Wie zet er nu de taalklas op zijn kop?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Kansrijke combinatiegroepen
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Workshop: Begrijpend lezen
Workshop “Begrijpend kijken”
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Communiceren met Marloes
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Stappenplan Samenvatten
Werken met de Stercollecties
Workshop evalueren Dcp
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Stage: Basisschool de Klingerberg
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Lezen: doe het goed voor
Vaco’s
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Vaco’s
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
What is the meaning of? Student centered learning
KA2 – "The Future Teachter 3
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Differentiatie in de klas
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Praktijkgericht onderzoek
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Basisschool St. Lambertus September 2018
Omgaan met verschillen
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Wie zet er nu de taalklas op zijn kop? Annemie Demol & Véronique Sanctobin

Vooraleer we van start gaan… Divers publiek : nodigt uit om te differentiëren  Graag per groepje : enkele taaldocenten/taaldidactici en lerarenopleiders uit andere vakgebieden Aanvulling : gefliptetaalklas.webklik.nl

Eventjes checken … Wat is Flipping ? Wie is er mee begonnen ? Wat houdt het precies in ? Welke vakken? Voorbeelden uit de taalklas ? Hoe zit het in Vlaanderen ?

Outline Van differentiatie naar de geflipte taalklas Besluit Voor- en nadelen? Mogelijkheden in het talenonderwijs? Discussie (zijdelings) Bewijzen van een verhoogd leerrendement? Besluit

Taalonderwijs op maat: droom of realiteit ? Voor verdere uitdieping en meer voorbeelden : Taalonderwijs op maat: droom of realiteit ? Studiedag voor lerarenopleiders Organisatie: ENW-AUGent – intervisiegroep moderne vreemde talen Provinciehuis - Gouvernementstraat 1 - 9000 Gent 3 december 2013 Met financiële steun van het ENW Augent - Coördinatie: PCVO Het Perspectief

Vraagjes Wat is er nu zo nieuw aan Flipping the Classroom? Is het wezenlijk anders dan wat wij moesten doen op school: een stuk tekst bestuderen voor de les en zodat we er in de klas mee aan de slag konden gaan? “Lerenden willen thuis geen saaie video’s bekijken. Je krijgt in elk geval enige vorm van interactie als je de instructie in klasverband doet.” Akkoord ? “Hoe weet ik dat lerenden video’s bekijken?”

Vraagjes (bis) “De flipped classroom maakt de leerkracht minder belangrijk, toch?” Niet alle leerlingen begrijpen lessen in éénrichtingsverkeer, niet alle leerlingen zullen deze aanpak appreciëren, omdat die niet tegemoet komt aan hun leernoden. Kun je dit counteren?

Voordelen Bij geringe voorkennis kan een korte instructie met verwerkingsopdracht erg effectief zijn (t.o.v. onderzoekend leren). Tijdens de contacturen is er meer tijd om te differentiëren (efficiëntie). Lerende kan alles op eigentempo bekijken, zo vaak als hij wil en kan onderbreken, terugspoelen, hernemen … I.f.v. een toets of examen kunnen filmpjes opnieuw bekeken worden.

Voordelen Sluit aan bij de multimedia-generatie Promoot variatie, gediversifieerd lesgeven in de brede zin (cf. leerstrategieën). Onderwijs nog steeds primair gericht op kennis: hiermee accent op toepassen. Leerlinggecentreerd lesgeven Gratis alternatief voor bijles Feedback op filmpjes via posts, bv. op Youtube

Nadelen Het ontwikkelen van kwalitatief goede online instructies, die lerenden ‘bij de les’ houden, is arbeidsintensief. Video's van anderen zijn maar gedeeltelijk te gebruiken: onderwijsgevenden willen er toch hun “eigen draai” aan geven. Informatievaardigheden worden niet aangeleerd (zoals het kritisch evalueren van informatie).

Nadelen Tijdens de “initiële” instructie kan de lerende niet onmiddellijk tussenkomen en om verduidelijking vragen. Bij het herbekijken van het filmpje, wordt de instructie natuurlijk telkens op dezelfde manier gegeven => frustratie? Leerkrachten kunnen niet zien hoe lerenden op video’s reageren. De leerkracht kan zijn instructie niet opbouwen aan de hand van de antwoorden van de klas.

Nadelen En kansarme leerlingen? (beschikbaarheid van goed functionerende technologie) Taakbelasting voor de leerlingen? Niet alle stof is “verfilmbaar” Er kan ook “fliprot” ontstaan: te veel van hetzelfde, te saaie filmpjes …

Mogelijkheden voor de taalklas? Groepsoverleg: Vertrekkend van de bouwstenen van het (vreemde) talenonderwijs, welke mogelijkheden zien jullie voor de geflipte taalklas? Eigen ervaringen?

Bouwstenen van het (vreemde) talenonderwijs VAARDIGHEDEN KENNIS Spreken Strategieën Grammatica Attitudes Luisteren Woordenschat Tekstsoorten Schrijven (inter)culturele kennis Woordenschat Tekstkenmer-ken Lezen

Discussie Treedt er geen spanningsveld op tussen inductieve aanpak en flipping ? Conflict met het idee dat we vooral op vaardigheden en competenties moeten focussen en niet op kennis ? Gevaar voor “over-focussen” op vorm ? Welke plaats voor demonstratieve werkvormen in het vreemde talenonderwijs? Is interactiviteit voldoende gegarandeerd?

Na wat research… Voornamelijk grammatica Observatie: vaak in de moedertaal van de leerlingen

Na wat research… Af en toe woordenschatfilmpjes

Na wat research… Maar ook strategieën expliciteren (video-based modeling – skills) Presentatietechnieken, schrijfprincipes …

Is dit nog een vorm van flipping ? Cultuur ? Bedenkingen ? Indien in de vreemde taal = tegelijk luisteroefening zelfstandig strategieën inzetten! dus bepaald taalniveau vereist wel: ondersteunend beeld, pauzeren, terugspoelen, meerdere luisterbeurten mogelijk Is dit nog een vorm van flipping ?

Leerkracht Bram Faems in Klasse : Flipping vereist: Goede filmpjes En vooral: aangepaste, differentiërende activiteiten tijdens de les Leerkracht Bram Faems in Klasse : “Je vervangt de leraar niet zomaar door filmpjes. Lesgeven is inspireren: dat lukt nooit met alleen maar on-line videomateriaal. Het is niet omdat leerlingen thuis de theorie leren, dat je ze in de les dan maar werkblaadjes moet laten invullen zodat je zelf je Facebookaccount kan checken. Enkel goeie leraren kunnen de classroom flippen, anders krijg je slechte lessen.”