft ondersteuning en voorlichting nodig om mantelzorg vol te houden.

Vervolg voor de patiënt Familiebetrokkenheid maakt meeste behandelingen effectiever Motivatie om hulp te zoeken ontbreekt vaak bij cliënt: familie hard nodig.

Belang van de familie zelf Omdat een individu met psychiatrische symptomen de leden van het gezin ernstig ontregelt en belast, hebben deze recht op informatie en steun. Ondersteuning door hulpverlening vergroot van veerkracht van familie

Wanneer familie betrekken? Als cliënt wel toestemming geeft: zo spoedig mogelijk familie uitnodigen. Als cliënt geen toestemming geeft en er is geen grote zorg: trek een aantal gesprekken uit om de cliënt te motiveren de familie uit te nodigen. Als cliënt geen toestemming geeft en als er grote zorg bij jezelf bestaat omtrent (gezondheid of functioneren van) de cliënt: nodig de familie uit.

Kortom, twee conclusies: 1. ‘Goed hulpverlenerschap gaat boven privacyrecht’: privacy wordt gerespecteerd wanneer de betreffende persoon de ernst van de situatie onderkent en van zins is een plan te maken dat de zorg kan verminderen.

Conclusie 2 2. Alle bezorgde betrokkenen die aannemelijk kunnen maken dat hun zorg samenhangt met een ernstige psychiatrische stoornis van de betreffende persoon hebben recht op aandacht en ondersteuning

Werkrelatie ‘Ieder probleem is een gezamenlijk probleem’ (van hulpverlener, systeem en cliënt)

Uitgangspunten Familieleden zijn competente ervaringsdeskundigen: ´zij weten en kunnen meer dan de hulpverlener´ (met betrekking tot het leven van de cliënt). Familieleden zijn loyale slachtoffers van het lot: ´zij moeten veel verdragen omwille van de patient´. Familieleden zijn gelijkwaardig maar niet gelijk; professionele deskundigheid en ervaringsdeskundigheid vullen elkaar aan: ´familieleden weten en voelen andere dingen dan de hulpverlener´

Tips voor omgang met hulpverleners bij crisis in het algemeen

Bij crisis: Overleg met de behandelaar, huisarts of acute dienst Noem de verschijnselen die u verontrusten: wat is wanneer waar gebeurd? wat verontrust u op dit moment het meest? Maak duidelijk wat u van de behandelaar verwacht Informeer welke actie volgt: wie doet wat wanneer en hoe? Hoe wordt u op de hoogte gehouden? Als het kontakt niet naar wens verliep: dit achteraf bespreken met de behandelaar levert dat niets op: een klacht indienen en een andere behandelaar vragen Bij acuut gevaar: politie inschakelen. Vervolgens is psychiatrische beoordeling in de cel mogelijk.

In het algemeen maak voor uzelf een overzicht van wat er gebeurd is maak een lijstje van onderwerpen die u wilt bespreken rangschik de onderwerpen, stel prioriteiten maak een afspraak en vertel waarom u dat wilt noem bij het begin van het gesprek de onderwerpen die u zou willen bespreken houdt pen en papier bij de hand en schrijf eventueel tijdens het gesprek belangrijke dingen op wees vasthoudend vraag niet het onmogelijke geef complimenten aan de hulpverlener

Hulpverleners en familie: een bont genootschap ….succes!