Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Digitale leermiddelen
Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Toegang en identiteitsmanagement
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Wat komt er zoal bij kijken?
Uitwisseling leerresultaten in de praktijk
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
iECK programma, Distributie en Toegang
Digitale leermiddelen in het mbo
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
MBO passend onderwijs
Testimplementatie en gebruiksscenario’s
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Focus op de bestelomgeving Horizon en Deltion College
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Wensen en aanbevelingen iECK IAA
April ’17.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Workshop ‘visieversneller’
Instructie inloggen docent
Update Implementatie en beheer
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Registratie ECK standaard Distributie & toegang 2.0 Architectuurraad 14 april 2016.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Communicatie digitaal studiemateriaal
Instructie inloggen docent
Programmateam implementatie ECK
Programmateam implementatie ECK
Gewenste ECK configuratie MBO
Doorontwikkelen BRON vo
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Inkoopcoöperatie.
Basispoort en de implementatie Nummervoorziening
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
GEU – PO - ENTREE Edu-K H-P Köhler, domeinmanager.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
ECK bij Noordhoff Uitgevers
Schoolgroepbijeenkomst
Zicht op kinderen Verbeteren communicatie en betrokkenheid van ouders
marten nubé uitgeverij digitalis
Instructie inloggen docent
Instructie inloggen docent
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1

Inhoud 1.Wat is de aanleiding? 2.Hoe zit de oplossing eruit? 3.Wat zijn de mogelijkheden 4.Hoe werkt dat praktisch? 5.Wie doen er mee? 6.Wat moet er gebeuren? 7.Hoe nu verder? 2

Wat is de aanleiding?  Er is een praktisch probleem met digitaal leermateriaal: – Toegang tot digitaal leermateriaal kost veel tijd en energie. Vouchers raken kwijt. De ELO moet ingericht worden (functioneel beheer). Het beantwoorden van vragen kost veel tijd. – De privacy van leerlingen is niet gewaarborgd.  Maar ook strategische uitdagingen: – Op welke manier kunnen we als scholen zorgen voor een ruim aanbod van leermateriaal, passend bij de veranderende vraag. – Op welke manier zorgen we voor een open markt. Met voldoende keuze, goede prijs/prestatie verhouding en zonder lock-ins. 3

Hoe zit de oplossing eruit?  Het bestellen, betalen en leveren van digitaal leermateriaal is een keten waarin school, distributeur en uitgever een rol in spelen. Door ketenbreed afspraken te maken (standaardisatie) worden praktische problemen opgelost en ontstaat een open(er) landschap.  De ECK standaard is een set afspraken rondom distributie en toegang van leermateriaal en het uitwisselen van toetsmateriaal en leerresultaten. De standaard m.b.t. distributie en toegang wordt nu geïmplementeerd door scholen en marktpartijen. 4

Hoe werkt dan dan? Het digitaal leermateriaal wordt besteld vanuit een webshop. In veel gevallen wordt in deze webshop ook het folio materiaal aangeboden. Om het materiaal af te kunnen leveren is de (school)identiteit van de student noodzakelijk. Dit kan op verschillende manieren: 1.De student benaderd de webshop via de ELO/portaal van de school. Zijn school-identiteit wordt hierbij meegegeven. 2.De student benaderd de webshop rechtstreeks. Na het bestellen volgt een stap, om zijn bestelling te koppelen aan zijn school-identiteit. In beide gevallen wordt de toegang tot het leermateriaal vanuit de ELO of het schoolportaal geregeld. 5

Hoe werkt dan dan? In deze hele keten wordt de school-identiteit van de leerling doorgegeven op basis van een anoniem nummer. Door de school- identiteit uit te wisselen met de bestel-omgeving en uitgeverijen zijn vouchers overbodig en is toegang op basis zonder in te loggen mogelijk. 6 ELO / Portaal Bestel- omgeving LAS Leermateriaal (uitgever) De onderstaande systemen zijn hierbij betrokken:

Wie doen er mee?  Bij vijf mbo-scholen werkt het succesvol  Ruim 10 scholen zijn op dit moment bezig om het in te voeren of treffen voorbereidingen.  Op dit moment ondersteunen alle grote uitgeverijen en distributeurs de ECK standaard Distributie en Toegang. 7

Wat moet er gebeuren? De precieze inspanning hangt af van de uitgangssituatie en de keuzes die de school maakt. Uitbesteden of veel zelf doen?  Maak er een project van, met een projectleider  Maak afspraken met leveranciers en uitgeverijen  Zorg voor goedgekeurde leermiddelenlijsten  Zorg voor een bestelomgeving, gekoppeld aan de schoolomgeving  Breng de administratie (indien nodig) van studenten & medewerkers op orde  Richt een servicedesk in  Zorg voor heldere communicatie naar studenten en docenten 8

Hoe nu verder?  Veel meer informatie is te vinden op de website via het item ‘programma iECK’.  Neem contact op via: Arjan Geurts – – Marjan Frijns – – /

Meer informatie? > programma iECK 10