Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge 2013-11-08.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verzorging derde graad
Advertisements

Adviesgroep Personenzorg
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Structuur secundair onderwijs
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Welkom op de ouderavond van klas 3
AD6 in leerplan verzorging
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
IO-verantwoordelijken
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
AD in verzorging-voeding
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Leraren AD4 verzorging-voeding
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Missie, visie, strategie & jaarplan
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
OH en OA verslag juni 2014.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Leerplantoelichting Kinderzorg
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
leerplantoelichting stw
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
OH en OA November AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Uw vragen 3 Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 4 Criteria in functie.
LEERPLANTOELICHTING ORGANISATIEHULP ORGANISATIE-ASSISTENTIE
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Leerplantoelichting 2de en 3de graad VZ
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Transcript van de presentatie:

Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge

Historiek •In september 2010 nieuw leerplan tweede graad vv •In september 2012 nieuw leerplan derde graad vz en oh •In september 2014 nieuw leerplan specialisatiejaren 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 2

Leerplan Organisatie-assistentie •Zelfde (studierichtings)profiel als in OH. •Bij opmaak vraag gesteld voor welke competenties het werken in complexe situaties zinvol en realistisch is: –Logistiek assistent in zorginstellingen. –Logistiek medewerker in kleinhuishouding. –Keuze voor uitbreidingsdoelen i.v.m. coördineren van een kleine groep medewerkers (= optioneel). 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 3

1 Studierichtingsprofiel •1.1 Beginsituatie •1.2 Situering van de studierichting •1.3 Wat na het specialisatiejaar? •1.4 Competenties / algemene doelstellingen •1.5 Context: situaties, settings 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 4

1 Studierichtingsprofiel •1.6 Structuur van de studierichting: - AD 1, 2, 3 en 4 verplicht - C 1 verplicht voor instroom - C2, C3, C4 en C5: keuze - minstens 1 competentie aanbieden Steeds les en stage per competentie! 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 5

2 Visie op leren •Groeilijn over de graden heen met consequenties ondermeer naar jargon, kaders … 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 6

3 Christelijk mensbeeld •Waarden die belangrijk zijn doorheen het hele leerproces... 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 7

Stand van zaken •Leerplannen specialisatiejaren –Indiening 1 ste trimester 2013 –Ingang: september 2014 •Servicedocument en lessentabel –Beschikbaar in januari •Ontwerpen – –Na indiening op (leerplannen) 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 8

4 Leerplandoelstellingen voor leerplan 20 uur/week Tijdsbesteding •Min. 10 wekelijkse lestijden op school - AD 1 tot en met AD 4: 5 lestijden op school •Min. 10 wekelijkse lestijden op stage en in andere opleidingsinstellingen 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 9

Doelstellingen: leeswijzer • Competentie(s) • Algemene doelstelling (context + toelichting) • Tussentitels • Leerplandoelstelling met: – onderliggende doelen (+ toelichting) H en V en U • Samenhang met andere LPD 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 10

Doelstellingen: werkwoorden •Doelstellingen: – zijn handelingsgericht. –omschrijven wat leerlingen moeten kunnen (ook in het omgaan met kennis). •Kennisgerichte doelstellingen op 3 niveaus: •Verduidelijken •Toelichten •Aanwenden •Belang van woordenlijst H - U - V 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 11

AD 1 kwaliteitsbewust handelen •Bijdragen aan … •Afstemmen op … (derde graad: rekening houden met …) •Handelen vanuit totaalvisie •Respectvol handelen is opgesplitst in drie LPD’s: 1.2, 1.3 en 1.4 •Reflecteren: leerlijn is uitgebreid 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 12

AD 2 agogisch handelen en schriftelijk en mondeling communiceren •Aanwenden … •Complexere gesprekken •Rapporteren over een gebruiker •Afstemmen op de gebruiker en zijn situatie Nieuwe LPD: 2.2; 2.4; 2.6; 2.7 en /11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 13

AD 3 in team en binnen organisatie werken •Aanwenden •Rapporteren in teamverband •Actief deelnemen aan teamoverleg •Multidisciplinair samenwerken •U: coördineren van kleine groep medewerkers (3.4) – (3.3) 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 14

AD 4 oriënteren op beroepen en voorbereiden op werken en lll •Maatschappelijke tendensen en uitdagingen •LPD’s anders geformuleerd en gestructureerd en bevatten toevoegingen! 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 15

C 1 logistiek assistent in ziekenhuizen en zorginstellingen •Complexere situaties: de plaats waar … •Afstemmen op … •250 uur stage in ziekenhuizen en woonzorgcentra •LPD 1.5; 1.15; 1.16; 1.17; 1.18; 1.27 V 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 16

C2 werken in indirecte zorg •Complexe situaties: gebruikers met specifieke zorgbehoeften •Afstemming van de indirecte zorg op gebruiker, zijn situatie en de dienst •Flexibel en creatief leren omgaan met de mogelijkheden in de thuissituatie •LPD’s zijn anders geformuleerd •LPD 2.4: V 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 17

C3 werken in de voedingsdienst •Complexere opdrachten •Groeien in verantwoordelijkheid •Afstemmen … 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 18

C4 werken in een linnendienst •Complexere opdrachten •Groeien in verantwoordelijkheid •Afstemmen … 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 19

C5 werken in onderhoudsdienst •Complexere opdrachten •Groeien in verantwoordelijkheid •Afstemmen … 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 20

5 minimale materiële vereisten 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 21

6 Geïntegreerde proef •Procesgerichte evaluatievorm •Band met studierichtingsprofiel •Vakoverschrijdend: per competentie met inbegrip van de AD’s •Duidelijk en transparant •Beter apart rapporteren 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 22

7 Stage en lessen •20u les voor specifiek gedeelte (10u les + 10u stage en les in andere) •School kiest verplicht voor C1 bij instroom van leerlingen die niet uit OH komen. •Het werken rond een competentie betekent zowel les als stage. •Helft van 10u les wordt besteed aan algemeen deel: AD1-AD4. 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 23

8 bibliografie •En bijlagen …woordenlijst 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 24

Per school •Vragen, zorgen? •Wat zal aangeboden worden? 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 25

Planning en afspraken •OH en OA coördinatoren: 30 januari 2014 vm •Leraren? 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 26