Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Historiek •In september 2010 nieuw leerplan tweede graad vv •In september 2012 nieuw leerplan derde graad vz en oh •In september 2014 nieuw leerplan specialisatiejaren 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 2
Leerplan Organisatie-assistentie •Zelfde (studierichtings)profiel als in OH. •Bij opmaak vraag gesteld voor welke competenties het werken in complexe situaties zinvol en realistisch is: –Logistiek assistent in zorginstellingen. –Logistiek medewerker in kleinhuishouding. –Keuze voor uitbreidingsdoelen i.v.m. coördineren van een kleine groep medewerkers (= optioneel). 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 3
1 Studierichtingsprofiel •1.1 Beginsituatie •1.2 Situering van de studierichting •1.3 Wat na het specialisatiejaar? •1.4 Competenties / algemene doelstellingen •1.5 Context: situaties, settings 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 4
1 Studierichtingsprofiel •1.6 Structuur van de studierichting: - AD 1, 2, 3 en 4 verplicht - C 1 verplicht voor instroom - C2, C3, C4 en C5: keuze - minstens 1 competentie aanbieden Steeds les en stage per competentie! 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 5
2 Visie op leren •Groeilijn over de graden heen met consequenties ondermeer naar jargon, kaders … 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 6
3 Christelijk mensbeeld •Waarden die belangrijk zijn doorheen het hele leerproces... 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 7
Stand van zaken •Leerplannen specialisatiejaren –Indiening 1 ste trimester 2013 –Ingang: september 2014 •Servicedocument en lessentabel –Beschikbaar in januari •Ontwerpen – –Na indiening op (leerplannen) 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 8
4 Leerplandoelstellingen voor leerplan 20 uur/week Tijdsbesteding •Min. 10 wekelijkse lestijden op school - AD 1 tot en met AD 4: 5 lestijden op school •Min. 10 wekelijkse lestijden op stage en in andere opleidingsinstellingen 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 9
Doelstellingen: leeswijzer • Competentie(s) • Algemene doelstelling (context + toelichting) • Tussentitels • Leerplandoelstelling met: – onderliggende doelen (+ toelichting) H en V en U • Samenhang met andere LPD 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 10
Doelstellingen: werkwoorden •Doelstellingen: – zijn handelingsgericht. –omschrijven wat leerlingen moeten kunnen (ook in het omgaan met kennis). •Kennisgerichte doelstellingen op 3 niveaus: •Verduidelijken •Toelichten •Aanwenden •Belang van woordenlijst H - U - V 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 11
AD 1 kwaliteitsbewust handelen •Bijdragen aan … •Afstemmen op … (derde graad: rekening houden met …) •Handelen vanuit totaalvisie •Respectvol handelen is opgesplitst in drie LPD’s: 1.2, 1.3 en 1.4 •Reflecteren: leerlijn is uitgebreid 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 12
AD 2 agogisch handelen en schriftelijk en mondeling communiceren •Aanwenden … •Complexere gesprekken •Rapporteren over een gebruiker •Afstemmen op de gebruiker en zijn situatie Nieuwe LPD: 2.2; 2.4; 2.6; 2.7 en /11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 13
AD 3 in team en binnen organisatie werken •Aanwenden •Rapporteren in teamverband •Actief deelnemen aan teamoverleg •Multidisciplinair samenwerken •U: coördineren van kleine groep medewerkers (3.4) – (3.3) 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 14
AD 4 oriënteren op beroepen en voorbereiden op werken en lll •Maatschappelijke tendensen en uitdagingen •LPD’s anders geformuleerd en gestructureerd en bevatten toevoegingen! 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 15
C 1 logistiek assistent in ziekenhuizen en zorginstellingen •Complexere situaties: de plaats waar … •Afstemmen op … •250 uur stage in ziekenhuizen en woonzorgcentra •LPD 1.5; 1.15; 1.16; 1.17; 1.18; 1.27 V 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 16
C2 werken in indirecte zorg •Complexe situaties: gebruikers met specifieke zorgbehoeften •Afstemming van de indirecte zorg op gebruiker, zijn situatie en de dienst •Flexibel en creatief leren omgaan met de mogelijkheden in de thuissituatie •LPD’s zijn anders geformuleerd •LPD 2.4: V 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 17
C3 werken in de voedingsdienst •Complexere opdrachten •Groeien in verantwoordelijkheid •Afstemmen … 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 18
C4 werken in een linnendienst •Complexere opdrachten •Groeien in verantwoordelijkheid •Afstemmen … 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 19
C5 werken in onderhoudsdienst •Complexere opdrachten •Groeien in verantwoordelijkheid •Afstemmen … 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 20
5 minimale materiële vereisten 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 21
6 Geïntegreerde proef •Procesgerichte evaluatievorm •Band met studierichtingsprofiel •Vakoverschrijdend: per competentie met inbegrip van de AD’s •Duidelijk en transparant •Beter apart rapporteren 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 22
7 Stage en lessen •20u les voor specifiek gedeelte (10u les + 10u stage en les in andere) •School kiest verplicht voor C1 bij instroom van leerlingen die niet uit OH komen. •Het werken rond een competentie betekent zowel les als stage. •Helft van 10u les wordt besteed aan algemeen deel: AD1-AD4. 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 23
8 bibliografie •En bijlagen …woordenlijst 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 24
Per school •Vragen, zorgen? •Wat zal aangeboden worden? 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 25
Planning en afspraken •OH en OA coördinatoren: 30 januari 2014 vm •Leraren? 08/11/2013 DPB-Brugge-Leerplantoelichting Organisatie-Assistentie 26