Professioneel gedrag Wat is professioneel gedrag?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

situationeel leiderschap
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Door goede gesprekken groeien
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
Communicatief gedrag + / -
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
John Vaupell Justin van der Steen
Hogescholen in Dialoog
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Informeel leren en….. social media
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Docentontwerpteams en self-efficacy
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
‘Geef uw team vleugels’
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
moderniseren van het curriculum.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
C. Molmans SOD-Opleidingen
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het coachende functioneringsgesprek
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Kwaliteit vertaalt zich in CMC, de Certified Management Consultant Orde van organisatiekundigen en -adviseurs.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Beeldcommunicatie in de GGZ
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Transcript van de presentatie:

Professioneel gedrag Wat is professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Inhoud presentatie Professioneel gedrag Wat is professioneel gedrag? Welke gedragingen / vaardigheden? Waarom aandacht voor professioneel gedrag? Hoe te beoordelen? Wanneer in de opleiding?

Professioneel gedrag, wat is dat eigenlijk?? Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Professioneel gedrag, wat is dat eigenlijk??

Wat is professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Dus ik vind het helemaal terecht dat ie er naast staat. En dat ie dan zo kinderachtig moet reageren zegt meer over zijn patatgeneratiementaliteit dan over zijn professioneel gedrag of liefde voor de club. Neem een Butraguenio (ex-topspits van Real Madrid), die werd op een gegeven moment gepasseerd maar zat wel jaren lang op de bank zonder te klagen en als tie inviel dan ging hij voluit, vooral uit clubliefde. Dat is pas professioneel gedrag. De fan……

Standards for professional behaviour Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? De econoom……. Faculty of business University of Victoria Standards for professional behaviour Respect for others Giving constructive feedback Contribute equitable to group work Punctual to meetings and classes Confidentiality and privacy Personal Integrity Personal integrity Avoid conflicts of interest Others can rely on you Adhere to rules and regulations Commitment to quality Professional presentation Aim for highest standards Respect themselves Active learning Active role in meetings Participating in discussions Being prepared Respect for others Commitment to quality Active learning Personal Integrity

Wat is professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Active learning Personal integrity Criticizing colleagues Punctuality Good work habits Understanding client relations Dedication to clients welfare Efficient in providing services Able to communicate Ability to write De jurist…..

Wat is professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? De docent….. Flexibiliteit Nemen van initiatieven Oplossingsgericht Samenwerken Communicatief Collegiale consultatie Kennis van zaken In staat zijn tot coaching Feedback kunnen geven

Wat is professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Samenvatting

Wat is professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Omgaan met werk

Wat is professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Omgaan met anderen

Omgaan met eigen functioneren Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Omgaan met eigen functioneren

Kenmerken professional Universiteit Maastricht Kenmerken professional Kenmerken professional Omgaan met werk is actief, toont leiderschap werkt volgens standaarden doet aan scholing en bijscholing kent eigen grenzen voldoende kennis en vaardigheden

Kenmerken professional Universiteit Maastricht Kenmerken professional Kenmerken professional Omgaan met anderen zet hulpvragers (patiënten, cliënten) op de eerste plaats verantwoordelijk voor collegae spreekt slecht functionerende collegae aan op hun functioneren

Kenmerken professional Universiteit Maastricht Kenmerken professional Kenmerken professional Omgaan met eigen functioneren werkt mee aan “open cultuur” integer staat open voor kritiek staat open voor toetsing

Universiteit Maastricht Welke vaardigheden? Welke vaardigheden?

Vaardigheden behorend bij Universiteit Maastricht Welke vaardigheden? Vaardigheden behorend bij professioneel gedrag Omgaan met werk time management stress management leiderschapsvaardigheden zelfmanagement / eigen grenzen stellen rapporteren

Vaardigheden behorend bij Universiteit Maastricht Welke vaardigheden? Vaardigheden behorend bij professioneel gedrag Omgaan met anderen bejegening houden van presentaties / voorlichting “teamworking” skills leren onderhandelen

Vaardigheden behorend bij Universiteit Maastricht Welke vaardigheden? Vaardigheden behorend bij professioneel gedrag Omgaan met eigen functioneren omgaan met kritiek geven en ontvangen van feedback reflecteren omgaan met onzekerheid

Universiteit Maastricht Waarom relevant?

Duitsers verlangen professioneel gedrag Universiteit Maastricht Waarom relevant? NEE Duitsers verlangen professioneel gedrag Dagblad de Limburger, 09 september 2000

In het algemeen……. Adjunct directeur/ jurist Universiteit Maastricht Waarom relevant? In het algemeen……. Personal management skills Self management Stress management Reflective skills, self reliance skills Showing initiative, leadership skills Presentation skills (verbal and written) Negotiating skills Communication Team working skills ICT and research skills Reliability, flexibility and creativity 1 DECEMBER 2001 Adjunct directeur/ jurist contacten met cliënten goede organisator uitstekende teamplayer punctueel zorgvuldig uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden Business Unit Manager v /m coachen van professionals kennis en ervaring van management initiatiefrijk coachend leiderschap planning en organisatie organisatiesensitiviteit ontwikkeling van medewerkers gezonde dosis humor

Welke onderwijssituaties lenen zich voor het bespreken en beoordelen van professionele vaardigheden?

Universiteit Maastricht Wanneer bespreken? WANNEER?

Universiteit Maastricht Wanneer bespreken? In practica

Universiteit Maastricht Wanneer bespreken? In onderwijsgroepen

Wanneer kan professioneel gedrag beoordeeld worden? Universiteit Maastricht Wanneer bespreken? Wanneer kan professioneel gedrag beoordeeld worden? Vervolgopleidingen functioneren als zaalarts, op polikliniek, houden van voordrachten, visites lopen, diensten

Wanneer kan professioneel gedrag beoordeeld worden? Universiteit Maastricht Wanneer bespreken? Wanneer kan professioneel gedrag beoordeeld worden? Staflid functioneren als hoofdbehandelaar, manager, onderzoeker, onderwijsgever, begeleider, scholingsactiviteiten

Piramide professioneel gedrag Universiteit Maastricht Wanneer bespreken? Piramide professioneel gedrag w a staf onderwijs management patiëntenzorg f w vervolg opleiding a patiënten zorg poli kliniek f diensten w basis opleiding practica verpleeg stages adoptie onderwijsgroep a f

Universiteit Maastricht Wanneer bespreken? “WANNEER” samengevat Gedurende het gehele opleidingstraject en latere beroepsuitoefening behoort er aandacht geschonken te worden aan aspecten van professioneel gedrag

Op welke wijze zou je binnen de verschillende onderwijssituaties professioneel gedrag kunnen bespreken?

Universiteit Maastricht Hoe bespreken? HOE?

Hoe? - Algemeen De docent dient de student meerdere keren te zien Universiteit Maastricht Hoe bespreken? Hoe? - Algemeen De docent dient de student meerdere keren te zien Er dienen verschillende oordelen over dezelfde student te worden uitgesproken Er dient een tussentijds oordeel gegeven te worden Oordelen dienen plaats te vinden aan de hand van een gestructureerde beoordelingsschaal

Hoe? – Specifiek (in een groep) Universiteit Maastricht Hoe bespreken? Hoe? – Specifiek (in een groep) Procedure de eerste bijeenkomst uitleggen doel waarop wordt gelet (criteria) hoe wordt geëvalueerd wanneer wordt geëvalueerd aanvullende suggesties vanuit de groep

Hoe? – Specifiek (in een groep) Universiteit Maastricht Hoe bespreken? Hoe? – Specifiek (in een groep) Beoordelingssituatie zelf docent start met zichzelf, vraagt daarna feedback aan anderen daarna de eerste student, vraagt daarna feedback aan anderen vervolgens de rest van de groepsleden

Wat zijn de randvoorwaarden voor bespreken en beoordelen professioneel gedrag?

Hoe bespreken; voorwaarden Universiteit Maastricht Hoe bespreken; voorwaarden Hoe? – Voorwaarden

Hoe bespreken; voorwaarden Universiteit Maastricht Hoe bespreken; voorwaarden Hoe? - voorwaarden Docent is rolmodel

Reflectie op eigen functioneren Universiteit Maastricht Hoe bespreken; voorwaarden Hoe? - Voorwaarden Reflectie op eigen functioneren is essentieel!!!!!

En feedback is onontbeerlijk!!!!! Universiteit Maastricht Hoe bespreken; voorwaarden Hoe? - Voorwaarden En feedback is onontbeerlijk!!!!!

Willen we dit of hebben we eigenlijk geen keuze?

Hoe bespreken; voorwaarden Universiteit Maastricht Hoe bespreken; voorwaarden “HOE” - Samengevat alleen situaties waarin docent en student elkaar vaker zien per situatie tussentijds oordeel over situaties heen meerdere oordelen veiligheid in de groep is essentieel

Bespreken en beoordelen professioneel gedrag Universiteit Maastricht Ervaringen Bespreken en beoordelen professioneel gedrag ERVARINGEN

middel om elkaar structureel aan te spreken Universiteit Maastricht Ervaringen Ervaringen meest gehoorde commentaren: positief idee prima middel om elkaar structureel aan te spreken ow-groepen functioneren beter

meest gehoorde kritiekpunten negatief tutor afhankelijk Universiteit Maastricht Ervaringen Ervaringen meest gehoorde kritiekpunten negatief tutor afhankelijk tutoren te mild voorlichting beoordelingslijst

Niet besproken, ook belangrijk Universiteit Maastricht Andere aspecten Niet besproken, ook belangrijk Onderwijsaspecten Begeleidingsaspecten Juridische complicaties mbt Consilium en Judicium Abeundi

bedankt voor de aandacht! Universiteit Maastricht Einde verhaal bedankt voor de aandacht!                                                                                                                           

Reserve sheets

Standards for professional behaviour Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Respect for others Commitment to quality Active learning Personal integrity Faculty of business University of Victoria Standards for professional behaviour Respect for others Giving constructive feedback Contribute equitable to group work Punctual to meetings and classes Confidentiality and privacy

Standards for professional behaviour Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Respect for others Commitment to quality Active learning Personal integrity Faculty of business University of Victoria Standards for professional behaviour Commitment to quality Professional presentation Aim for highest standards Respect themselves

Standards for professional behaviour Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Respect for others Commitment to quality Active learning Personal integrity Faculty of business University of Victoria Standards for professional behaviour Active learning Active role in meetings Participating in discussions Being prepared

Standards for professional behaviour Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Respect for others Commitment to quality Active learning Personal integrity Faculty of business University of Victoria Standards for professional behaviour Personal integrity Avoid conflicts of interest Others can rely on you Adhere to rules and regulations

Wat is professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? De docent….. De student…..

Wat is professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Wat is professioneel gedrag? Active learning Conference skills Negotiating skills Fact management Personal integrity Criticizing colleagues Punctuality Time management Good work habits Understanding client relations Dedication to clients welfare Efficient in providing services Deadlines must be met Communication skills Reporting skills De jurist…..

Waarom aandacht voor professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Waarom relevant? Waarom aandacht voor professioneel gedrag? We streven naar: Optimaliseren van zorg voor de patiënt door (naast vakinhoudelijke eisen) aandacht te schenken aan gedragsmatige aspecten tav het omgaan met werk omgaan met anderen eigen functioneren

Waarom aandacht voor professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Waarom relevant? Waarom aandacht voor professioneel gedrag? We denken dit te bereiken door: door op alle momenten in het opleidingstraject en in het latere beroepsleven aandacht te besteden aan en feedback te geven over de vaardigheden die ten grondslag liggen aan het professionele gedrag

Waarom aandacht voor professioneel gedrag? Universiteit Maastricht Waarom relevant? Waarom aandacht voor professioneel gedrag? Er gaat nog veel mis: veel klachten van patiënt over: slechte informatie / communicatie overschrijden professionele grenzen slecht management toenemend probleem van hulpverleners: agressie

“WAAROM” samengevat Sterk Zwak Waarom relevant? Universiteit Maastricht Waarom relevant? “WAAROM” samengevat  Sterk Zwak