Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoetchikoetchi, Cultuur voor baby’s en peuters
Advertisements

Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
3-jarigen in het basisonderwijs
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
<Naam spreker en school/ gemeente
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Interventies RALFI.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Overijssel december 2010.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Didactiek procesgerichte aanpak
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Beginnende geletterdheid
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
WO en Nederlands een succesvolle combinatie?
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Workshop: Begrijpend lezen
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
11 maart 2008Joke Berendsen CBS Bekveld Digitale prentenboeken Studiedag 11 maart 2008.
WELKOM.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Gelderland 15 december 2010.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Woordposters in de klas
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! Met Kleuterplein: • Ontdekken kleuters de wereld om hen heen • Komen alle ontwikkelingsgebieden spelenderwijs aan bod.
Bouw!.
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Veranderprofiel-scan
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Welkom op onze informatieavond !
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
(Voor)lezen is leuk!.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
Het belang van voorlezen
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Wat is coöperatief leren?
Het ontwerpen van lessen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Spel en executieve functies
Zin in meten??.
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
blok 1 les 3: Lezen is belangrijk
taal speelt een rol in alle vakken
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs Op Pad met Haas Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs

Doelstelling project Leesverbetertraject CPS deelname Opbrengsten taal (gehele domein) ondermaats, interventie is nodig Focus op taal en lezen, nu forse inhaalslag gemaakt Belang van goed woordenschatonderwijs in onderbouw kwam scherp in beeld; kinderen leren niet alleen maar uit spontaan spel Behoefte aan een gedegen aanbod in groep ½ (en 3) Dus……..

Op Pad met Haas Serious game voor kleuters gericht op woordenschatontwikkeling Aantoonbaar rendement door wetenschappelijk onderzoek (expertisecentrum Nederlandse taal) Concurreert duidelijk met ‘schatkist’ en voorlezen van prentenboeken Succesvolle formule; spreekt kinderen aan

Tussendoelen woordenschat gr 1-3 Leerlingen: Beschikken over een basiswoordenschat Breiden gericht deze woordenschat uit Leiden nieuwe woordbetekenissen af uit verhalen Zijn erop gericht woorden productief te gaan gebruiken Maken onderscheid tussen betekenisaspecten van woorden

Woordenschat (theorie) Verhallen (2009) Vijf elementen die belangrijk zijn om je te realiseren: Woordenschatverwerving is cumulatief Nauw verbonden met kennisopbouw Kinderen bouwen woordbetekenissen geleidelijk op; er zijn verschillende niveaus van beheersing Woorden kunnen meer of minder goed herkend worden Individuele verschillen kunnen groot zijn door: Intelligentie Afkomst (NT2) Leeftijd Thuismilieu

Woordenschat (theorie) 4-takt-model: Voorbewerken Semantiseren Consolideren Controleren Daarnaast is het voor een effectief aanbod belangrijk dat er meerkanalige aanbieding plaatsvindt (auditief/visueel)

In combinatie met ‘Haas’ Wat heeft haas in zich: Streeflijst woordenschat Schaerlaekens e.a. Woorden worden vaak in verschillende contexten aangeboden Visuele middelen (Haas beleeft van alles in een ‘tekenfilm’) gesteund met auditieve informatie. De game reageert op interacties van kinderen. Gebruik in tweetallen beïnvloedt rendement positief

Leerlingen instellen op niveau

Woordenlijsten uitkiezen

Leerlingen volgen

Onze ervaringen: Het pakket spreekt kinderen aan Volgen is mogelijk Goede borging van het 4-takt model & veelvuldige herhaling van woorden in verschillende contexten Programma is nog in ontwikkeling; het nut ervan is helder

Aan de slag? www.mijnnaamishaas.nl (voor informatie & gratis 30- dagen proefversie)