Dutch++: naar een beter inzicht in taalvariatie in het Nederlands

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Advertisements

Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Analyse klantgerichte websites
Informatie over opzet onderbouw
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Basisvorming.
Online leerplatform voor het Nederlands als pluricentrische taal Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese Commissie. ('Grant Agreement'-nr.:
Project Roemenië via ThinkQuest.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
Welkom.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Mag ik u voorstellen ....
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
8 november 2012.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Naar een taalgerichte lerarenopleiding ENW AUGent Penvoerende instelling: HoGent 2.
Al doende leren training docenten
Transdisciplinaire projecten
Rekenbeleid
Confidential TRANSKNOWLEDGE met de steun van Brug Project - tussen theorie en praktijk.
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
VOORSTELLING SEKOIA LOKO AV 28/11. BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ WAAROM SEKOIA? → leskrijgen  digitaal → uitwisseling onderling  digitaal → informatie.
Ouderkring groep
Workshop Tips & Tricks CV
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Workshop evalueren Dcp
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op Woordenweb.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Curriculum gespreksvaardigheid
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Sieberdam/ROCS & KODOS
Kennisclip Web toepassingen
Blended learning Italiaans
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Open online aansluitingsmodules statistiek
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Transcript van de presentatie:

Dutch++: naar een beter inzicht in taalvariatie in het Nederlands Zedde zot? Ben je Gek? Dutch++: naar een beter inzicht in taalvariatie in het Nederlands

Even voorstellen: Dutch++ Europees multilateraal talenproject januari 2012-december 2014 Partners: Universiteit Wenen (leiding) Universiteit Tilburg Universiteit Berlijn Katholieke Hogeschool Kempen/Thomas More Lerarenopleiding Paramaribo (Suriname) Team KHK/Thomas More? Rita Van Elsen (lector Nederlands) Agnes Dilliën (International Relations Manager) Stefanie Peeters (projectmedewerker)

waT DOEN WE? Creatie van een digitale leeromgeving voor anderstaligen (NT2 en NVT) Focus op functionele taalvaardigheid (taalhandelingen), receptieve vaardigheden en variatie binnen het Nederlands

Wat doen we? Waarom deze focus? Gebrek aan herhaling van taalhandelingen bij leerders, vooral verstavaardigheid Telefoneren Naar problemen vragen en reageren Om begrip vragen …. Clash lessituatie- realiteit Tijdens de Nederlandse les: cursist ervaart het Nederlands als vrij homogeen geheel ↔ realiteit: cursist wordt geconfronteerd met (nationale, regionale, sociale) varianten van het Nederlands

Wat doen we? DUTCH++ probeert deze lacunes op te vullen: Een geïntegreerd leer-, onderwijs-, informatie- en discussieplatform Met oefenmateriaal, informatie en discussieruimte Voor leerders en docenten Een betere voorbereiding op de sociale en linguïstische realiteit van het Nederlandssprekende taalgebied

DUTCH++ als oefenplatform Divers oefenmateriaal : 1. herhalingsoefeningen (rond taalhandelingen) 2. verstavaardigheidsoefeningen 3. variatieoefeningen Herhalingsoefeningen: selectie van terugkerende taalhandelingen uit verschillende handboeken NT2 (bvb. bedanken, begrip vragen, iets kopen in de winkel)  extra oefenmateriaal ter herhaling

Dutch++ als oefenplatform 2. Verstavaardigheidsoefeningen: Terugkerende taalhandelingen Innovatieve oefeningen (A en B-niveau) om de receptieve vaardigheden van de leerders te verbeteren Een voorbeeld :

DUTCH ++ als oefenplatform Voorbeeld 1 (A-niveau, thema ‘op café/restaurant’): Luister naar de volgende zin. Audiofragment (vb. Mag ik bestellen?) Vraag : Typ het ontbrekende woord. Antwoordtype : (gatentekst) : Mag ik ____________ ? Voorbeeld 2 (B-niveau, thema ‘iemand begrip geven’): Luister naar de volgende zinnen. Audiofragment 2 zinnen (vb. 1. Dat is heel vervelend voor u. 2. Je moet je niet zo druk maken.) Vraag : In welke zin hoor je het woord ‘heel’? Antwoordtype: Zin 1 Zin 2 Zin 1 en 2 Geen zin

DUTCH++ als oefenplatform 3. Variatieoefeningen: Op A-niveau (basic) : om variatie gewaar te worden op vlak van uitspraak Op B-niveau (independent): om variatie te identificeren en te begrijpen Op C-niveau (proficient): om varianten actief te produceren  Zoveel mogelijk samenhang en doorklikmogelijkheden tussen de delen!

DUTCH++ als informatieplatform Creatie van een ‘variatiehandboek’/’Guide to Variation’ Een internet tool over varianten van het Nederlands op maat van leerders én hun docenten Bereikbaar vanuit het oefenplatform

DUTCH++ als informatieplatform Guide: 3 delen via allerlei links verbonden 1. “Drie keer Nederlands”: Nederlands in Nederland, Vlaanderen en Suriname Kenmerken en onderlinge attitudes (vb. Wat vinden Nederlanders van het Vlaams Nederlands en omgekeerd?) 2. “Concepten en theorie” : vooral bedoeld voor docenten 3. “Oefenmateriaal”: het herkennen van variëteiten staat centraal via luisterfragmenten (vb. vloeken in het Nederlands) Ontwikkeld door Universiteit Berlijn Guide to variation is ‘under construction’; eerste versie klaar eind december 2012  ENQUÊTE OM TE TESTEN OF HET MATERIAAL BEANTWOORDT AAN DE NODEN VAN LEERDERS/DOCENTEN/MOEDERTAALSPREKERS

HElMO ALS geassocieerde partneR? Waarom? Het project heeft nood aan evaluatie van het ontwikkeld oefen- en informatiemateriaal: beantwoordt het materiaal aan de noden van de leerders/docenten? Studenten en docenten  testen  perfectionering mogelijk! Tijdsinvestering? Fase 1 (januari 2013) : ‘Guide to variation’ evalueren + enquête online invullen over jullie vaardigheid op het vlak van variëteiten van het Nederlands (leerders + docenten) Fase 2 (januari 2014) : oefenmateriaal testen (op gebruiksvriendelijkheid, aantrekkelijkheid, moeilijkheidsgraad,…) (leerders + docenten)

Helmo als geassocieerde partner? Voordeel voor Helmo? na oplevering project: vrij gebruik van het ontwikkelde materiaal contact met Vlaanderen: varianten zijn overal! Unieke kans om inspraak te hebben in het project om zo een zeer bruikbaar resultaat (materiaal) te krijgen Nauwere banden tussen onze twee hogescholen, ook voor toekomstige projecten… Een voorbeeld van een vorig project: https://neva.ned.univie.ac.at

EN NU… PRAKTISCH! Zijn jullie geïnteresseerd? Wie kan het materiaal evalueren? Hoeveel collega’s Nederlands? Hoeveel studenten? Welke niveaus? Welke periode past voor u? (januari 2013) Hoeveel tijd kan u vrijmaken? Infrastructuur? Computers en koptelefoons? Projectmedewerker ter plaatse nodig?

Dank u! Merci! Neig bedankt!  NOG VRAGEN? Rita Van Elsen : rita.van.elsen@khk.be Agnes Dilliën: agnes.dillien@khk.be Stefanie Peeters : stefanie.peeters@khk.be Dank u! Merci! Neig bedankt! 