Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Didactische werkvormen
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Logical Framework Approach
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Presentation Of Learning
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Reflectie.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst ‘Werken aan een pro-plan’ 18 april 2013.
Gebiedsvisie Groningen-West
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Jeannette van Nieuwkoop
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Pemprl.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Van startbekwaam naar …..
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017
Communicatie 3e les.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Netwerkbijeenkomst ronde 3
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Ouders en school samen Maart 2016
Schoolgroepbijeenkomst
Mediaplanning – bijeenkomst 6
Doeke en Annegreet, studenten van de NHL: leraar aardrijkskunde
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Communicatie 3e les.
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Introductieweek Dinsdag 4 september.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Gedragsproblemen en stoornissen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
E health, Domotica en E-learning
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Social media Wat deel je wel en niet?.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Transcript van de presentatie:

Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst Slotseminar leergang pro 2013 16 mei 2013

Zwart = docenten beheersen basis- én complexe vaardigheden   Zwart = docenten beheersen basis- én complexe vaardigheden Donkerblauw = docenten beheersen basisvaardigheden Lichtblauw = docenten beheersen onvoldoende basisvaardigheden

Overzicht Seminar 1: hoofdlijnen beleid, visie op pro Seminar 2: wat regel je als schoolleider pro Seminar 3: verdieping beleidsthema’s Seminar 4: praktijkonderwijs heeft de toekomst Vandaag: Drie werkvormen rondom de huiswerkopdracht Bespreking van jullie plannen met het panel

Groepjes eerste werkvorm Jan Hein Swartjes, Bert Vastenburg, Broer van Kammen Bart-Jan de Ruijter, Jos van Rest, Helga Moll Cees de Vries, Ben Grondijs, Gerda Zwemer & Peter Honing Robert Kuiper, Linze van der Tuin, Sjaak de Ridder

1. Bespreek in je groepje Licht aan elkaar kort de invulling van je huiswerkopdracht toe. Ga vervolgens met elkaar in op de volgende vragen: Richten je activiteiten zich voornamelijk op Ontwikkeling pedagogisch/onderwijskundig klimaat Onderwijsorganisatie Leerlingresultaten Is het nodig dat ook andere domeinen aandacht krijgen in je school of team? Zo ja, hoe zijn deze belegd? M.a.w.: zijn er ‘witte vlekken’ in de aansturing van je school of team?

2. Welke rol speel jij? Denk eerst ca. 5 minuten na over de volgende vragen: Is je focus gericht op verandering óf stabiliteit? Is je focus gericht op binnen óf buiten? Waar plaats je je eigen rol in het schema? Klopt dat op hoofdlijn met wat je als huiswerkopdracht hebt opgeschreven? Bespreek de uitkomst met je groepje.

Waar kom je aan toe? Meer niet dan wel Neutraal Meer wel dan niet Omgevings-gerichtheid Werken vanuit een sterke visie Strategieën toepassen Onderwijskun-dige motieven zijn basis voor sturing Hogere orde denken

3. Waar kom je aan toe? Vul eerst voor jezelf het schema in. Bespreek daarna in het groepje: Welke aspecten kun je in voldoende mate laten zien? Waar kom je nog niet of onvoldoende aan toe? Wat is daarvan de oorzaak? Hoe kun je dat verhelpen?

Pro sterk naar de toekomst! Maak met je (nieuwe) groepje een 10 puntenplan voor sterk praktijkonderwijs. Deze 10 punten omschrijven datgene wat er in pro-scholen de komende vijf jaar wat jullie móet gebeuren. Neem daarbij als aandachtspunten mee: Omgevingsontwikkelingen Wijzigingen in wet- en regelgeving Het pedagogisch onderwijskundig klimaat De onderwijsorganisatie De leerlingresultaten Het school- en teamleiderschap Presenteer het plenair op een flap.

Bespreking met het panel Zes thema’s: Entree opleidingen Stages en de uitstroom naar werk Passend onderwijs School- en teamontwikkeling De kwaliteit en het toezicht De rol van de gemeente

Voorstel volgorde presentaties Broer van Kammen Robert Kuiper & Linze van der Tuin Jos van Rest Sjaak de Ridder Bert Vastenburg Gerda Zwemer & Peter Honing Cees de Vries Ben Grondijs Bart Jan de Ruijter (PM) Helga Moll Jan-Hein Swartjes

De panelbespreking Statement van de panelleden: hoe staat het praktijkonderwijs er voor? Presentatieronde deelnemers 1 1530 – 1545 uur Pauze Presentatieronde deelnemers 2 Het 10 punten plan voor sterk praktijkonderwijs! Tenslotte: wat geeft het panel mee aan de deelnemers? 1730 uur afronding, aansluitend diner!