EASA WHAT’S NEW? 08/04/2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Artroscopie Blessure verslag kijkoperatie Naam: Ben Bitter Klas : 2F
Advertisements

1 Philippe van Wersch, Eindhoven, 31 mei 2013 Maak het onderscheid.
Johannes 11:1-44 Lazarus, de broer van Maria en Marta
Stichting FVP De route naar 1 januari 2014
EASA PART FCL.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Medicatie en geschiktheid
Einde Definitieve bijdrage 2011 op inkomen 2008 Definitieve bijdrage 2012 op inkomen 2009 Definitieve bijdrage 2013.
2013 behandelrichtlijn Loopvaardigheid van kinderen en adolescenten met Spina Bifida Dr. Barbara Ivanyi kinderrevalidatiearts Academisch Medisch Centrum.
Epilepsie en rijgeschiktheid
Uitstellen of vervroegen van pensioen. Kan dat zomaar?
OFTALMOLOGIE NA DE EASA IMPLEMENTATIE
Naam Regio of Club Evt locatie Evt datum
Oftalmologie voor AME volgens KB van 22/07/2009
Presentatie voor de Vlaamse Club Pattaya Op 1 februari 2012.
Sociaal Recht Deel 5.
Reizen met het OV naar HET Instrument. OV als toegevoegde waarde De RAI is met het openbaar vervoer uitstekend bereikbaar en tracht daarom zoveel mogelijk.
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
Thema Personen werkzaam in de kinderopvang Versie 22 november 2013.
Risico’s en gevaren van techniek
Spelregelwijzigingen Instructies Spelregelwijzigingen: Gebruik gele vlag bij de jurytafel Een speler die tijdens de serie wordt uitgesloten,
Medische Technologie “Veiligheid” is het antwoord op de vraag: ‘waarom Medische Technologie’ Han van Reekum.
From RF to ATO From RF to ATO 21/11/ Wat is een ATO en waarom een ATO 2. De ATO en de aeroclub LV 3. Wie is wie in de ATO inhoud briefing.
Vallen? Voor mij geen struikelblok!
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
Acuut vs. Chronisch Terugbetalingsmogelijkheden
HET VERHAAL VAN DE ADELAAR
RPL-PPL Touring Motor Gliders
Behandeling van doorbraakpijn
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Het FANC is ISO 9001:2000 gecertifieerd – l’AFCN est certifiée ISO 9001:2000 Overgangsbepalingen Martine Liebens Expert Invoer & Vervoer.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)
Algemeen Ziekenhuis K O R T R I J K.
Diabetespas & diabetesconventie
Open Universiteit Nederland WFDWFD Anka Ernes Rechtswetenschappen Rechtswetenschappen.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Symposium Palliatief Netwerk
Commissie Technische Zaken Stand van Zaken Part M.
EASA MDM.0321 Ontwikkelen van “ Betere regelgeving” General Aviation Update over Sport and Recreational Aviation 8 November 2008.
Nieuwe auditcriteria Audit van à terme kinderen die aan het begin van de baring nog in leven zijn, maar tijdens de baring of in de eerste vier.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Technicus U.L.M. vliegtuigen. Een ULM is in zijn oervorm ontstaan toen pioniers enkele tientallen jaren geleden op het idee kwamen om een zeilvliegtuig.
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Voorschrift op stofnaam en substitutie
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Hfdst 20 vrijheidsbenemende maatregelen
Marisa Huizinga AVG & Geneesheer-Directeur Amarant Groep
De (T)OR en de bestuurder
Kennisbank Veilig werken
Hfdst 18 Staandehouden Blz
RISPERDAL ® CONSTA TM voor de onderhoudsbehandeling bij schizofrenie.
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
Uitvoeren gewasbescherming
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
The making of NEN 1010: september 2015
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
vzw Federatie van Vlaamse Historische Schuttersgilden
Tips and tricks: Vliegtuigmodus
Vliegen met een drone in België
Inleiding tot geneesmiddelenbewaking (farmacovigilantie) Het volgen in de tijd (monitoren) van de veiligheid van geneesmiddelen.
Plannen voor 'Post-Authorisation Efficacy Studies' (PAES's)
Rijopleiding in een nieuw kleedje
Paedramatisch ingegrepen.
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Maar wij kunnen het niet alleen!
Transcript van de presentatie:

EASA WHAT’S NEW? 08/04/2013

21/12/2012 : EINDE VAN DE WERELD…. !!!! 07/04/2013 : EINDE JAR 08/04/2013 : BEGIN EASA

Wat is nieuw? Er zijn enkele nieuwe ”soorten” brevetten die voordelen zal kunnen bieden, zoals de LAPL (Light Aircraft Pilot License) en de zweefenballonbrevetten die voldoen aan ICAO en daarom ook internationaal geldig zijn (SPL en BPL: Sailplane en Balloon pilot license)

LAPL Houders van een LAPL zijn bevoegd om op te treden als PIC op éénmotorige toestellen met een maximale startmassa van 2000 kg of lichter, en het vervoeren van maximaal 3 passagiers, zodat er nooit meer dan 4 personen aan boord van het luchtvaartuig zijn.

Geneeskundige attesten: De geneeskundige attesten voor bestuurders van vrije ballons en zweefvliegtuigen blijven geldig tot hun eerste vervaldatum of ten laatste tot 8 april 2017.

EASA Part-MED - Klasse 1: ATPL and CPL - Klasse 2: PPL(A), PPL(H), SPL en BPL - LAPL: LAPL

MED.A.020: Vermindering van medische geschiktheid:

Aanvragers van een medisch certificaat moeten vrij zijn van elke: 1) afwijking, aangeboren of verworven; 2) actieve, latente, acute of chronische ziekte of invaliditeit; 3) verwonding, letsel of restverschijnselen van een operatie; 4) bijwerking of effect van al dan niet voorgeschreven therapeutische, diagnostische of preventieve medicatie; die een mate van functioneel onvermogen zou inhouden die de veilige uitoefening van de bevoegdheden verbonden aan het toepasselijke bewijs van bevoegdheid waarschijnlijk verstoort of waardoor de aanvrager de kans loopt plotseling niet meer in staat te zijn om de bevoegdheden verbonden aan het bewijs van bevoegdheid op veilige wijze uit te oefenen.

Wanneer mag je niet vliegen? Houders van bewijzen van bevoegdheid mogen op geen enkel moment de rechten verbonden aan hun bewijs van bevoegdheid en bijbehorende bevoegdverklaringen of certificaten uitoefenen wanneer zij: 1) zich bewust zijn van een vermindering van hun medische geschiktheid die ertoe zou kunnen leiden dat ze niet langer in staat zijn om deze rechten veilig uit te oefenen; 2) voorgeschreven of niet voorgeschreven medicatie nemen of gebruiken die een veilige uitoefening van de aan het bewijs van bevoegdheid verbonden bevoegdheden kan beïnvloeden; 3) een medische, operatieve of andere behandeling ondergaan die de vluchtveiligheid kan beïnvloeden.

Wanneer moet je AME zien? b) Daarnaast dienen houders van een bewijs van bevoegdheid direct luchtvaartgeneeskundig advies in te winnen wanneer zij: 1) een operatie of invasieve ingreep hebben ondergaan; 2) met het regelmatig gebruik van medicatie zijn begonnen; 3) significant persoonlijk letsel hebben opgelopen dat ertoe heeft geleid dat ze niet meer als lid van de vliegtuigbemanning kunnen functioneren; 4) aan een ernstige ziekte hebben geleden die ertoe heeft geleid dat ze niet meer als lid van de vliegtuigbemanning kunnen functioneren; 5) zwanger zijn; 6) in een ziekenhuis of medische kliniek zijn opgenomen; 7) voor het eerst corrigerende lenzen nodig hebben.

In deze gevallen: 1) moeten houders van medische certificaten klasse 1 en klasse 2 het advies inwinnen van een luchtvaart-geneeskundig centrum of bevoegd keuringsarts. Het luchtvaartgeneeskundig centrum of de bevoegde keuringsarts moet de medische geschiktheid van de houders van bewijs van bevoegdheid beoordelen en beslissen of ze geschikt zijn om de uitoefening van hun bevoegdheden te hervatten.

In deze gevallen: 2) moeten houders van medische certificaten voor LAPL het advies inwinnen van een luchtvaart geneeskundig centrum of bevoegde keuringsarts die het medisch certificaat heeft ondertekend. Het luchtvaartgeneeskundig centrum of de bevoegde keuringsarts moet de medische geschiktheid van de houders van het bewijs van bevoegdheid beoordelen en beslissen of ze geschikt zijn om de uitoefening van hun bevoegdheden te kunnen hervatten.

Eisen voor medische certificaten: a) Een leerling piloot mag niet solo vliegen tenzij hij over een medisch certificaat beschikt dat voor het betreffende bewijs van bevoegdheid vereist is. b) Aanvragers en houders van een bewijs van bevoegdheid voor het besturen van lichte vliegtuigen (LAPL) dienen ten minste over een medisch certificaat voor LAPL te beschikken. c) Aanvragers en houders van een bewijs van bevoegdheid als privévlieger (PPL), een bewijs van bevoegdheid als zweefvlieger (SPL) of als bestuurder van luchtballons (BPL) dienen ten minste over een medisch certificaat klasse 2 te beschikken.

Eisen voor medische certificaten: d) Aanvragers en houders van een SPL of een BPL die zich bezighouden met commerciële zweef- of ballonvluchten moeten minstens over een medisch certificaat klasse 2 beschikken. e) Indien aan een PPL of LAPL een nachtklassering wordt toegevoegd, mag de houder van het bewijs van bevoegdheid niet kleurenblind zijn. f) Aanvragers en houders van een bewijs van bevoegdheid als beroepsvlieger (CPL), moeten over een medisch certificaat klasse 1 beschikken.

Eisen voor medische certificaten: g) Indien aan een PPL een bevoegdverklaring instrumentvliegen wordt toegevoegd, moet de houder van het bewijs van bevoegdheid audiometrisch onderzoek met zuivere tonen ondergaan in overeenstemming met de periodiciteit en de norm die voorgeschreven is voor houders van medische certificaten klasse 1. h) Een houder van een bewijs van bevoegdheid mag op geen enkel moment over meer dan één medisch certificaat beschikken dat in overeenstemming met dit deel is verstrekt.

Wat is er verandert met EASA? Medical klasse 2 Medical is 5 jaar geldig tot leeftijd van 40 jaar, voor EASA was dit tot 30 jaar. Na de leeftijd van 50 jaar moet een ECG gebeuren om de 2 jaar, voor EASA was dat om het jaar. Nieuwe categorie LAPL

Geldigheid klasse 2 60 maanden tot de houder van bewijs van bevoegdheid de leeftijd van 40 bereikt. Een medisch certificaat dat wordt verstrekt vóór het bereiken van de leeftijd van 40 is niet meer geldig wanneer de houder van bewijs van bevoegdheid de leeftijd van 42 bereikt. 24 maanden in de leeftijdscategorie van 40-50 jaar. Een medisch certificaat dat wordt verstrekt vóór het bereiken van de leeftijd van 50 is niet meer geldig wanneer de houder van het bewijs van bevoegdheid de leeftijd van 51 bereikt. 12 maanden voor de houder van het bewijs van bevoegdheid ouder dan 50 jaar.

Geldigheid LAPL 60 maanden tot de houder van het bewijs van bevoegdheid de leeftijd van 40 bereikt. Een medisch certificaat dat wordt verstrekt vóór het bereiken van de leeftijd van 40 is niet meer geldig wanneer de houder van het bewijs van bevoegdheid de leeftijd van 42 bereikt. 24 maanden voor de houder van het bewijs van bevoegdheid vanaf 40 jaar.

Geldigheid klasse 4 -Nationaal 60 maanden tot de houder van het bewijs van bevoegdheid de leeftijd van 40 bereikt. Een medisch certificaat dat wordt verstrekt vóór het bereiken van de leeftijd van 40 is niet meer geldig wanneer de houder van het bewijs van bevoegdheid de leeftijd van 42 bereikt. 24 maanden voor de houder van het bewijs van bevoegdheid vanaf 40 jaar.

Onderzoeken klasse 2 ECG bij initial vanaf 40 jaar. vanaf 50 jaar om de 2 jaar. Oogonderzoek bij inital. Urineonderzoek bij elk onderzoek. Klinisch onderzoek bij elk onderzoek. Andere onderzoeken indien aangewezen.

Onderzoeken LAPL Urineonderzoek bij elk onderzoek. Klinisch onderzoek bij elk onderzoek. Andere onderzoeken indien aangewezen.

Onderzoeken klasse 4 ECG bij initial. Daarna bij elk onderzoek. Urineonderzoek bij elk onderzoek. Klinisch onderzoek bij elk onderzoek. Andere onderzoeken indien aangewezen