Nivonzaterdag 24 februari 2007 ‘Promotie’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 TV media voor de kerken: een meerwaarde? Gouke v.d. Meulen  Wat is nu (technisch) mogelijk Wim van Dijk  Praktijk voorbeelden in de regio  Praktijk.
Advertisements

Inhoud Methodologie Theorie Onderzoeksresultaten Verbanden
Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
verenigings- communicatie
Welkom bij Best Buddies Nederland
Hoe ontstond dit initiatief ?
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
C3 en het Jaar van de Chemie! Over C3, het Jaar van de Chemie … & social media!
Introductiebijeenkomst
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Afdelingen en regio’s Zaterdag 4 mei 2013.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Ledenwerfacties Zaterdag 4 mei 2013.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Mirjam Velting coördinator ledencontact (projectleider B-actief)
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Citymarketing Hilversum 2006
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Zorgdragen voor anderen: wat komt er in de praktijk van terecht? Femmianne Bredewold 3 oktober 2014.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Visie & Strategie.
Social media presentatie
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Zilveren Kruis Presentatieslides 100% tekst mét subtitel Resultaten tevredenheidsonderzoek LTV Leusden 2015 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Gemaakt door: Zoë van Aken MCE2D.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Nivonzaterdag 24 februari 2007 ‘Promotie’

Opening Jolanda Denekamp Hielke Ploeg

Goede promotie is meer dan het schrijven van een stukje

Nivon Minicursus marketing

Nivon en marketing........?

Vraag en Aanbod

Externe analyse marktanalyse concurrentie-analyse

Interne analyse Eigen product Eigen promotie

Eigen product

Eigen product Beschrijf als een deelnemer/concurrent: Wat is je aanbod Wat is uniek Waarom is het voor jou interessant Wie, wat, waar, wanneer en waarom.

Uniek: Voor en door

Uniek: Samen

Uniek: Natuurvriendelijk

Uniek: Oog voor omgeving

Uniek: Ervaringen opdoen

Promotie www.nivon.nl nivon.nivon-arnhem.nl

Promotie Wie nodig je uit (doelgroep)? Wat is voor hem/haar aantrekkelijk? Hoe bereik je hem? Hoe wil hij jou bereiken? (respons) Wat is je boodschap / uitnodiging?

Doelgroepen

Doelgroepen Wie? Waar? Interesses/motivatie? Mediagebruik?

Doelgroep: bestaande “klanten” Evaluaties Informatie begeleider Terugkeer op activiteit Klachten

Houd je klant tevreden Nodig je gast/deelnemer uit om: Zijn mening te geven Verbetersuggesties aan te dragen Complimentjes te geven Actief te worden Vervolgcontact aan te vragen

Houd je klant tevreden Een tevreden klant komt terug De beste promotie gaat via-via Negatieve geluiden moet je waarderen

SWOT-analyse Kijk naar interne Sterkten / Zwakten Kijk naar externe Kansen / Bedreigingen Combineer en concludeer

Voorbeeld SWOT Sterkte1: Voor en door, actieve betrokkenheid deelnemers Sterkte2: Site veel bezocht Zwakte: Geen tijd voor persberichten e.d. Kans: Senioren zoeken nieuwe sociale netwerken voor o.a. reizen. Kans: Nordic Walking Bedreiging: Senioren maken beperkt gebruik van internet.

Voorbeeld SWOT Negatief (2,4): goede site werkt niet om nieuwe senioren te werven Positief (1,3): Deelnemers zijn betrokken, Senioren zoeken naar nieuwe sociale netwerken. Mogelijkheden voor introducee-programma voor werving.

Projecten Voorbeeld: Maatjesreis voor 50 plussers met Nordic Walking als activiteit. Met aandacht voor cultuur en duurzaamheid.

Promotie noodzakelijk Zonder deelnemers geen activiteit

Het Nivon heeft een boodschap

Vroeger

Nu

Het Nivon verkoopt zichzelf... ...zonder zichzelf te verkopen

Een voorbeeld:

Natuurvrienden Nederland Een vrijplaats op het gebied van cultuur, natuur en sociale omgang Een plek voor iedereen die op zoek is naar meer èn minder en dit samen aan durft te gaan. MeeMaken!

Doelgroep en profilering Wat beleeft het lid?!

Van visie naar…accommodatie Corvee Ontmoetingsruimtes Zelfverzorging/keukengebruik Slaapkamers, geen verblijfskamers Contact binnen – buiten Duurzaamheid Vrijwilligersorganisatie

Niet… Sorry, maar we hebben geen restaurant

Wij bieden keukens waar je samen kunt koken Maar… Wij bieden keukens waar je samen kunt koken

De slaapkamers zijn helaas nogal klein en sober Niet… De slaapkamers zijn helaas nogal klein en sober

Maar… We kiezen voor slaapkamers en niet voor hotelkamers, omdat ontmoeting belangrijk is

Bij ons moet je corvee doen Niet… Bij ons moet je corvee doen

Bij ons krijg je de gelegenheid om samen verantwoordelijk te zijn Maar… Bij ons krijg je de gelegenheid om samen verantwoordelijk te zijn

Verkopen van de meerwaarde We doen het niet voor niets Geen schaamte, maar trots Ons product is specifiek en sluit aan bij specifieke behoeftes

www.nivonactiviteitenzijnhartstikkesexy.nl

Het Nivon is een feest! …samen verantwoordelijk zijn is een feest …duurzaam vakantie vieren is een feest …zelfvoorzienend zijn is een feest …

Natuurvrienden Nederland Een vrijplaats op het gebied van cultuur, natuur en sociale omgang Een plek voor iedereen die op zoek is naar meer èn minder en dit samen aan durft te gaan. MeeMaken!

Promotie tekst Nivon Nivon Natuurvrienden Het Nivon is een vereniging van 35.000 leden, aangesloten bij de internationale organisatie van Natuurvrienden. Haar missie is om vrijplaatsen te bieden op het sociaal, cultureel en natuurgebied in onze prestatiegerichte samenleving. Wij organiseren deze voor en met onze leden, waar en wanneer zij daar behoefte aan hebben. Het Nivon wil op deze manier mogelijkheden bieden voor mensen om samen verder te raken dan in je eentje. We willen mensen de kans geven om zich weer bewust te worden van zichzelf en hun omgeving. Ook willen we mensen verder op weg helpen, de natuur in of op hun levenspad. Het Nivon biedt allerlei activiteiten, plekken en producten die dit mede mogelijk maken: onze vrijplaatsen. Dit zijn natuurlijk onze natuurvriendenhuizen, -kampeerterreinen en -wandelroutes zoals het Pieterpad Ook kunnen dit reizen zijn waarin we samen op avontuur gaan en thema-activiteiten zoals jongerensurvivaltochten of eenouderweekenden. Goede nieuwe ideeën blijven welkom: we zijn er tenslotte voor en door onze leden. Als ze maar bijdragen in ontmoeten, ontspannen, ontdekken, ontplooien en ondernemen met oog voor de omgeving. Jongeren, ouderen, alleenstaande, gezinnen, allochtonen, Nederlanders, natuurvrienden, mensenvrienden en meer: het Nivon is er voor iedereen die op zoek is naar meer én minder en dat samen aan durft te gaan.

Wie wil je bereiken?

Nivon ledenonderzoek Eind 2006 gestart met een ledenonderzoek Uitbesteed aan communicatiebureau Doel: indruk krijgen wat er onder de leden leeft Kwalitatief door middel van telefoongesprekken en panelgesprek Tussenstand: 20 van de 68) Kwantitatief door vragenlijst op internet Tussenstand: 195

Nivon ledenonderzoek tussenstand Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? De vereniging van de Natuurvriendenhuizen: Eenvoud Natuur en Natuurvriendenhuizen Saamhorigheid

Nivon ledenonderzoek tussenstand Doelstelling Nivon volgens respondenten: Faciliteren eenvoudig overnachten in de natuur Ontmoeting met anderen mogelijk maken Het bij elkaar brengen van rangen en standen

Nivon ledenonderzoek tussenstand Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? Het Nivon is een ouderwetse club (positief!): Zelfredzaamheid Tijdloos gezellig Sobere natuurbeleving Te ouderwets? Corvee als voorbeeld: “Wij vinden het leuk om gezamenlijk iets te doen, maar buitenstaanders is het moeilijk uit te leggen”

Nivon ledenonderzoek tussenstand Termen die passen bij het Nivon: Natuur beleven 97% Ontmoeten 89% Actief 84% Solidariteit 83% Ontspannen 83% Verantwoordelijkheid 83% Duurzaam 76% Vrijheid 64% Ontdekken 63% Ontwikkelen 53% Ondernemen 49% Professioneel 26%

Nivon ledenonderzoek tussenstand Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? Reizen: wel bekend, maar niet geïnteresseerd “Pieterpad beheerd door Nivon vrijwilligers??” Regionale activiteiten: zijn bekend, maar “klein vast clubje”

Nivon ledenonderzoek tussenstand bekend met/gebruikt krt mid lang Acco NL 97% / 80% 84% 98% 99% Nivon Reizen92% / 34% 90% 92% 97% Campings NL 91% / 37% 79% 87% 94% Wandeltochten 90% / 69% 89% 94% Acco EU 81% / 47% 65% 84% 84% Eenouderact. 79% / 4% 47% 73% 88% Pieterpadgids 78% / 43% 37% 65% 89% Excursies x / 39% NME x / 36% Taal & Crea x / 21% Bergsport x / 3%

Nivon ledenonderzoek tussenstand Positief Negatief Oubollig Te oubollig Sociaal Vergrijzing Natuur Knorrige huiswachten Ontmoeting Te weinig gezinskamers Sociale klassen door elkaar Goedkoop Te veel poetsen Sober Te sober Veilig speelgoed Vakantie Onthaasten

Nivon ledenonderzoek tussenstand Reden lidmaatschap hfdr. ook Steun ideëel 26% 40% Huizen NL 20% 40% Huizen EU 13% 38% lang Reizen 10% 22% kort Wandelen 10% 15% kort Afdelingen 8% 20% ivm vrijwilligerswerk 10% 12% lang

Een gesprek levert heel veel op

Publiciteit: onmisbare schakel Zonder publiciteit, geen bezoekers/deelnemers

Promotieplan Is onderdeel van je jaarplan Werkafspraken: wie doet wat Aanspreekpunt Tijdsplanning Budget

Promojaarplan Wat Wie Wanneer Opmerkin-gen Lijst e-mailadres-sen media maken Annet 3 mei Regionale media Onderwerpen lijst persbe-richten maken Karel 6 mei

Ideeën voor persberichten Interview met huiswacht/gastvrouw Interview met docent nieuwe cursus Interview met ‘lezinggever’ Interview markeerder wandelpad Aankondigingen/start nieuw cursusseizoen Wandeling van de maand Jubilaris

In concreto Medio juli Nieuw cursus/programmaboek-je opsturen Augustus Greep uit het cursusaanbod September Cursussen promoten waarop nog plaats is Oktober Aankondiging Assisi-lezing met quote/foto lezinggever November Aankondiging wandelcafé

Lunch

Zonder deelnemers geen activiteit

Promotie Interne media Externe media (gratis publiciteit) Externe media (betaald)

Interne media Website Nivon/afdelingen Toorts Zomer/winterreizenbrochure Natuurvriendenhuizen/kampeerterreinen Afdelingsbladen (Dia)lezingen/presentaties bij Nivonafdelingen, wandelcafés, op beurzen Nivon-afdelingsgebouw (als Rotterdam, Utrecht, Amsterdam Via-via reclame

Externe media Dagbladen Huis-aan-huiskranten Tijdschriften Berichten achterlaten op websites Radio Tv Forum op website Scholen Clubhuizen

Betaalde media Advertentie Advertorial

Uitingen Persberichten Nieuwsberichten (aankondigingen van lezingen) Folders Posters Interviews Brochures Internet

Nieuws kun je maken Zoek aanknopingspunten Inhoud Wanneer en hoe verstuur je je persbericht? Foto

Aan de slag

Contact met de media

Wat werkt wervend? Erik Roest, redacteur van dagblad de Barneveldse Krant

Promotiematerialen