Nivonzaterdag 24 februari 2007 ‘Promotie’
Opening Jolanda Denekamp Hielke Ploeg
Goede promotie is meer dan het schrijven van een stukje
Nivon Minicursus marketing
Nivon en marketing........?
Vraag en Aanbod
Externe analyse marktanalyse concurrentie-analyse
Interne analyse Eigen product Eigen promotie
Eigen product
Eigen product Beschrijf als een deelnemer/concurrent: Wat is je aanbod Wat is uniek Waarom is het voor jou interessant Wie, wat, waar, wanneer en waarom.
Uniek: Voor en door
Uniek: Samen
Uniek: Natuurvriendelijk
Uniek: Oog voor omgeving
Uniek: Ervaringen opdoen
Promotie www.nivon.nl nivon.nivon-arnhem.nl
Promotie Wie nodig je uit (doelgroep)? Wat is voor hem/haar aantrekkelijk? Hoe bereik je hem? Hoe wil hij jou bereiken? (respons) Wat is je boodschap / uitnodiging?
Doelgroepen
Doelgroepen Wie? Waar? Interesses/motivatie? Mediagebruik?
Doelgroep: bestaande “klanten” Evaluaties Informatie begeleider Terugkeer op activiteit Klachten
Houd je klant tevreden Nodig je gast/deelnemer uit om: Zijn mening te geven Verbetersuggesties aan te dragen Complimentjes te geven Actief te worden Vervolgcontact aan te vragen
Houd je klant tevreden Een tevreden klant komt terug De beste promotie gaat via-via Negatieve geluiden moet je waarderen
SWOT-analyse Kijk naar interne Sterkten / Zwakten Kijk naar externe Kansen / Bedreigingen Combineer en concludeer
Voorbeeld SWOT Sterkte1: Voor en door, actieve betrokkenheid deelnemers Sterkte2: Site veel bezocht Zwakte: Geen tijd voor persberichten e.d. Kans: Senioren zoeken nieuwe sociale netwerken voor o.a. reizen. Kans: Nordic Walking Bedreiging: Senioren maken beperkt gebruik van internet.
Voorbeeld SWOT Negatief (2,4): goede site werkt niet om nieuwe senioren te werven Positief (1,3): Deelnemers zijn betrokken, Senioren zoeken naar nieuwe sociale netwerken. Mogelijkheden voor introducee-programma voor werving.
Projecten Voorbeeld: Maatjesreis voor 50 plussers met Nordic Walking als activiteit. Met aandacht voor cultuur en duurzaamheid.
Promotie noodzakelijk Zonder deelnemers geen activiteit
Het Nivon heeft een boodschap
Vroeger
Nu
Het Nivon verkoopt zichzelf... ...zonder zichzelf te verkopen
Een voorbeeld:
Natuurvrienden Nederland Een vrijplaats op het gebied van cultuur, natuur en sociale omgang Een plek voor iedereen die op zoek is naar meer èn minder en dit samen aan durft te gaan. MeeMaken!
Doelgroep en profilering Wat beleeft het lid?!
Van visie naar…accommodatie Corvee Ontmoetingsruimtes Zelfverzorging/keukengebruik Slaapkamers, geen verblijfskamers Contact binnen – buiten Duurzaamheid Vrijwilligersorganisatie
Niet… Sorry, maar we hebben geen restaurant
Wij bieden keukens waar je samen kunt koken Maar… Wij bieden keukens waar je samen kunt koken
De slaapkamers zijn helaas nogal klein en sober Niet… De slaapkamers zijn helaas nogal klein en sober
Maar… We kiezen voor slaapkamers en niet voor hotelkamers, omdat ontmoeting belangrijk is
Bij ons moet je corvee doen Niet… Bij ons moet je corvee doen
Bij ons krijg je de gelegenheid om samen verantwoordelijk te zijn Maar… Bij ons krijg je de gelegenheid om samen verantwoordelijk te zijn
Verkopen van de meerwaarde We doen het niet voor niets Geen schaamte, maar trots Ons product is specifiek en sluit aan bij specifieke behoeftes
www.nivonactiviteitenzijnhartstikkesexy.nl
Het Nivon is een feest! …samen verantwoordelijk zijn is een feest …duurzaam vakantie vieren is een feest …zelfvoorzienend zijn is een feest …
Natuurvrienden Nederland Een vrijplaats op het gebied van cultuur, natuur en sociale omgang Een plek voor iedereen die op zoek is naar meer èn minder en dit samen aan durft te gaan. MeeMaken!
Promotie tekst Nivon Nivon Natuurvrienden Het Nivon is een vereniging van 35.000 leden, aangesloten bij de internationale organisatie van Natuurvrienden. Haar missie is om vrijplaatsen te bieden op het sociaal, cultureel en natuurgebied in onze prestatiegerichte samenleving. Wij organiseren deze voor en met onze leden, waar en wanneer zij daar behoefte aan hebben. Het Nivon wil op deze manier mogelijkheden bieden voor mensen om samen verder te raken dan in je eentje. We willen mensen de kans geven om zich weer bewust te worden van zichzelf en hun omgeving. Ook willen we mensen verder op weg helpen, de natuur in of op hun levenspad. Het Nivon biedt allerlei activiteiten, plekken en producten die dit mede mogelijk maken: onze vrijplaatsen. Dit zijn natuurlijk onze natuurvriendenhuizen, -kampeerterreinen en -wandelroutes zoals het Pieterpad Ook kunnen dit reizen zijn waarin we samen op avontuur gaan en thema-activiteiten zoals jongerensurvivaltochten of eenouderweekenden. Goede nieuwe ideeën blijven welkom: we zijn er tenslotte voor en door onze leden. Als ze maar bijdragen in ontmoeten, ontspannen, ontdekken, ontplooien en ondernemen met oog voor de omgeving. Jongeren, ouderen, alleenstaande, gezinnen, allochtonen, Nederlanders, natuurvrienden, mensenvrienden en meer: het Nivon is er voor iedereen die op zoek is naar meer én minder en dat samen aan durft te gaan.
Wie wil je bereiken?
Nivon ledenonderzoek Eind 2006 gestart met een ledenonderzoek Uitbesteed aan communicatiebureau Doel: indruk krijgen wat er onder de leden leeft Kwalitatief door middel van telefoongesprekken en panelgesprek Tussenstand: 20 van de 68) Kwantitatief door vragenlijst op internet Tussenstand: 195
Nivon ledenonderzoek tussenstand Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? De vereniging van de Natuurvriendenhuizen: Eenvoud Natuur en Natuurvriendenhuizen Saamhorigheid
Nivon ledenonderzoek tussenstand Doelstelling Nivon volgens respondenten: Faciliteren eenvoudig overnachten in de natuur Ontmoeting met anderen mogelijk maken Het bij elkaar brengen van rangen en standen
Nivon ledenonderzoek tussenstand Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? Het Nivon is een ouderwetse club (positief!): Zelfredzaamheid Tijdloos gezellig Sobere natuurbeleving Te ouderwets? Corvee als voorbeeld: “Wij vinden het leuk om gezamenlijk iets te doen, maar buitenstaanders is het moeilijk uit te leggen”
Nivon ledenonderzoek tussenstand Termen die passen bij het Nivon: Natuur beleven 97% Ontmoeten 89% Actief 84% Solidariteit 83% Ontspannen 83% Verantwoordelijkheid 83% Duurzaam 76% Vrijheid 64% Ontdekken 63% Ontwikkelen 53% Ondernemen 49% Professioneel 26%
Nivon ledenonderzoek tussenstand Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? Reizen: wel bekend, maar niet geïnteresseerd “Pieterpad beheerd door Nivon vrijwilligers??” Regionale activiteiten: zijn bekend, maar “klein vast clubje”
Nivon ledenonderzoek tussenstand bekend met/gebruikt krt mid lang Acco NL 97% / 80% 84% 98% 99% Nivon Reizen92% / 34% 90% 92% 97% Campings NL 91% / 37% 79% 87% 94% Wandeltochten 90% / 69% 89% 94% Acco EU 81% / 47% 65% 84% 84% Eenouderact. 79% / 4% 47% 73% 88% Pieterpadgids 78% / 43% 37% 65% 89% Excursies x / 39% NME x / 36% Taal & Crea x / 21% Bergsport x / 3%
Nivon ledenonderzoek tussenstand Positief Negatief Oubollig Te oubollig Sociaal Vergrijzing Natuur Knorrige huiswachten Ontmoeting Te weinig gezinskamers Sociale klassen door elkaar Goedkoop Te veel poetsen Sober Te sober Veilig speelgoed Vakantie Onthaasten
Nivon ledenonderzoek tussenstand Reden lidmaatschap hfdr. ook Steun ideëel 26% 40% Huizen NL 20% 40% Huizen EU 13% 38% lang Reizen 10% 22% kort Wandelen 10% 15% kort Afdelingen 8% 20% ivm vrijwilligerswerk 10% 12% lang
Een gesprek levert heel veel op
Publiciteit: onmisbare schakel Zonder publiciteit, geen bezoekers/deelnemers
Promotieplan Is onderdeel van je jaarplan Werkafspraken: wie doet wat Aanspreekpunt Tijdsplanning Budget
Promojaarplan Wat Wie Wanneer Opmerkin-gen Lijst e-mailadres-sen media maken Annet 3 mei Regionale media Onderwerpen lijst persbe-richten maken Karel 6 mei
Ideeën voor persberichten Interview met huiswacht/gastvrouw Interview met docent nieuwe cursus Interview met ‘lezinggever’ Interview markeerder wandelpad Aankondigingen/start nieuw cursusseizoen Wandeling van de maand Jubilaris
In concreto Medio juli Nieuw cursus/programmaboek-je opsturen Augustus Greep uit het cursusaanbod September Cursussen promoten waarop nog plaats is Oktober Aankondiging Assisi-lezing met quote/foto lezinggever November Aankondiging wandelcafé
Lunch
Zonder deelnemers geen activiteit
Promotie Interne media Externe media (gratis publiciteit) Externe media (betaald)
Interne media Website Nivon/afdelingen Toorts Zomer/winterreizenbrochure Natuurvriendenhuizen/kampeerterreinen Afdelingsbladen (Dia)lezingen/presentaties bij Nivonafdelingen, wandelcafés, op beurzen Nivon-afdelingsgebouw (als Rotterdam, Utrecht, Amsterdam Via-via reclame
Externe media Dagbladen Huis-aan-huiskranten Tijdschriften Berichten achterlaten op websites Radio Tv Forum op website Scholen Clubhuizen
Betaalde media Advertentie Advertorial
Uitingen Persberichten Nieuwsberichten (aankondigingen van lezingen) Folders Posters Interviews Brochures Internet
Nieuws kun je maken Zoek aanknopingspunten Inhoud Wanneer en hoe verstuur je je persbericht? Foto
Aan de slag
Contact met de media
Wat werkt wervend? Erik Roest, redacteur van dagblad de Barneveldse Krant
Promotiematerialen